۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۶
کد خبر: 81660990
T T
۰ نفر

وعده و انتظار، رهاورد مترو ورامين - حسن ميري*

۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۶
کد خبر: 81660990
وعده  و انتظار، رهاورد مترو ورامين - حسن ميري*

مترو ديگر براي مردم ورامين جاذبه گذشته را ندارد، اسم مترو براي مردم اين شهرستان با ناهماهنگي برخي مسوولين، وعده هاي عملي نشده، گرد و خاك، ستون هاي پل اجرا نشده و كارگاه هاي تعطيل همراه شده و جز حسرت براي آنان چيزي به جا نگذاشته است.

اجراي پروژه مترو ورامين – تهران يكي از مطالبات مردم و مسوولين ورامين بود كه در جريان نخستين دوره سفرهاي استاني دولت نهم مورد تصويب هيأت دولت قرار گرفت و كلنگ احداث آن روز چهارشنبه هفدهم مرداد ماه سال 86 با حضور مسوولين كشوري و استاني به زمين زده شد .

آن روزها ورامين از چهار بخش مركزي، پيشوا، قرچك و جواد آباد تشكيل شده بود، شهرستاني كه امروز به لطف مصوبه همان دولت به سه شهرستان ورامين، قرچك و پيشوا تبديل شده است، شهرستان هايي كه در حدود يك ميليون نفر جمعيت را در خود جاي داده است.

پروژه مترو ورامين يكي از چالشي ترين فعاليت هاي عمراني در سطح استان تهران محسوب مي شود كه مشكلات به وجود آمده در مسير اجراي آن باعث شده تا بارها عمليات اجرايي آن متوقف و هزينه هنگفتي را به دولت و مردم تحميل كند.

در ابتدا قرار بود كه اين طرح توسط شركت راه آهن جمهوري اسلامي به عنوان قطار شهري اجرا شود ولي پيگيري چندين ساله مسوولين شهرستان ورامين در اواخر دولت دهم باعث شد تا اين پروژه از شركت راه آهن جمهوري اسلامي به شركت مترو تهران تحويل داده شود.

با واگذاري عمليات اجرايي اين طرح به شركت مترو تهران و با تجهيز كارگاه در سه شهرستان ورامين، قرچك و پيشوا اين اميد مي رفت تا روند اجرايي آن با سرعت هرچه بيشتر تا تكميل پروژه در سال 94 پيش رود، ولي با سفر وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم به جنوب شرق استان تهران به نظر رسيد كه مسير اجراي پروژه بار ديگر با تغيير همراه شده است.

وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم روز هشتم آبان ماه سال 93 درجريان بازديد از پروژه هاي عمراني شهرستان هاي جنوب شرق استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: بحث مهمي كه اكنون در شركت راه آهن تعقيب مي شود، اجراي طرح قطار سريع السير براي كل شهرهاي حومه اي كشور از جمله پيشوا، ورامين، پاكدشت، قرچك و گرمسار يا در غرب تهران در شهرهاي قدس، شهريار و كرج است.

عباس آخوندي افزود: اين بحث فقط منحصر به تهران نيست و امكان اجراي آن در كل كشور بررسي مي شود. نظام حمل و نقل بين حومه و مركز شهرها نياز به تجديد نظر دارد تا با برنامه ريزي مناسب در داخل كلان شهرها حمل و نقل ريلي با استفاده از مترو انجام شود و اين سيستم با اتصال به قطار حومه اي، مردم را از حومه به مركز كلان شهرها متصل كند.

طي هفته هاي گذشته زمزمه تغيير دستگاه مجري پروژه خط متروي تهران – قرچك – ورامين – پيشوا از شركت مترو تهران به شركت راه آهن جمهوري اسلامي مطرح شده و اين نگراني را در بين مردم و مسوولين به وجود آورده كه با وجود فعاليت هاي صورت گرفته، بار ديگر ماهيت اين پروژه از مترو به راه آهن شهري تغيير پيدا كند.

امام جمعه پيشوا حجت الاسلام عبدالحسين رحمتي نيا در اين خصوص گفت: مردم شهرستان هاي جنوب شرق استان تهران، سال ها در انتظار اجراي پروژه مترو بوده اند و اگر قرار بود كه اين پروژه به اسم قطار شهري تمام شود كه هم اكنون نيز خدمت با قطار خيلي خوب به مردم ارائه مي شود. تغيير ماهيت مترو به قطار شهري و راه آهن خواسته مردم و مسوولين شهرستان هاي جنوب شرق استان تهران نيست، بلكه آنها خواهان اجراي طرح مترو هستند.

نماينده مردم شهرستان هاي ورامين، قرچك و پيشوا در مجلس شوراي اسلامي نيز در آيين سالگرد ارتحال امام راحل كه با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي در پيشوا برگزار شد، گفت: در دولت گذشته، هيأت وزيران تصويب كرد كه پروژه مترو تهران، قرچك، ورامين به پيشوا توسط شركت مترو تهران اجرا شود و براي رسيدن مترو به بيش از يك ميليون نفر جمعيت اين منطقه، بيش از سه هزار ميليارد ريال هزينه شد.

سيد حسين نقوي حسيني افزود: اين هزينه براي مردم و بيت المال است ولي در سال هاي اخير دولت مي گويد اين پروژه بايد از مترو به راه آهن تغيير كند، درصورتي كه دستگاه اجرايي را مجلس بايد تعيين كند و براي اين امر مجلس در بودجه 94 دستگاه اجرايي را شركت مترو تعيين كرده است.

وي افزود: اكنون اجراي اين طرح يك سال و نيم است كه روي زمين مانده و هيچ اقدامي در اين خصوص انجام نمي شود و اين درحالي است كه مردم و مسوولين اين شهرستان ها كمال همكاري را داشته اند، تصادفات آن را به جان خريده اند و خاك و آلودگي و ترافيك را تحمل كرده اند تا بتوانند از نعمت مترو برخوردار شوند.

نماينده مردم ورامين در مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به شوراي نگهبان، اعتراض خود را به مصوبه دولت در تغيير دستگاه اجرايي پروژه مترو ورامين به پيشوا اعلام كرد.

در اين نامه آمده است: در جدول بودجه سال 94، پيوست يك، صفحه 156، اعتبار تملك دارايي هاي مالي سال 94، شماره طبقه بندي 40701071 (شهرداري تهران) به عنوان دستگاه اجرايي پروژه مترو تهران به ورامين، قرچك و پيشوا تعيين و به تصويب مجلس رسيده و مورد تاييد شوراي محترم نگهبان نيز قرار گرفته و به دولت ابلاغ شده است. پس از تصويب بودجه 94 و جداول پيوست، هيات محترم وزيران در نشست مورخ 28اسفند 93 خود طي مصوبه اي، اقدام به جابجايي دستگاه اجرايي از شهرداري تهران به راه آهن ج.ا.ا نموده كه مغاير با مصوبه مجلس شوراي اسلامي است.

وي نوشت : با توجه به مغايرت قانون مذكور و همچنين مطالبه يك ميليون جمعيت شهرستان هاي ورامين، قرچك و پيشوا مبني بر احداث مترو از يك سو و اجراي 80درصد عمليات زيرسازي و 40 درصد ابنيه و تقاطع ها پروژه مذكور توسط شركت مترو تهران و حومه از سوي ديگر، دستور فرماييد مصوبه دولت در هيات تطبيق مصوبات لغو شود و دستگاه اجرايي همان مصوبه مجلس يعني شهرداري تهران بماند.

مردم ورامين كه براي آغاز عمليات مترو بيش از هشت سال انتظار كشيده اند بازهم منتظر خواهند ماند تا شايد روزي اين پروژه مهم ملي كه امروز به اثري باستاني تبديل شده به نتيجه برسد و آنان نيز بدون دغدغه و مشكل بتوانند از اين خدمت نظام برخوردار شوند.

*خبرنگار ايرنا در ورامين
۰ نفر