۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۶
کد خبر: 81662522
T T
۰ نفر
طرح تست بيماري مشمشه در باشگاههاي سواركاري قزوين اجرا شد

قزوين - ايرنا - مسوول مبارزه با بيماريهاي مشترك اداره دامپزشكي شهرستان قزوين از اجراي تست بيماري مشمشه در باشگاههاي سوار كاري اين شهرستان خبر داد.

رضا پارسا مهر روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: مشمشه يكي از بيماري هاي مشترك بين انسان و دام است كه به عنوان بيماري مهلك اسب شناخته مي شود و تنها راه تشخيص آن قبل از ايجاد علايم ظاهري، انجام تست مالئيناسيون مي باشد.

وي اظهاركرد: شهرستان قزوين داراي 9 مركز نگهداري اسب و باشگاه سواركاري است كه واحد مبارزه با بيماريهاي مشترك اين اداره در طول سال نسب به تست تمامي اسب هاي موجود در اين مراكز اقدام مي كند.

پارسامهر بيان كرد: امسال نيز همچون سال هاي گذشته اين طرح اول تير ماه آغاز و پيش بيني مي شود حدود 200 راس اسب زير پوشش تست مشمشه قرار گيرند.

وي تصريح كرد: خوشبختانه تاكنون هيچگونه موردي دال بر وجود اين بيماري در منطقه مشاهده نشده است و در همين راستا از مالكان اسب، مديران باشگاهها و اسب داريها درخواست مي شود كه نسبت به رعايت ضوابط بهداشتي، قرنطينه اي و دريافت مجوز حمل از اين اداره اقدام كنند.

پارسا مهر اضافه كرد: مشمشه يكي از امراض كشنده و خطرناك در تك سميان است كه جزو بيماري هاي مشترك و قابل انتقال به انسان هم محسوب مي شود و به دليل خطر مرگ ومير زياد و احتمال ابتلاي انسان، از نظر سازمان جهاني بهداشت دام در زمره بيماري هاي اخطار كردني يا هشدار دادني طبقه بندي مي شود.

وي ادامه داد: يكي از ويژگي هاي مهم ارزيابي سلامت عمومي اسب ها پيش از اعزام آنها به مسابقات يا هر نوع جابجايي با مقاصد تجاري، بررسي ايمني و سلامتي آن ها از نظر ابتلا به اين بيماري مهلك است و باتوجه به موارد مذكور، سازمان دامپزشكي تست مالئين را در اسب ها انجام مي دهد.

پارسا مهر با تاكيد بر اينكه عوامل استرس زا و سوء تغذيه از فاكتورهاي خطر در بروز بيماري هاي عفوني از جمله مشمشه محسوب مي شود، به اسبداران توصيه كرد: با رعايت شرايط بهداشتي و قرنطينه اي و انجام به موقع تست مشمشه، ضمن تضمين سرمايه گذاري در صنعت اسب، به حفظ و ارتقاي بهداشت عمومي جامعه نيز ياري برسانند.

شهرستان قزوين داراي 9 مركز نگهداري اسب است.

7390/ 6128