۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۰۹
کد خبر: 81663027
T T
۰ نفر
ستاری:اقتصاد صنعت هوایی در حال خروج از انحصار دولت است

تهران- ایرنا-معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینكه پیشرفت‌های خوبی در حوزه هوایی كشور اتفاق افتاده و به‌تدریج شركت‌های خصوصی دانش‌بنیان زیادی در این حوزه در حال شكل‌گیری هستند، گفت:اقتصاد این صنعت درحال خارج شدن از انحصار دولت است و این اتفاق باید زودتر رخ می‌داد.

به گزارش ایرنا ازمعاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دكترسورنا ستاری در نشست هم‌اندیشی راهكارهای توسعه صنعت حمل‌ونقل هوایی كه در سازمان هواپیمایی كشوری و با حضور جمعی از فعالان صنعت هوایی كشور برگزار شد، این صنعت را زمینه بسیار مهمی برای ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان و بازار دانش‌بنیان دانست.

وی بیان كرد: برای صنعت هوایی كشور، پیش از انقلاب تاكنون هزینه‌های زیادی صرف شده است و این صنعت طی این سال‌ها به پیشرفت‌های ارزنده‌ای دست پیدا كرده و لازم است با بومی‌سازی و توجه به دانش این صنعت اشتغال‌زایی كنیم.

ستاری با اشاره به اینكه یكی از بازارهای جدی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی صنعت هوایی است، افزود: دانشجویانی كه در حوزه‌هایی چون برق و الكترونیك، آی تی و آی سی تی، مكانیك، هوافضا و اصولا تمامی رشته‌های تحصیلی دخیل در صنعت هوایی تحصیل می‌كنند، ظرفیت بسیار خوبی برای شاغل شدن در حوزه هوایی كشور دارند.

وی افزود: اصولا صنعت هوایی كشور یك كارگاه بزرگ دانشی ارزشمند برای كشور ما و همه كشورها است.

ستاری ادامه داد: خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی درحوزه هوایی كشوراتفاق افتاده است وبه ‌تدریج شركت‌های خصوصی دانش‌بنیان زیادی در این حوزه به‌ مرور در حال شكل‌گیری هستند.

وی بیان كرد: از طرفی اقتصاد این صنعت درحال خارج شدن از انحصار دولت است كه این اتفاق باید زودتر رخ می‌داد و امیدواریم با خط اعتباری در نظر گرفته‌شده برای شركت‌های دانش‌بنیان این حوزه، پیشرفت‌های چشم‌گیرتری در صنعت هوایی كشور محقق شود.

رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی كشور بار دیگر بر لزوم ایجاد صنعت به جای خریداری آن تاكید كرد وگفت: ما باید تصمیم بگیریم كه می‌خواهیم صنعت خریداری كنیم یا آن را ایجاد كنیم، زمانی قرار باشد تولیدات، نگهداری‌ها، تعمیرات ونوآوری از خارج از كشور تامین شود، آزمایش‌ها خارج از كشور انجام شوند، دیگر نیازی به صنعت و فارغ‌التحصیل كارآزموده نداریم، قطعا باید به سمت ایجاد صنعت حركت كنیم و از تجربیات و هزینه‌های بالایی كه طی سال‌های گذشته در حوزه هوایی صرف شده، بیشترین بهره را ببریم.

ستاری با تاكید بر شبكه‌سازی و هم‌افزایی میان فعالان صنعت هوایی گفت: آماده‌ایم زمینه ایجاد چنین شبكه‌ای را فراهم كنیم و بهترین راهكار برای توسعه صنعت هوایی هماهنگی و هم‌افزایی فعالان این حوزه با یكدیگر است.

وی بر ریزش فناوری‌های صنعت هوایی از حوزه دفاعی به تجاری تاكید كرد و افزود: فناوری‌ها و دستاوردهای بسیار ارزنده‌ای در صنعت دفاعی هوایی كشور به دست آمده، از جمله ساخت رادارهای نظامی كه اگرچه امكان دارد در برخی موارد این فناوری‌ها چند قدم از صنعت روز دنیا فاصله داشته باشند، اما گام گذاشتن در مسیر تولید فناوری‌هایی كه تا پیش‌ازاین جرات آن را نداشتیم، بسیار مهم است.

وی افزود: ممكن است نیازی به ساخت تمام محصولات حوزه هوایی در كشور نباشد و به واردات برخی از آنها بپردازیم، اما سوار بودن بر فناوری و ایجاد صنعت آن، چیزی است كه باید به آن دست پیدا كنیم.

در بخش دیگری از این نشست، علیرضا جهانگیریان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی كشوری ایران، با بیان این كه حمل و نقل هوایی موتور محرك اقتصادی هر كشوری است، بیان كرد: این صنعت بیانگر وضعیت اقتصادی و میزان توسعه صنعتی كشورها است، به همین دلیل توجه به آن اهمیت بسیار بالایی است.

جهانگیریان ایجاد اشتغال، تبادل فرهنگی، توسعه صنعت گردشگری و كمك به حفظ محیط زیست را از ویژگی‌های مثبت توسعه صنعت هوایی عنوان كرد و افزود: صنعت هوایی نخستین محل ارتباطی هر كشور با دیگر كشورها است و به‌عنوان یكی از مهم‌ترین عوامل توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه به شمار می‌رود.

جهانگیریان با اشاره به بازارتبادل 6400 میلیارد دلاری این صنعت بیان كرد: بیش از دو میلیارد و 800 میلیون نفر در جهان با بهره‌گیری از این بستر ارتباطی جابه‌جا می‌شوند، اما صنعت هوایی كشورمان با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو است كه وارداتی بودن این صنعت یكی از اصلی‌ترین عوامل شكل‌گیری این چالش‌ها است كه ضرورت بومی‌سازی صنعت هوایی را دو چندان می‌كند.

رییس سازمان هواپیمایی كشوری ایران، نبود سیاست‌گذاری های مناسب، تحریم‌ها، فقدان پشتیبانی نظام اجرایی كشور از صنعت هوایی در برنامه‌ریزی و تامین منابع را از چالش‌های این صنعت برشمرد و افزود: ضروری است این صنعت كه به‌واسطه تحریم‌ها زخم‌های گوناگونی خورده، موردتوجه ویژه و بازنگری اصلاح در سیاست‌های این صنعت قرار بگیرد.

دراین نشست، تعدادی از فعالان صنعت هواپیمایی، صاحبان كشورها و مدیران این حوزه به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و بیان خواسته‌های خود پرداختند.

علمی (1)** 9340**1440
۰ نفر