۱۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۹:۵۵
کد خبر: 81668720
T T
۰ نفر
محكومان مالی و مهریه در صدر فهرست زندانیان جرایم غیرعمد قرار دارند

شیراز-ایرنا - مدیرعامل ستاد دیه كشور گفت:محكومان مالی غیركلاهبرداری و زندانیان مهریه در صدر فهرست زندانیان جرایم غیرعمد در سراسر كشور قرار دارند.

به گزارش ایرنا، سیداسد الله جولایی عصر پنجشنبه در جشن گلریزان آزادی زندانیان جرایم غیرعمد فارس كه همزمان با سالروز میلاد كریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) در شیراز برگزار شد، افزود: محكومان مالی كه به دلیل اجرا نشدن تعهدات مالی مانند چك و یا بر اثر چالش های اقتصادی با مشكل مواجه و روانه زندان شده اند، بیشترین شمار زندانیان جرایم غیرعمد را تشكیل می دهند.



** زندانی با تعهد مهریه هفت هزار سكه طلا

مدیرعامل ستاد دیه كشور اظهار كرد: مهریه های نامعقول در جامعه امروز به موضوعی خانمانسوز در جامعه تبدیل شده است همچنان كه امروز شاهد هستیم فردی كه در عمر خود حتی یك سكه ندیده است از سر نا آگاهی مهریه هفت هزار سكه تمام بهار آزادی را تقبل كرده و به دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه روانه زندان شده است.

وی گفت: پیشگیری از جرایم غیرعمد در جامعه كه به دنبال تعهدات مالی، مهریه های نامعقول و تخلف های رانندگی صورت می گیرد نیازمند این است كه رسانه ها در این زمینه به جامعه آگاهی رسانی كنند.



** 8100 زندانی چشم انتظاركمك های خیرین

جولایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم اكنون هشت هزار و 100 زندانی جرایم غیرعمد با 650 میلیارد تومان بدهی منتظر كمك های خیرین هستندكه از این تعداد حدود یك هزار نفر به خاطر ناتوانی در پرداخت بدهی بابت دیه ناشی از تصادف در زندان به سر می برند.

وی اظهار كرد: در سال 93، هشت هزار و 498 زندانی جرایم غیرعمد با كمك 725 میلیارد تومانی خیرین از زندان ها آزاد شدند.

مدیرعامل ستاد دیه كشور گفت: همچنین شاكیان نیز با گذشت 300 میلیارد تومانی از طلب های خود به آزادی این زندانیان كمك كردند.



** بیشترین آمار زندانیان جرایم غیرعمد در استان تهران

جولایی گفت:بیشترین شمار زندانیان جرایم غیرعمد كشور به استان های تهران، خراسان رضوی و خوزستان تعلق دارد و استان فارس وضعیتی معمولی از نظرآمار زندانیان جرایم غیرعمد دارد.

وی اظهار كرد: امسال 260 جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در سراسر كشور برگزار می شود.

مدیرعامل ستاد دیه كشور اقدام صداوسیمای مركز اصفهان در پخش 30 برنامه زنده برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در هر یك از شب های ماه مبارك رمضان را ستود و نسبت به بهره گیری از این تجربه نیك اندیشانه در سایر استان ها ابراز امیدواری كرد.



** خیرین اصفهان و فارس پیشتاز جشن های گلریزان سال 93

جولایی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: استان های اصفهان و فارس به ترتیب رتبه های اول و دوم كشور در جمع آوری كمك های مردمی برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در سال 93 را به خود اختصاص دادند.

وی اظهار كرد: كمك های مردمی جمع آوری شده در هر یك از استان ها به آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در همان استان تعلق می گیرد.



** زندانیان جرایم غیرعمد مجرم به مفهوم واقعی نیستند

رییس كل دادگستری استان فارس و رییس هیات مدیره ستاد دیه استان فارس نیز در این آیین گفت: هم اكنون یك هزار و 73 زندانی جرایم غیرعمد در زندان های این استان به سر می برند.

علی القاصی مهر افزود: زندانیان جرایم غیرعمد مجرم به مفهوم واقعی نیستند بلكه كسانی هستند كه به خاطر محكومیت های مالی غیركلاهبرداری، ناتوانی در پرداخت دیه، نفقه، چك بلامحل ، دیون و تعهدات مالی به زندان افتاده اند.

وی گفت: آزادسازی این گروه از زندانیان نیازمند مبلغی افزون بر دو هزار میلیارد ریال است.



** برپایی 16 جشن گلریزان در استان فارس

مدیرعامل ستاد دیه استان فارس نیز در این آیین اظهار كرد:امسال جشن گلریزان خیرین برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در 16 شهر استان فارس برگزار می شود.

سیدرضا اسكندری ابراز امیدواری كرد كه برپایی این جشن ها به جمع آوری افزون بر 20 میلیارد ریال كمك های خیرین برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد منجر شود.

وی گفت: از یك هزار و 73 زندانی جرایم غیرعمد در استان فارس، محكومیت های مالی غیركلاهبرداری، مهریه و دیه تصادف بیشترین شمار زندانیان را به خود اختصاص داده اند.

مدیرعامل ستاد دیه استان فارس با بیان این كه از ابتدای امسال 114 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد فارس با همت خیرین و تلاش های این ستاد آزاد شده اند،اظهار داشت: 130 زندانی دیگر جرایم غیرعمد زندان های این استان تا پایان ماه مبارك رمضان آزاد می شوند.

وی ادامه داد:در سال 93 با كمك های خیرین و تلاش های ستاد دیه برای جلب رضایت شاكیان، 565 زندانی جرایم غیرعمد در استان فارس از زندان آزاد شدند.ك/2

2027 /6118 /1596
۰ نفر