۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۴
کد خبر: 81671452
T T
۰ نفر
انهدام 129 باند قاچاق كالا در سه ماه نخست سال جاری

تهران - ایرنا - رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی، از انهدام 129 باند قاچاق كالا در سه ماه نخست سال جاری خبر داد و افزود: در بازدید از استان های مرزی و جنوبی مشاهده شد كه برخوردهای خوبی با قاچاق كالا صورت گرفته و تقریبا به كمترین درصد در این مورد نسبت به سال های گذشته رسیده ایم.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، سردار محمدرضا مقیمی روز یكشنبه در نشست خبری افزود: در سه ماه نخست سال جاری، باندهای متلاشی شده دو درصد افزایش داشته، دستگیری متهمان مرد نیز دو درصد افزایش یافته، در حالیكه متهمان زن دو درصد كاهش داشته است.

وی ادامه داد: كل پرونده های مكشوفه در این مدت شش درصد افزایش را نشان می دهد، این در حالیست كه ارزش ریالی آن نیز 11 درصد افزایش كشفیات را شاهد بوده است.

به گفته سردار مقیمی، پرونده های بالای 100 میلیون تومان در سه ماه نخست سال هشت درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به راهبرد نیروی انتظامی در سال 94 در زمینه مقابله با قاچاق كالا و ارز گفت: تقویت و گسترش فعالیت های اطلاعاتی، مبارزه قاطع با قاچاق اقلام ممنوعه، ضد فرهنگی و منابع طبیعی،‌ مبارزه جدی با مظاهر علنی قاچاق در نقاط آلوده و استان های مرزی، همكاری و همگرایی با سازمان های مرتبط و تقویت و تجهیز واحدهای اجرایی، مبارزه با قاچاق از راهبردهای ناجا است.

رییس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اقدامات انجام شده در سال 93 در حوزه مبارزه با قاچاق افزود: 14 طرح عملیاتی در سراسر كشور انجام و در این راستا پرونده های خوبی كشف شد، همچنین نشست های تخصصی در محله های جرم خیز برگزار و پنج مرحله طرح كنترل مجرمین سابقه دار انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین در سال 93 اتاق فكر با محوریت وسایل آرایشی و دخانی برگزار و طرح كنترل مصرف كنندگان عمده سوخت در مرزهای جنوبی و جلسات مختلف با صنوف و اتحادیه ها بمنظور همكاری برای مقابله با قاچاق انجام شد.

سردار مقیمی گفت: كل پرونده های مكشوفه در سال گذشته یك درصد كاهش داشت اما افزایش ریالی كشفیات به میزان 31 درصد رسید، همچنین پرونده های بالای یكصد میلیون تومان نیز 11 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سال گذشته حدود 17 میلیارد ریال كشفیات قاچاق داشتیم و در سه ماه امسال این رقم به چهار هزار و 750 میلیارد ریال رسیده است.

رییس پلیس آگاهی ناجا، بالاترین رقم قاچاق را اقلام ممنوعه و منابع طبیعی بویژه سوخت عنوان كرد و گفت: قاچاق سوخت فقط خروج سوخت نیست و اكنون می توان گفت میزان قاچاق سوخت عمده به صفر رسیده بگونه ای كه اكنون در استان های مرزی انبوه قاچاق سوخت با لوله كشی اعماق دریا وجود ندارد.



** كاهش 10 درصدی سرقت در سه ماه نخست امسال

رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 10 درصد وقوعات سرقت كاهش یافته است.

وی افزود: میزان سرقت های خرد و همچنین سرقت لوازم و محتویات در سه ماه نخست سال جاری 17 درصد و موتورسیكلت 13 درصد كاهش یافته است.

رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینكه 80 درصد وقوعات سرقت خودرو مربوط به دو برند داخلی است، گفت: خودروسازان برای افزایش ایمنی خودرو دلایل خود را مطرح می كنند، مبنی بر اینكه خط تولید اجازه ایجاد تغییراتی در خودروها را نمی دهد.



** 80 درصد خودروهای سرقتی متعلق به دو برند داخلی است

سردار مقیمی ادامه داد: 80 درصد خودروهای سرقتی متعلق به دو برند داخلی است و در این دو برند بالغ بر 80 درصد سرقت ها مربوط به سال های 86 به قبل است، اما از زمانی كه از سال 86 به بعد خودروها به سیستم های ضدسرقت مجهز شدند، میزان سرقت این دو برند كاهش یافت.



** پلیس اشرافیت بیشتری به سارقان دارد

وی در پاسخ به این سووال كه آیا سارقان از پلیس یك قدم جلوتر عمل می كنند، گفت: سارقان در عمل یك قدم جلوتر هستند، اما در كشف و كارشناسی این طور نیست زیرا پلیس اشرافیت بیشتری به سارقان دارد. ابتدا باید وقوع اتفاق بیافتد و بعد از وقوع پلیس بدنبال كشف برود.

سردار مقیمی ادامه داد: اقدامات لازم در مورد سرقت منزل انجام شده و در سه ماه نخست سال جاری كاهش داشته اما چشمگیر نبوده بگونه ای كه شاهد كاهش چهار تا پنج درصدی سرقت منزل در این مدت بوده ایم.

وی تصریح كرد: البته سرقت منزل در 15 روز ماه مبارك رمضان نزدیك به هشت درصد كاهش داشته و كشفیات 21 درصد افزایش داشته است.

رییس پلیس آگاهی ناجا گفت: 73 درصد وقوعات كشف شده در سه ماه نخست سال جاری داشته ایم در حالیكه این رقم در مدت مشابه سال گذشته 68 درصد بوده، از سوی دیگر در این مدت شاهد پنج درصد افزایش كشف به وقوع بوده ایم.



** در مبارزه با سرقت منزل موفق عمل نكرده ایم

وی با بیان اینكه در مبارزه با سرقت منزل در سه ماه نخست سال جاری موفق عمل نكرده ایم، افزود: امسال مقابله با سرقت منزل و همچنین خودروهایی كه با بار به

سرقت می روند در اولویت ناجا است.



** به سرقت های مسلحانه ویژه پرداخته می شود

سردار مقیمی درمورد سرقت های مسلحانه گفت: به این نوع سرقت ها ویژه پرداخته می شود و آنها در زمره جرایم جنایی مورد بررسی قرار می گیرد.

به گفته وی در سه ماه نخست امسال 100 درصد سرقت های مسلحانه كشف شد اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزایش 13 درصدی كشفیات در حوزه سرقت های مسلحانه بوده ایم و بانك های اطلاعاتی در این حوزه تكمیل و باندهای بالقوه و بالفعل شناسایی شده اند.

رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی ادامه داد: در سال 92 شاهد شیب تندی در افزایش سرقت بودیم، بر این اساس تصمیم گیری شده تا قرارگاه مبارزه با سرقت راه اندازی شود كه در سال 93 این قرارگاه با محوریت 14 استان فعالیت خود را آغاز كرد و به این ترتیب جلوی سرقت تا حدودی گرفته شد.

سردار مقیمی گفت: میزان سرقت در سال 92 نسبت به سال 91 نه تنها مهار شد بلكه یك درصد وقوعات سرقت نیز كاهش یافت.

وی ادامه داد: امسال نیز حداكثر بین پنج تا 10 درصد وقوعات سرقت كاهش یافت و در سه ماه نخست سال جاری شاهد كاهش 10 درصدی وقوعات سرقت بودیم، بگونه ای كه نسبت به سنوات گذشته، شیب وقوع سرقت ها به سمت افزایش رفته است.



** سرقت خودرو مادر سرقت هاست

سردار مقیمی با بیان اینكه سرقت خودرو، مادر سرقت ها است، گفت: در سه ماه اول امسال شاهد كاهش 14 درصدی وقوعات سرقت بوده ایم.

وی افزود: در سه ماه اول امسال طرح های عملیاتی مبارزه با سرقت های توام با خشونت اجرا و افراد بسیاری در این رابطه دستگیر شدند، همچنین طرح كنترلی اوراق فروش ها و مال خرها اجرا شد.

سردار مقیمی، اجرای طرح های عملیاتی سارقان منازل، شناسایی و دستگیری محكومین قطعی كه با وثیقه آزاد شده و به زندان بازگشتی نداشته اند، برگزاری جلسات آسیب شناسی، برون سازی و مسوول سازی سازمان ها مثل خودروسازان و معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه را از دیگر اقداماتی برشمرد كه در سه ماه اول امسال برگزار شد.

رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی افزود: در 14 استان هدف میزان كشفیات سرقت از نظر عددی با استان هایی كه هدف نبودند، یكسان بود بگونه ای كه میزان كشفیات در استان های هدف 10 درصد و در سایر استان ها نیز 10 درصد بوده است.



**هشدار برای جلوگیری از سرقت در 15 روز باقیمانده ماه مبارك رمضان

سردار مقیمی نسبت به وقوع سرقت در 15 روز باقیمانده ماه مبارك رمضان هشدار داد و گفت: در ماه مبارك رمضان شاهد كاهش وقوع سرقت از منزل بودیم، شاید یكی از دلایل آن حضور مردم در منزل در زمان افطار بوده اما در شب های آینده و شب های احیا، شهروندان باید مراقبت های لازم را داشته و نكات ایمنی را زمان خروج از منزل رعایت كنند.

رییس پلیس آگاهی نیزوی انتظامی افزود: در 15 روز ماه مبارك رمضان، وقوع سرقت 7 تا 8 درصد بوده و در زمینه كشف، شاهد 43 درصد افزایش كشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

سردار مقیمی گفت: در زمینه وقوعات سرقت خودرو، شاهد كاهش 13 درصدی و سرقت های خرد كاهش 18 درصدی وقوعات بودیم، كیف قاپی نیز نزدیك به هفت درصد كاهش داشته است.



** 86 درصد كشفیات خودرو كمتر از یك ماه انجام می شود

رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: 86 درصد كشفیات خودرو كمتر از یك ماه توسط افسران انجام می شود، فرصت طلایی سرقت زمانی است كه سرقت خودرو بلافاصله اطلاع داده می شود.

سردار مقیمی افزود: 33 درصد(یك سوم) سرقت های خودرو كمتر از یك روز و 50 درصد خودروها بین دو تا 15 روز كشف می شوند.



** اسید پاشی اصفهان مورد رسیدگی جدی پلیس آگاهی است

سردار مقیمی در مورد پرونده اسیدپاشی اصفهان گفت: در مورد این پرونده صحبت هایی می شود. یك دسته صحبت هایی كه براساس اطلاعات ما گفته می شود و دسته دیگر آنچه در اذهان عمومی و از طریق افراد غیرمسوول مطرح می شود، اما انچه مهم است این است كه این پرونده در اولویت اول كار نیروی انتظامی است و مورد رسیدگی جدی پلیس آگاهی قرار دارد.

وی افزود: این پرونده بصورت مستقیم توسط من و رییس جرایم جنایی در پلیس آگاهی هدایت می شود و سعی بر این است تا به كشف برسیم كه در این راستا مظنونانی داشتیم كه مورد رسیدگی قرار گرفتند و اگر قرار باشد به كشف در این زمینه برسیم توسط سخنگوی نیروی انتظامی اطلاع رسانی می شود.

سردار مقیمی گفت: چنانچه وكیلی مطالبی را در این زمینه بیان كرده، در مورد صحت یا عدم صحت آن خوش باید پاسخگو باشد اما در صورتیكه پلیس با مستندات به نتیجه برسد، نظر خود را اعمال خواهد كرد.



** 99 درصد قتل ها در سه ماه اول امسال كشف شد

رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی افزود: نزدیك به 99 درصد قتل ها در سه ماه اول امسال كشف شد.

سردار مقیمی گفت: همچنین هشت درصد شاهد افزایش كشف به وقوع در مدت مشابه سال گذشته در زمینه قتل بوده ایم.

وی افزود: در حوزه قتل در سه ماه اول امسال شاهد كاهش شش درصدی وقوعات بودیم.



** نیروی انتظامی همكاری خوبی با قوه قضاییه دارد

سردار مقیمی با بیان اینكه نیروی انتظامی به عنوان ضابط دستگاه قضا همكاری خوبی با قوه قضاییه دارد، گفت: در صورتیكه همكاری خوبی بین ناجا و قوه قضاییه صورت نگیرد، امكان خدمت وجود نخواهد داشت در حالیكه در تمام زمینه های مبارزه با جرم، همكاری ناجا و قوه قضاییه خوب است.

وی افزود: اخیرا نیز دوره های آموزشی از سوی قوه قضاییه برای كاركنان نیروی انتظامی و پلیس آگاهی برگزار شده است.

سردار مقیمی تصریح كرد: چنانچه مشكلی در این زمینه وجود داشته باشد در مورد شكل گیری پرونده ها است و ممكن است مستندات برخی پرونده ها كافی نباشد كه در این زمینه دست قاضی در برخی موارد بسته است.

اجتمام ** 9105 ** ل.الف.ی ** 1071
۰ نفر