توجه به مهارت بجاي مدرك، اولويت دانشگاه جامع علمي كاربردي است

قزوين- ايرنا- رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي استان قزوين گفت: توجه به مهارت بجاي مدرك، اولويت دانشگاه جامع علمي كاربردي است.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، دكتر محمد مهدوي در نشست هم انديشي مسوولان دانشگاه علمي كاربردي استان قزوين كه با حضور نمايندگان مجلس و جمعي از مسوولان در سالن باغستان برگزارشد، اساس كار دانشگاه جامع علمي ـ كاربردي را بر پايه سه اصل دانست و افزود: تدوين دوره‌هايي بر اساس نياز بازار كسب و كار نخستين اقدام اين دانشگاه است، چرا كه اين دانشگاه به عنوان تنها مركز آموزشي تقاضا محور، نيازها را اخذ و آن را تبديل به دوره كرده و دانشجو تربيت مي‌كند.
وي صنعت، كشاورزي، خدمات اجتماعي و فرهنگ و هنر را از حوزه هاي كاري دانشگاه جامع علمي كاربردي برشمرد و افزود: در حال حاضر 40 درصد آموزش هاي دانشگاه جامع علمي كاربردي، آموزش هاي پايه و 60 درصد نيز بايد در محيط كار صورت پذيرد.
مهدوي اظهاركرد: در افق آموزش عالي آينده كشور، سهم آموزش هاي مهارتي كاربردي از جامعه دانشجويي كشور 70 درصد خواهد بود.
وي با اشاره به اهداف دانشگاه جامع علمي كاربردي، اظهاركرد: فراهم كردن موجبات مشاركت سازمانها و دستگاه هاي اجرايي دولتي و غيردولتي در امر تربيت نيروي انساني متخصص و مورد نياز كشور به نحوي است كه دانش آموختگان هر يك از موسسات تحت نظارت اين دانشگاه بتوانند براي كاري كه به آنها محول شده يا خواهد شد، دانش و مهارت لازم را كسب كنند.
مهدوي، ارتقاي شاخص‌هاي كمي و كيفي آموزش‌هاي كاربردي در جامعه، زمينه‌ سازي زيربنايي مناسب براي ايجاد انتقال فناوري نوين را از ديگر اهداف اين دانشگاه برشمرد.
وي خاطرنشان كرد: دوره هاي علمي كاربردي با هدف ارتقاي دانش افراد و ايجاد مهارت هاي لازم و به فعليت رساندن استعدادهاي نهفته ارايه مي شود و دانش آموختگان را براي احراز شغل، حرفه و كسب و كار در مشاغل گوناگون آماده كرده و توانايي آنان را براي انجام كاري كه به آنها محول شده است تا سطح مطلوب افزايش مي دهد.
اين مسوول اضافه كرد: اين دانشگاه در حال حاضر 21 سال از حيات علمي خود را مي گذراند و بيش از يكهزار و 60 مركز در كشور دارد و در استان قزوين نيز 22 مركز فعال با بيش از 286 رشته كارداني و 142 رشته كارشناسي و دو رشته كارشناسي ارشد مي باشد.
رييس دانشگاه جامع علمي و كاربردي استان قزوين اضافه كرد: در حال حاضر 12 هزار و 500 دانشجو در مركز استان مشغول تحصيل هستند كه اين تعداد سه برابر دانشجويان دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) است.
مهدوي افزود: مركز آموزش علمي كاربردي با هدف پرداختن به بحث كارآفريني و اشتغال در راستاي اجراي اصل 44 قانون اساسي تاسيس و با توجه به اينكه از اهداف دانشگاه علمي كاربردي ايجاد دانش و مهارت تخصصي در زمينه‌هاي خاص و در نهايت ايجاد اشتغال مي‌باشد.
وي خاطرنشان كرد: باتوجه به فرمايشات مقام معظم رهبري، جهت تحقق اهداف و سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي، دانشگاه جامع علمي ‌كاربردي خود به عنوان يك نمونه موفق اجراي اصل 44 مي‌داند، چون ماهيت اساسنامه دانشگاه علمي‌ كاربردي به گونه‌اي است كه عملا از بودجه دولت استفاده نمي‌كند و مديريت و هدايت استفاده بهينه از ظرفيت ‌هاي بخش غيردولتي را بر عهده دارد.
اين مسوول تصريح كرد: آموزش‌هاي علمي‌ كاربردي با برنامه ‌ريزي، اجرا و ارزيابي دقيق فعاليت‌هاي آموزشي كارآفرينانه باعث تربيت نيروي انساني متخصص، ماهر و كارآفرين و آماده‌ كار براي خدمت در تمامي بخش‌هاي اقتصادي، اجتماعي، صنعتي و فرهنگي كشور و به تبع آن موجب پيشرفت و توسعه تكنولوژي و فناوري‌ كشور شده‌ و از طريق طرح و اجراي ايده‌هاي جديد، فرصت‌هايي را براي وقوع فرآيندهاي كارآفريني ملي ‌ايجاد كرده است.
مهدوي ادامه داد: دانشگاه علمي‌ كاربردي به دليل به بلوغ‌ رسانيدن قابليت‌هاي علمي و عملي دانشجويان، تدوين و بازنگري برنامه درسي متناسب با مهارت‌هاي شغلي، ايجاد و تقويت روحيه كارآفرينانه بين دانشجويان، بكارگيري مدرسان صاحب فن و متخصص، ارتباط موثر با دستگاه‌هاي اجرايي كشور، تاليف كتب تخصصي‌ مرتبط با مقوله ‌كارآفريني، برگزاري كارگاه‌هاي مستمر آموزشي ‌در خصوص ايجاد طرح‌هاي تجاري، اشتغالزايي و كارآفريني، ايجاد انجمن‌هاي علمي دانشجويي و بسياري ‌عوامل ‌ديگر ‌با سوق‌دادن مدرسان و دانشجويان به پژوهش‌هاي كارآفرينانه ‌كاربردي، به ‌يكي از دانشگاه‌هاي برتر كشور در مقوله كارآفريني و اشتغال تبديل شده است.
7389/ 6128