۱۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۲۶
کد خبر: 81674856
T T
۰ نفر
نحوه تكمیل اظهارنظر مالیاتی شركت های دانش بنیان اعلام شد

تهران - ایرنا - معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به الزام شركت‌ها به ارائه اظهارنامه مالیاتی تا پایان تیرماه 1394، جزئیات و شیوه تكمیل اظهارنامه مالیاتی شركت‌های دانش‌بنیان را اعلام كرد.

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سرپرست امور شركت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی گفت: شركت‌های دانش‌بنیان از سال 92 مشمول استفاده از مزایای قانون از جمله معافیت‌های مالیاتی شدند كه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای 40 شركت دانش‌بنیان، در سال مالی 1392 از سازمان امور مالیاتی تقاضای معافیت مالیاتی كرد و خوشبختانه با همكاری سازمان امور مالیاتی، همه این شركت‌ها از مالیات معاف شدند.

دكتر سیدمحمد صاحبكار خراسانی افزود: در سال 1393 تعداد شركت‌های دانش‌بنیان افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت و به حدود هزار و 500 شركت رسید.

دبیر كارگروه ارزیابی شركت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان كرد: معافیت مالیاتی برای واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی كه كاملاً در پارك‌های فناوری مستقر هستند، بر مبنای ماده (9) قانون اجرایی می‌شود و بر اساس بخش‌نامه‌های سازمان امور مالیاتی، آنها از سوی مدیریت پارك فناوری به اداره امور مالیاتی همان منطقه معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: بنابراین واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی می‌توانند برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی، درخواست معافیت خود را در ردیف (16) جدول (6) اظهارنامه وارد كنند كه با عنوان 'شركت‌های دانش‌بنیان واقع در پارك‌های فناوری (ماده 9 قانون)' مشخص شده است و برای تكمیل اظهارنامه خود حتماً با مسئولان پارك فناوری مربوطه مشورت داشته باشند.

به گفته صاحبكار، این شركت ها به واسطه استقرار در پارك‌های فناوری می‌توانند از معافیت استفاده كنند و نیازی به دریافت تائیدیه دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ندارند.

سرپرست امور شركت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی گفت: شركت‌هایی كه از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تائیدیه دانش‌بنیان دریافت كرده‌اند، بر اساس ماده (3) قانون می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند.

وی با اشاره به تنوع فعالیت شركتهای دانش بنیان گفت: برخی از شركت‌های نوپای دانش‌بنیان هنوز به مرحله فروش محصولات نرسیده‌اند و به دلیل نداشتن درآمد از ناحیه محصولات دانش بنیان خود، نیازی به تقاضای معافیت مالیاتی ندارند و این شركت‌ها خود از فرآیند دریافت معافیت مالیاتی انصراف داده اند.

صاحبكار درباره كالاها و خدمات مشمول معافیت مالیاتی شركت های دانش بنیان ابراز كرد: شركت‌های دانش‌بنیان فقط می‌توانند برای كالاها و خدمات دانش‌بنیان خود معافیت مالیاتی (موضوع ماده 3 قانون حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان) تقاضا كنند و سایر كالاها و خدمات شركت مشمول معافیت نخواهد شد.

وی ادامه داد: طی چند ماه گذشته در تعامل با شركت‌ها، كالاها و خدمات دانش‌بنیان شركت‌ها در سال مالی 1393 مشخص شده است كه بر روی سامانه ارزیابی شركت‌های دانش‌بنیان (www.Daneshbonyan.ir) و همچنین داخل كارتابل اختصاصی هر شركت اطلاع‌رسانی شده است و شركت‌ها به سهولت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

سرپرست امور شركت‌های دانش‌بنیان درباره زمان بهره مندی از معافیت های مالیاتی شركت های دانش بنیان اظهار كرد: شركت‌های دانش‌بنیان از تاریخ تائیدیه در كارگروه می‌توانند از معافیت استفاده كنند و اگر بخشی از فروش كالاها و خدمات دانش‌بنیان قبل از تاریخ تائید كارگروه باشد، نمی‌توانند برای آن معافیت مالیاتی تقاضا كنند.

صاحبكار به شركت های دانش بنیان هشدار داد درصورتیكه در مراحل تكمیل اظهارنامه مالیاتی خود به كالاها و خدمات دانش‌بنیان و تاریخ تائیدیه كارگروه توجه نكنند، ممكن است كل اظهارنامه مالیاتی آنها مورد قبول واقع نشود و دفاتر مالی رد شده و مالیات به صورت علی‌الرأس همراه با جریمه از شركت اخذ شود.

دبیر كارگروه ارزیابی شركت‌های دانش‌بنیان افزود: شركت‌های دانش‌بنیان كه اسامی آنها بر روی صفحه اوّل سامانه (www.Daneshbonyan.ir) اطلاع‌رسانی شده، برای درخواست معافیت مالیاتی باید ردیف (15) در جدول (6) اظهارنامه مالیاتی را تكمیل كنند.

وی بر لزوم شفافیت مالی شركت‌ها تاكید كرد و گفت: براساس مصوبه كارگروه ارزیابی شركت‌های دانش‌بنیان، اگر فروش شركت‌ها بیش از (400) میلیون تومان باشد، دفاتر مالی شركت‌ها باید از سوی یكی از اعضای حقوقی عضو جامعه حسابداران رسمی كشور، بررسی شده و حسابرسی مالی شود.

آن دسته از شركت‌هایی كه فهرست محصولات مشمول معافیت مالیاتی آنها در سامانه بارگذاری شده است، در صورت عدم تطبیق فهرست محصولات خود در فایل بارگذاری شده با فهرست موجود در كارتابل شركت (بخش كالا و خدمات) می توانند با شماره 09190718530 تماس گرفته و موضوع را پیگیری كنند.

علمی**1055**1440
۰ نفر