به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، فعالیت و حضور رسانه های دیجیتال در حوزه فرهنگ قرآنی و مذهبی با توجه به فضای عرفانی و معنوی ایجاد شده در ماه پر فیض و بركت رمضان در كشور به ویژه در نمایشگاه فعلی قرآن با استقبال گسترده مواجه شده و فعالان این حوزه در پرتو نور قرآن را برآن داشته كه در راستای توسعه و ترویج فعالیت های این كتاب آسمانی گام های موفقیت آمیزی بردارند.
حضور همه ساله رسانه های دیجیتال با انواع محصولات و خدمات این حوزه در دوره های مختلف نمایشگاه بین المللی قرآن كریم و استقبال چشمگیر بازدیدكنندگان و علاقه مندان بیانگر اقبال خوب این بخش است.
بخش رسانه های دیجیتال همه ساله با هدف افزایش سطح آگاهی های عموم مردم در زمینه فرهنگ قرآنی با استفاده از رسانه های دیجیتال، معرفی مجموعه فعالیت های رسانه های دیجیتال در حوزه قرآن و عترت و نیز رشد، توسعه و حمایت از محصولات رسانه های دیجیتال حوزه قرآن و عترت، در نمایشگاه بین المللی قرآن كریم حضور می یابد.
بخش رسانههای دیجیتال همچنین با هدف معرفی نرمافزارهای رسانهای حوزه قرآن و عترت، برنامههای كاربردی رسانههای هوشمند و همراه، معرفی بازی، سرگرمی و نرمافزارهای كودك و نوجوان، پایگاههای اینترنتی حوزه قرآن و عترت، معرفی نرمافزار و پایگاههای مرتبط با بیداری اسلامی و نیز معرفی نرمافزارها و پایگاههای مرتبط با سبك زندگی قرآنی و... در نمایشگاه بینالمللی قرآن كریم حضور می یابد.
انتقال مفاهیم قرآنی از طریق ابزارهای دیجیتال، آموزش مفاهیم قرآنی برای كودكان و نوجوانان، برگزاری كارگاه طراحی پوستر، برگزاری مسابقات و ... از جمله برنامه های جانبی بخش رسانه های دیجیتال در نمایشگاه قرآن به شمار می آید كه در ایام برپایی این رویداد بزرگ قرآنی و معنوی مخاطبان خودش را داشته و جذب كرده است.
همچنین برگزاری كارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی برای رده های مختلف سنی در این بخش، موضوعاتی از جمله آسیب شناسی رسانه های دیجیتال در زمینه فرهنگ قرآنی، فرهنگ سازی، ایجاد دغدغه فعالیت قرآنی در فضای مجازی و انتقال مفاهیم قرآنی از طریق ابزارهای دیجیتال، آموزش مفاهیم قرآنی برای كودكان، برگزاری كارگاه طراحی پوستر، برگزاری مسابقات قرآنی از دیگر فعالیت های رسانه های دیجیتال در این دوره به شمار می آید.
البته روند رشد تولید محتواهای مذهبی و قرآن و عترت طی سال های گذشته آنچنان رضایت بخش نبوده اما آنچه مسلم است اینكه تلاش دست اندركاران برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن كریم بر این است كه بر روی این موضوع تمركز كرده و بررسی های لازم را برای سرعت بخشیدن بر تولید این محتواها و افزایش كیفیت آنها انجام دهند.
دبیر كمیته دیجیتال بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تشریح برنامه های بخش رسانه های دیجیتال گفت: شركت های تولیدكننده محصولات نرم افزاری، اپلیكیشن های (نرم افزار) كاربردی تلفن های هوشمند، رسانه های برخط و وب سایت ها در غرفه های این بخش از نمایشگاه به ارائه محصولات خود پرداخته اند.
وهرز نوروزپور افزود: معرفی نرمافزارهای رسانهای حوزه قرآن و عترت، برنامههای كاربردی رسانههای هوشمند و همراه حوزه قرآن و عترت، بازی، سرگرمی و نرمافزارهای كودك و نوجوان در حوزه قرآن و عترت، پایگاههای اینترنتی حوزه قرآن و عترت، نرمافزار و پایگاههای مرتبط با سبك زندگی قرآنی و معرفی نرمافزار و پایگاههای مرتبط با بیداری اسلامی، بخش دیگری از فعالیت های بخش رسانه های دیجیتال این دوره نمایشگاه بین المللی قرآن است.
وی ادامه داد: همچنین انتقال مفاهیم قرآنی از طریق ابزارهای دیجیتال، برگزاری كارگاهها و نشستها، ثبت پایگاههای اینترنتی ارائه دهنده خدمات قرآنی در فضای مجازی و رونمایی از آثار فاخر قرآنی و معارفی در حوزه رسانههای دیجیتال، از فعالیت های جنبی این بخش به شمار می رود.
به گفته دبیر كمیته رسانه های دیجیتال بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم، محصولات دیجیتال این بخش بسیار متنوع و مناسب گروه های سنی مختلف از كودكان و نوجوانان تا بزرگسالان تهیه شده تا پاسخگوی مخاطبان عادی و محققان قرآنی باشد.
نوروزپور با بیان اینكه بخش فروش و نمایشگاهی رسانه های امسال نیز جدا شده است، گفت: امسال بخش رسانه های دیجیتال تنها به فروش محصولات اختصاص ندارد لذا این بخش از نمایشگاه صرفا محلی برای فروش محصولات دیجیتال نبوده بلكه تمركز فعالیت ها بر تولید محتوای قرآنی و مذهبی است.
وی با یادآوری اینكه امسال حدود 40 شركت و موسسه محصولات و خدمات دیجیتالی خود در حوزه های قرآنی و معارفی در نمایشگاه ارائه می دهند، گفت: این محصولات شامل نرم افزارها، محتواهای دیجیتال و خدمات برخط مثل ویت سایت ها و شبكه های كه در حوزه قران و عترت است .
نوروز پور افزود: علاوه براین نمایشگاه محلی را پیش بینی كرده تا بازدید كنندگان بتوانند از حدود 60 نرم افزار طراحی شده برای دستگاه های همراه ، تلفن های هوشمند ، تبلت ها و ....استفاده كرده و آن را روی دستگاه های خود نصب كنند.
دبیر كمیته دیجیتال بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم در ادامه با اشاره به اینكه جشنواره وبلاگ نویسی ایده های قرآنی امسال نیز برگزار است، گفت: امسال دسترسی به دستگاه های همراه زیادتر شده و امكاناتی فراهم شده تا مردم بتوانند استفاده كنند.
دبیر كمیته دیجیتال بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم در بخش دیگری از این گفت وگو تاثیر رسانه های دیجیتال برای انس هرچه بیشتر مردم با قرآن را بسیار مهم عنوان كرد و گفت: محتواهای دیجیتال امكاناتی را فراهم می كند كه در محتواهای مكتوب كمی دشوارتر اتفاق می افتد به عنوان مثال اگر به دنبال موضوعی در قرآن باشید به راحتی می توانید در منابع دیجیتالی با جستجو هم متن اصلی را بیابید و هم مطلبی كه نیاز دارید بدست آورید لذا اثر بخشی رسانه های دیجیتال بیشتر است.
دبیر كمیته دیجیتال بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم گفت: با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی و نفوذ رسانه های دیجیتال در جامعه، استفاده از این فرصت برای انتقال مفاهیم قرانی باید مورد توجه قرار گیرد و نمایشگاه قران به خوبی این امكان را در اختیار فعالان قرانی قرار داده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: معرفی نرم افزارهای رسانه ای حوزه قرآن و عترت، برنامه های كابردی رسانه های هوشمند و همراه حوزه قرآن و عترت، بازی، سر
گرمی و نرم افزارهای كودك و نوجوان در حوزه قرآن و عترت، پایگاه های اینترنتی حوزه قران و عترت، نرم افزار و پایگاه های مرتبط با سبك زندگی قرانی و معرفی نرم افزار و پایگاه های مرتبط با بیداری اسلامی، بخش ی از فعالیت های رسانه ها یدیجیتال نمایشگاه قران است.
نوروز پور در ادامه با اشاره به اینكه سال گذشته برای اولین بار جشنواره وبلاگ نویسی در بخش رسانه های دیجیتال نمایشگاه برگزار شد، اظهار داشت: بخش ثبت ایده های قرآنی نیز یكی از موفق ترین غرفه های این بخش در دوره قبلی برگزاری نمایشگاه بود و در این دوره نیز این بخش روزانه بطور متوسط 30 تا 40 ایده قرآنی توسط مراجعه كنندگان به ثبت رسیده است.
آنچه مسلم است امروزه دسترسی مردم به تكنولوژی و فضای مجازی نسبت به گذشته تا حد زیادی بیشتر شده است از سوی دیگر اینترنت و محصولات دیجیتالی جدید با قیمت ارزانتر در اختیار افراد قرار می گیرد.
رسانه های دیجیتال امروز در حوزه قرآن و عترت و معارف نیز با تولید نرم افزارها و اپلیكیشن های كاربردی تلفن های هوشمند، رسانه های برخط و وب سایت های مختلف در این حوزه دسترسی و بهره گیری افراد در سنین مختلف از مجموعه های قرآنی سهل و پرمخاطب كرده است از این رو این عوامل باعث شده رسانه های دیجیتال روز به روز در زندگی آحاد مردم جامعه نفوذ قابل توجهی داشته باشند لذا حضور رسانه های دیجیتالی در نمایشگاه بین المللی قرآن بیش از پیش به عنوان نیاز مخاطبان محسوب می شود.
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم از چهارم تیرماه جاری در باغ موزه دفاع مقدس آغاز به كار كرده و تا 23 تیر مصادف با بیست و هفتم ماه مبارك رمضان همه روزه از ساعت 19 تا 24 میزبان علاقه مندان به قرآن كریم است.
از : علی اكبر قزوینیان
فراهنگ**1355**1601**
تهران- ایرنا- گسترش استفاده از فضای مجازی و نفوذ رسانه های دیجیتال در جامعه، احساس نیاز به آن را در حوزه های مختلف روز به روز بیشتر كرده ، برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن كریم نیز فرصت مغتنمی برای فعالان حوزه دیجیتال فراهم كرده تا از این طریق بتوانند مفاهیم و آموزه های قرآنی را اختیار علاقه مندان قرار دهند.