۱۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۲۹
کد خبر: 81677719
T T
۰ نفر

عضویت پاكستان و هند در سازمان شانگهای قطعی شد

۱۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۲۹
کد خبر: 81677719
عضویت پاكستان و هند در سازمان شانگهای قطعی شد

مسكو - ایرنا - سران كشورهای عضو سازمان همكاری شانگهای با امضای سندی با عضویت كامل پاكستان و هند در سازمان همكاری شانگهای موافقت كردند

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، سران كشورهای عضو سازمان همكاری شانگهای روز جمعه در جریان اجلاس سران این سازمان در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه، با عضویت كامل هند و پاكستان در این سازمان موافقت و سند مربوطه را امضا كردند.

در این گزارش گفته شده است: با امضای سند مربوطه، روند و مراحل عضویت كامل هند و پاكستان در سازمان همكاری شانگهای آغاز شد.

این دو كشور در ماه سپتامبر سال 2014 بطور رسمی درخواست عضویت در سازمان همكاری شانگهای كرده بودند.

در حال حاضر چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان و ازبكستان اعضای سازمان همكاری شانگهای را تشكیل می دهند و جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاكستان هم در این سازمان عضو ناظر هستند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در اجلاس امروز اعلام كرد كه ارمنستان، كامبوج، نپال و جمهوری آذربایجان به عنوان شریك برای گفت وگو در سازمان همكاری شانگهای پذیرفته می شوند.

وی همچنین به علاقمندی شماری از كشورها و درخواست آنها برای همكاری با سازمان همكاری شانگهای به صورت های متفاوت ازجمله عضو ناظر و شریك گفتگو اشاره كرد.

پوتین روز پنجشنبه در دیدار با آلكساندر لوكاشنكو رییس جمهوری بلاروس هم گفت كه تصمیم برای اعطای موقعیت عضو ناظر به بلاروس گرفته شده است.

بلاروس به همراه تركیه و سریلانكا شركای گفتگوی سازمان همكاری شانگهای هستند و روسای جمهوری و هیات های نمایندگی این كشورها به عنوان میهمانان ویژه در اجلاس اوفا شركت دارند.

جمهوری اسلامی ایران كه از سال 2005 به عنوان ناظر در سازمان همكاری شانگهای حضور دارد هم درخواست برای عضویت كامل در این سازمان داده است.

دمیتری مزنتسف دبیركل سازمان همكاری شانگهای به تازگی در یك مصاحبه تلویزیونی اعلام كرد: سطح پیشرفت مذاكرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 ،تا اندازه زیادی میزان نزدیكی و مشاركت این كشور به سازمان همكاری شانگهای را تعیین خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، مزنتسف عصر روز چهارشنبه در گفتگو با شبكه خبری روسیه24 خاطرنشان كرد: ایران در سال های اخیر به ویژه در دو سال گذشته بطور مستمر با سازمان همكاری شانگهای در سطوح وزیران، حتی دبیران شورای امنیت و دادستانان كل همكاری كرده است.

وی با بیان این كه نمایندگان ایران در نشست های بسیار مهم سازمان همكاری شانگهای همواره حضور داشته اند، اظهار داشت: با این حال كشوری كه مورد تحریم شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد نمی تواند شرایط برای عضویت كامل در سازمان همكاری شانگهای را داشته باشد.

دبیركل سازمان همكاری شانگهای گفت: البته آرزو می كنیم كه پیشرفت در (مذاكرات مربوط به) برنامه هسته ای ایران بیشتر باشد. اطمینان دارم پیشرفت در مذاكرات هسته ای ، مراحل و سرعت حل مساله عضویت ایران در سازمان همكاری شانگهای را تعیین خواهد كرد.

آنتون كوبیاكوف مشاور ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز اخیرا بر عضویت كشورمان در سازمان همكاری شانگهای پس از لغو تحریم های شورای امنیت تاكید كرد.

به گزارش پورتال خبری روسی 'ام.كا.اس' ، مشاور رییس جمهوری روسیه خاطرنشان كرد : با لغو تحریم های شورای امنیت در مورد ایران، این كشور به عضویت سازمان همكاری شانگهای درمی آید.

وی افزود: در دستور كار اجلاس شانگهای عضویت ایران در این سازمان قرار دارد.

اروپام*5*391**1392