۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۸:۵۵
کد خبر: 81678058
T T
۰ نفر

شاخص باروري كلي استان زنجان به 2.23 رسيد

۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۸:۵۵
کد خبر: 81678058
شاخص باروري كلي استان زنجان به 2.23 رسيد

زنجان - ايرنا - سرپرست كارشناسان مسوول سلامت جمعيت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشكي زنجان گفت: شاخص باروري كلي اين استان از 2.15 در سال گذشته به 2.23 در سال جاري رسيده است.

دكتر شيرين بخشي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، بااشاره به اينكه در زمان حاضر شاخص باروري كلي اين استان در مقايسه با گذشته وضعيت بهتري دارد، افزود: با ساز و كارهاي ايجاد شده، اعمال برنامه ها و سياست هاي تشويقي بر گروه هاي هدف در اين استان آغاز شده است.

وي يادآوري كرد: حد جايگزيني جمعيت را بر اساس باروري كلي 2.1 در نظر مي گيرند و كاهش نرخ باروري كلي به كمتر از حد اعلام شده با توجه به هرم جمعيتي هر كشور در طول زمان، ابتدا صفر شدن شاخص رشد جمعيت و منفي شدن شاخص رشد جمعيت و همگام با آن كاهش جمعيت را به دنبال دارد.

بخشي افزود: همه كشورها كاهش نرخ باروري كلي به كمتر از حد جايگزيني را خطر تلقي كرده و در صورت مواجهه با اين وضعيت با روش هاي متفاوتي سعي در ارتقا آن به حد جايگزيني و بيشتر از آن مي كنند.

سرپرست كارشناسان مسوول سلامت جمعيت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: در فاصله سال هاي 90 تا 92 مقام معظم رهبري در مناسبت هاي مختلف بازنگري دقيق و علمي سياست هاي جمعيتي را در راستاي افزايش جمعيت، پيشگيري از پير شدن و حفظ جواني جمعيت با مد نظر قرار دادن كارآمدي و كيفيت جمعيت را مورد تاكيد قرار داده اند.

وي اظهار كرد: طبق آمارهاي ارايه شده 66 درصد زوجين پس از ازدواج تمايل به فرزند آوري دارند و 34 درصد نيز با يك فاصله زماني دلخواه تمايل به فرزند آوري دارند و در مجموع مي توان گفت تمامي زوجين تمايل به داشتن فرزند دارند.

بخشي افزود: بر اين اساس اصلي ترين گروه هدف مداخله در اين سياست خانواده هايي هستند كه بيش از يك سال از ازدواج آنها سپري شده و برنامه اي براي فرزند آوري ندارند.

سرپرست كارشناسان مسوول سلامت جمعيت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: گروه دوم نيز خانواده هايي هستند كه داراي فرزند بوده و به رغم تمايل داشتن فرزند بعدي با نبود شرايط لازم فاصله بين بارداري ها را به بيش از سه سال افزايش داده اند.

وي اظهار كرد: گروه سوم به رغم تمايل به داشتن فرزند بعدي به سالهاي پايان دوران باروري سالم نزديك شده و براي بارداري بعدي برنامه ريزي نكرده اند.

بخشي خاطرنشان كرد: افزايش تعداد مواليد دربين خانواده ها نيازمند بسترسازي و رفع مسايل و مشكلات موجود در اين بخش است.

سياست هاي كلي جمعيت 30 ارديبشهت سال گذشته تدوين و در نهايت در 14 بند از سوي مقام معظم رهبري به روساي سه گانه و مجمع تشخيص مصلحت نظام ابلاغ و روز بعد نيز اين سياست ها توسط معاون اول رييس جمهوري به دستگاه ها به منظور اجرايي شدن اعلام شد.

در سياست هاي كلي جمعيت به مواردي مانند ارتقا پويايي، بالندگي و جواني جمعيت با افزايش نرخ باروري به بيش از سطح جانشيني، رفع موانع ازدواج، تسهيل و ترويج تشكيل خانواده و افزايش فرزند، كاهش سن ازدواج، اختصاص تسهيلات مناسب براي مادران به ويژه در دوره بارداري و شير دهي و پوشش بيمه اي هزينه هاي زايمان و درمان ناباروري مردان و زنان، تحكيم بنيان و پايداري خانواده با اصلاح و تكميل آموزش هاي عمومي درباره اصالت كانون خانواده و فرزند پروري با تاكيد بر آموزش مهارت هاي زندگي اشاره شده است.

6085/7320