۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۹:۴۱
کد خبر: 81681909
T T
۰ نفر

استقبال ناتو از توافق یونان و اتحادیه اروپا

۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۹:۴۱
کد خبر: 81681909
استقبال ناتو از توافق یونان و اتحادیه اروپا

تهران-ایرنا- سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) روز دوشنبه از توافق مقام های یونان و اتحادیه اروپا برای حل بحران یونان استقبال كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،ناتو اعلام كرد كه ثبات اقتصادی یونان امری مهم برای امنیت دیگر كشورهای عضو این سازمان محسوب می شود.

«ینس استولتنبرگ» دبیركل ناتو در سفرش به اسلواكی گفت: از حصول این توافق استقبال می كنم چرا كه معتقدم این برای اقتصاد یونان و همچنین برای كل اروپا و ناتو مهم است. ثبات اقتصادی به دلایل زیادی امری مهم به شمار می رود.

وی از یونان به عنوان یك همپیمان متعهد یاد كرد.

دبیركل ناتو افزود: یونان هم پیمانی است كه بیش از 2 درصد تولیدناخالص داخلی خود را به امور دفاعی اش برای چندین سال هزینه كرده و مطمئنم كه یونان یك هم پیمان متعهد برای ما خواهد بود.

پیشتر مقام های اتحادیه اروپا و منطقه یورو از حصول توافق با مقام های دولت یونان برای آغاز مذاكرات سومین بسته كمك مالی به این كشور خبر دادند.

در پی مذاكرات فشرده یكشنبه شب مقام های اتحادیه اروپا و منطقه یورو با دولت یونان در بروكسل،«ژان كلود یونكر» رییس كمیسیون اروپایی، «دونالد تاسك» رییس شورای اروپایی و «یرون دایسلبلوم» رییس منطقه یورو ساعتی قبل در نشست خبری حاضر شده و رسیدن به توافق برای آغاز مذاكرات به منظور اعطای سومین بسته كمكی به این كشور را تایید كردند.

مذاكرات آتن و بروكسل برای حل بحران مالی این كشور هفته گذشته به بن بست رسید و دولت یونان خواسته های وام دهندگان را به همه پرسی گذاشت.

حدود 70 درصد بستانكاران این كشور نهادهای بین المللی و یا كشورهای حوزه پولی یورو هستند، دراین میان صندوق بین المللی پول 32 میلیارد یورو، بانك مركزی اروپا 27 میلیارد یورو، دولت های منطقه پولی یورو جمعا 53 میلیارد یورو و مكانیسم ثبات مالی اروپایی 141میلیارد و 800 میلیون یورو از یونان طلب دارند. یونان همچنین به اندازه 100 میلیارد یورو نیز اوراق قرضه در بازارهای جهانی فروخته است.

اروپام**9234**1010
۰ نفر