۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۱۵
کد خبر: 81683178
T T
۰ نفر
تدوين برنامه عمل حفاظت از گونه هاي جانوري در معرض تهديد كشور

تهران - ايرنا - مدير كل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست گفت: تدوين برنامه عمل حفاظت از گونه جانوري در معرض تهديد كشور جزو برنامه هاي اين سازمان است كه در دست اجرا است.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، سيد مجيد خرازيان مقدم با تشريح اقدامات اين سازمان به منظور ارتقاي وضعيت حفاظتي گونه هاي جانوري كشور از تدوين برنامه مديريت و حفاظت 30 گونه جانوري در معرض تهديد كشور تا پايان برنامه ششم توسعه خبر داد.

وي با اشاره به اينكه بر اساس فهرست سرخ IUCN در سال 2014 تعداد 76 گونه از مهره داران كشور در فهرست گونه هاي جانوري مهره دار در معرض تهديد قرار گرفته اند، گفت: 21 گونه پستاندار ، 25 گونه پرنده ، 16 گونه خزنده ، 4 گونه دوزيست و 10 گونه ماهيان آبهاي داخلي جزو گونه هاي تهديد شده تلقي مي شود.

وي با بيان اينكه واقعيت به اين معنا نيست كه خطر نابودي گونه هاي جانوري را تهديد مي كند، اظهار داشت: به منظور ارتقاي وضعيت حفاظتي گونه هاي جانوري كشور به ويژه گونه هاي در معرض تهديد، در طي چند سال اخير سازمان حفاظت محيط زيست تهيه برنامه عمل مديريت و حفاظت گونه هاي جانوري در معرض تهديد كشور را در دست اقدام دارد.

*** تدوين طرح مديريت 30 گونه جانوري با اولويت حفاظتي

مقدم با اعلام اينكه تا پايان برنامه پنج ساله ششم توسعه برنامه عمل گونه هاي جانوري در معرض تهديد تهيه و تدوين مي شود، از 76 گونه در معرض تهديد ، شرح خدمات تدوين طرح مديريت 30 گونه كه در اولويت حفاظتي قراردارد تهيه شد.

وي ادامه داد: براساس شرح خدمات به تدريج برنامه عمل گونه هاي جانوري در مرحله اول تدوين مي شود و در مرحله بعد اجرايي مي شود.

مقدم با اعلام اينكه برنامه عمل مديريت سه گونه گوزن زرد، كروكوديل و سمندر تهيه شده است، افزود: برنامه عمل تهيه شده كروكوديل در مرحله اجرا است و برنامه عمل گوزن زرد ايراني و سمندر در سالجاري به مرحله اجرا در مي آيد.

وي با اشاره به كمبود اعتبارات در سال 93 براي تهيه برنامه عمل گونه ها با همكاري دانشگاهها و مراكز تخصصي گفت: در سالجاري تهيه و تدوين برنامه عمل گونه هاي خرس سياه، خرس قهوه اي، گورخر ايراني، آهو، سياه گوش، قوچ و ميش، بالابان، اردك بلوطي، هوبره، پلنگ و غاز پيشاني سفيد در دست اقدام است.

مدير كل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: برنامه گونه هاي هوبره ، بالابان، اردك بلوطي، گورخر، آهو، قوچ و ميش و سياه گوش در مرحله استعلام دانشگاه ها قرار دارد كه به زودي تهيه و تدوين برنامه عمل به مرحله انعقاد قرارداد مي رسد و از نيمه دوم سال 95 برنامه عمل اين گونه ها تهيه و اجراي برنامه عمل آنها شروع مي شود.

وي از تهيه و تدوين برنامه عمل گونه هاي پلنگ، خرس سياه، خرس قهوه اي و غاز پيشاني سفيد كوچك خبر داد و گفت: اين برنامه تا پايان سال 94 به اتمام مي رسد و اجراي عمليات و فعاليتهاي پيش بيني شده در برنامه عمل هاي تهيه شده در نيمه اول سال 1395 شروع مي شود.

مقدم ادامه داد: برنامه مديريت پلنگ با محوريت دفتر شكار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست و همكاري دفتر تنوع زيستي اين سازمان در حال تهيه است و تا پايان سالجاري برنامه عمل پلنگ تدوين و بعد اجراي عمل آن شروع مي شود.

*** برنامه عمل غاز پيشاني سفيد، خرس سياه و قهوه اي از ابتداي سال آينده اجرايي مي شود

همچنين برنامه عمل غاز پيشاني سفيد با همكاري دانشگاه تنكابن تا پايان سال جاري تدوين مي شود و اقدامات لازم براي تدوين برنامه عمل خرس سياه با همكاري ادارات كل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان ، هرمزگان و كرمان شروع و تا پايان سالجاري به اتمام مي رسد.

وي با اشاره به اينكه برنامه عمل خرس قهوه اي تا پايان سالجاري به اتمام مي رسد، گفت: برنامه عمل سه گونه غاز پيشاني سفيد، خرس سياه و خرس قهوه اي از ابتداي سال آينده اجرايي مي شود.

*** برنامه عمل 15 گونه واجد اولويت طي برنامه پنج ساله ششم اجرايي مي شود

مدير كل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اينكه در برنامه پنجساله ششم توسعه (99-1395) برنامه عمل 30 گونه جانوري تهيه و تدوين مي شود، افزود: فعاليت هاي پيش بيني شده و سياستگذاري ها براي اجراي برنامه عمل حداقل 15 گونه جانوري از 30 گونه مذكور به ترتيب اولويت حفاظتي است.

وي با بيان اينكه براي تدوين برنامه عمل اين گونه ها با همكاري دانشگاه ها، تشكل هاي زيست محيطي و مراكز تخصصي خواهد بود، افزود: براي اجراي برنامه عمل با همكاري ادارات كل حفاظت محيط زيست استان هاي ذيربط انجام مي شود كه انتظار داريم در چند سال آينده با تهيه اين برنامه عمل 30 گونه و اجراي آن بتوانيم گام مهمي در ارتقاي وضعيت حفاظتي گونه هاي در معرض تهديد برداريم.

مقدم با تاكيد بر اينكه در صورت تامين اعتبارات مورد نياز، عمليات اجرايي برنامه عمل 30 گونه واجد اولويت در طي برنامه پنج ساله ششم اجرايي مي شود، گفت: فعاليت هاي اجرايي برنامه هاي مديريتي در فاز بلند مدت 10 تا 20 ساله است، ضروري است پيش بيني اعتبارات لازم در اين خصوص در سياست هاي كلان سازمان حفاظت محيط زيست مد نظر قرار گيرد.

مدير كل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست در تشريح مهمترين اقدامات اين دفتر در سال گذشته گفت: در موضوع مبارزه با مگس عامل ميازيس در زيستگاه گوزن زرد ايراني قرار دادي با موسسه گياه پزشكي منعقد و در مرحله اجرا است.

*** تدوين استاندارد طراحي شبكه هاي زيستگاهي حيات وحش

مقدم با اشاره به تدوين استاندارد طراحي شبكه هاي زيستگاهي حيات وحش در استان گلستان افزود: در استان يزد هم امسال قراردادي براي طراحي شبكه هاي زيستگاهي منعقد مي شود.

وي هدف از طراحي شبكه هاي زيستگاهي حيات وحش را تهيه دستور العمل نقاط حادثه خيز جاده اي و ابلاغ آن به وزارت راه و شهر سازي عنوان كرد و گفت: يكي از عوامل مرگ و مير حيات وحش حوادث جاده اي است و تهيه دستورالعمل از وظايف سازمان حفاظت محيط زيست است.

*** تهيه برنامه جامع مديريت گوزن زرد

مقدم، تهيه برنامه جامع مديريت گوزن زرد با همكاري دانشگاه محيط زيست كرج و كارشناسان بين المللي را يكي ديگر از اقدامات سازمان حفاظت محيط زيست در سال گذشته برشمرد و افزود: اين برنامه طي ماه آتي عمليات اجرايي آن شروع مي شود.

*** انجام طرح جامع شناسايي و رده بندي پرندگان شكاري ايران

مدير كل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست از انجام قرارداد طرح جامع شناسايي و رده بندي پرندگان شكاري ايران با همكاري دانشگاه فردوسي مشهد در سال 93 خبر داد و گفت: قرارداد تهيه دستور العمل روش هاي برآورد جمعيت سم داران در ايران با همكاري موسسات تخصصي منعقد و در سالجاري تدوين مي شود.

*** بررسي وضعيت ماهيان غيربومي آبهاي شيرين

مقدم افزود: براي بررسي وضعيت ماهيان غيربومي آبهاي شيرين قراردادي از سال گذشته با همكاري دانشگاه شهيد بهشتي در حال اجرا است .

*** امكان سنجي تكثير در اسارت يوزپلنگ آسيايي

وي يكي ديگر از اقدامات براي حفاظت از گونه هاي جانوري را در سال گذشته ، نگهداري و امكان سنجي تكثير در اسارت يوزپلنگ آسيايي برشمرد و گفت: دو قلاده يوز در خراسان شمالي و سمنان به پارك پرديسان منتقل و اقدامات مدنظر در حال انجام است.

مقدم افزود: همچنين براي بحث تكثير و پرورش گورخر و طراحي سيستم مقيد سازي اين حيوان قراردادي با يكي از شركت هاي تخصصي منعقد و در حال انجام است و در رابطه با پلنگ طرح ريزي حفاظتي براي پلنگ ايراني در قفقاز ايران سال گذشته پيگيري شد.

*** تدوين دستورالعمل كاهش تعارض انسان و گوشتخوران بزرگ جثه ايران

مقدم با بيان اينكه تدوين دستورالعمل كاهش تعارض انسان و گوشتخوران بزرگ جثه ايران درحال انجام است، افزود: مديريت تعارضات بين گرگ و انسان با همكاري چند تا از استانها شروع شده و امسال هم ادامه خواهد داشت.

*** اختصاص 1 ميليارد و 565 ميليون تومان اعتبار به ادارات كل حفاظت محيط زيست استانها

وي از اختصاص حدود 1 ميليارد و 565 ميليون تومان اعتبار به ادارات كل حفاظت محيط زيست استانها براي انجام مطالعات و كارهاي مورد توافق سازمان حفاظت محيط زيست در سال گذشته خبر داد و گفت: 85 در صد از اعتبارات دفتر تنوع زيستي و حيات وحش به ادارات كل حفاظت محيط زيست ابلاغ شده است.

مقدم، در رابطه با اقدامات پيش بيني شده درسال 94 گفت: محورهاي فعاليت امسال بر اساس بررسي كاربردي به منظور حفاظت و بررسي وضعيت زيستي و حفاظتي، ارزيابي ذخاير آبي، سرشماري حيات وحش و امكان سنجي تكثير و پرورش در اسارات، حل بحران تعارضات و نشست مشورتي - تخصصي و توانمند سازي جوامع محلي است.

همچنين ايجاد و تكثير مراكز نگهداري تكثير و پرورش پايش و انجام اقدامات لازم از جمله زنده گيري، مقيد سازي، انتقال، رها سازي گونه ها و بررسي و تشخيص و مقابله با بيماري هاي حيات وحش و امداد و نجات آنها از ديگر محور هاي اقدامات سال 94 است.

وي، تدوين و اجراي برنامه مديريت گونه هاي در معرض تهديد و كنترل جمعيت گونه هاي آسيب رسان و پايش و رديابي كريدور هاي مهاجرتي و تامين شبكه هاي زيستگاهي از ديگر محور هاي برنامه هاي دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست عنوان كرد.

*** تهيه ليست سرخ ملي گونه هاي جانوري در معرض تهديد كشور

مقدم ، تهيه ليست سرخ ملي گونه هاي جانوري در معرض تهديد كشور از برنامه هاي سال آينده عنوان كرد و گفت: با توجه به گستردگي عمليات ميداني در صورت تامين اعتبارات مورد نياز ، از ابتداي سال آينده و با همكاري مراكز علمي و تخصصي و گروه هاي زيست محيطي غير دولتي فعال و علاقمند براي اجرا در دستور كار قرار مي گيرد.

مقدم با اشاره به ضرورت همكاري و همفكري تمام ظرفيت هاي تخصصي و علاقمند موجود در كشور در طي سالهاي آينده ، اظهار اميدواري كرد كه شاهد ارتقاي وضعيت حفاظتي گونه هاي جانوري حيات وحش كشور باشيم.

علمي 9014**1440
۰ نفر