۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۳
کد خبر: 81684196
T T
۰ نفر

راه شاهی عالی قاپو اصفهان بازگشایی می شود

۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۳
کد خبر: 81684196
راه شاهی عالی قاپو اصفهان بازگشایی می شود

اصفهان- ایرنا- مسیر معروف به « راه شاهی » كه محل تردد دولتمردان و پادشاهان از كاخ عالی قاپو اصفهان به دولتخانه صفوی بوده است پس از یك قرن، احیا و بازگشایی می شود.

مدیر روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان روز چهارشنبه در این باره به ایرنا گفت: این راه كه حدود 150 متر طول دارد در یكصد سال گذشته بطور كامل نابود شده بود اما اكنون بازسازی و بازآفرینی شده است.

شهرام امیری افزود: این راه از محل پشت كاخ عالی قاپو در میدان امام اصفهان تا خیابان استانداری ادامه دارد و امید است تا یك ماه آینده بهره برداری شود.

وی با بیان اینكه اكنون فقط مرحله ساخت درب ورودی این راه از محل خیابان استانداری باقی مانده است تصریح كرد: هنوز نحوه استفاده از این راه مشخص نیست و اداره میراث فرهنگی درباره آن تصمیم گیری می كند.

امیری خاطرنشان كرد: اتمام هرچه سریعتر عملیات بازسازی راه شاهی و بازگشایی آن یكی از مصوبات شورای راهبردی پایگاه جهانی میدان امام در تیر امسال بود.

به گزارش ایرنا، مدیر پایگاه میراث جهانی میدان امام در این باره گفته است: این راه در پنج مرحله مرمت و تكمیل شده است.

فریبا خطابخش افزود: پیشنهاد شده كه این مسیر برای ورود گردشگران به مجموعه عالی قاپو و میدان امام اختصاص پیدا كند.

كاخ عالی قاپو یكی از چهار اثر اصلی در میدان امام (ره) اصفهان است كه در دوران سلطنت شاه عباس اول و شاه عباس دوم بنا شده و به عنوان كاخی تشریفاتی و ورودی اصلی دولتخانه عظیم صفوی كاربرد داشت.

این بنا در ضلع غربی میدان امام و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده‌، ارتفاع آن ۴۸ متر است و شش طبقه دارد كه با راه‌پله‌های مارپیچ می‌توان به آنها رسید.

ت/3011/ 6022