۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۹:۵۷
کد خبر: 81685499
T T
۰ نفر

ورزقان، قطب توليد عدس آذربايجان شرقي است

۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۹:۵۷
کد خبر: 81685499
ورزقان، قطب توليد عدس آذربايجان شرقي است

تبريز- ايرنا- رييس جهاد كشاورزي ورزقان با اشاره به كشت عدس در سطح 12 هزار هكتار از اراضي از اين شهرستان به عنوان قطب توليد اين محصول در آذربايجان شرقي ياد كرد.

علي عليمحمدي روز پنجشنبه در بازديد از نحوه برداشت عدسكاران ورزقان به خبرنگار ايرنا گفت: 4 هزارنفر بهره بردار بصورت فصلي در 12 هزار هكتار از اراضي اين شهرستان مشغول كشت و توليد عدس هستند.

وي افزود: بيش از 10 هزار تن از بهترين عدس كشور در اين شهرستان توليد مي شود و با توليد 40 درصد عدس استان رتبه اول توليد را به خود اختصاص داده ايم.

وي با تاكيد براينكه متاسفانه كشت عدس در اين شهرستان چندين سال است كه كم رنگ شده به مشكلات عدسكاران اشاره كرد و گفت: كوچك بودن اراضي، برداشت سنتي، نبود خريد تضميني و وجود دلالان در بازار باعث شده هزينه بالا برود و در نتيجه كشاورزان سود چنداني نبرند.

رييس جهاد كشاورزي ورزقان ادامه داد: سالانه بيش از 7هزارتن از اين محصول بصورت فله اي به استان هاي آذربايجان غربي، رنجان و اردبيل و كشورهاي عراق، جمهوري آذربايجان و تركيه صادر مي شود .

وي وجود صنايع بسته بندي و تبديلي را در اين شهرستان ضروري دانست و گفت: با وجود توليد مرغوب ترين عدس ، هيچ واحد بسته بندي براي اشتغال و رونق اقتصادي بهره برداران اين محصول در اين شهرستان وجود ندارد.

عليمحمدي بيان كرد: توجه به اين امر مي تواند 4 هزار نفر بهره بردار در اين شهرستان را از شغل پايدار بهره مند كند.

در شهرستان ورزقان 65 هزار هكتار اراضي قابل كشت وجود دارد كه 12 هزار هكتار آن سالانه زير كشت عدس مي رود و بيش از 80درصد جمعيت 50 هزار نفري اين شهرستان در روستاها ساكن هستند و به شغل كشاورزي و دامداري مشغول هستند.

ورزقان يكي از شهرستانهاي شمالي استان اذربايجان شرقي است كه در 75 كيلومتري تبريز مركز اين استان واقع شده است.

7235/518