۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۴۷
کد خبر: 81686075
T T
۰ نفر
تاكيد مسوولان ايران و عراق بر گسترش روابط علمي دانشگاهي دو كشور

تهران- ايرنا- رايزن فرهنگي ايران در عراق و مديركل اداره بورس و روابط فرهنگي وزارت آموزش عالي عراق در ديدار با يكديگر بر گسترش روابط علمي دانشگاهي دو كشور تاكيد كردند.

به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگي ايرنا از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، حجت‌ الاسلام غلامرضا اباذري در اين ديدار با بيان اينكه تحول در عرصه علمي هر كشوري نيازمند برنامه‌هاي كوتاه ‌مدت و بلند مدت است، اظهار كرد: نقش و جايگاه وزارت آموزش عالي عراق در توسعه و ارتقاي جايگاه علمي اين كشور بسيار حساس و موثر است.

وي با بيان دستاوردهاي سفر وزير آموزش عالي عراق به جمهوري اسلامي ايران، به ملاقات‌هاي وي با رييسان دانشگاه‌هاي ايران و بازديد از موسسه سمت اشاره و بر آمادگي براي ارايه كمك به عراق در زمينه تدوين طرح‌هاي بلندمدت علمي و دستيابي اين كشور به برخي فناوري‌هاي نوين و پيشرفته كه در ايران بومي شده است، تاكيد كرد.

اباذري همچنين با اشاره به مصوبات سفر وزير آموزش عالي عراق به تهران از جمله تشكيل كميته‌هاي مشترك بهداشت، درمان و آموزش عالي، خواستار مشخص شدن اعضاي اين كميته‌ها از طرف وزارت آموزش عالي عراق شد.

وي با تاكيد بر گسترش همكاري‌هاي علمي دو كشور، خواستار افزايش تعداد دانشگاه‌هاي ايراني مورد قبول اداره بورس و همكاري‌هاي فرهنگي وزارت آموزش عالي عراق در اين كشور شد.

صلاح فتلاوي مديركل اداره بورس و روابط فرهنگي وزارت آموزش عالي عراق نيز مسير كنوني نظام آموزش عالي عراق را مسيري هدفمند و رو به جلو توصيف كرد و افزود: در اين مسير هدفمند، اقدامات لازم برنامه‌ريزي شده است و باارزيابي انجام مي‌پذيرد و براي نمونه بيشترين بررسي و ارزيابي‌ها در مورد اعطاي بورس‌هاي تحصيلي صورت مي‌گيرد.

وي عرصه همكاري علمي و دانشگاهي ميان دو كشور ايران و عراق را بسيار گسترده خواند و تاكيد كرد: هرگونه همكاري علمي و دانشگاهي باعث ارتقاي سطح اساتيد و دانشجويان عراقي مي‌شود.

فتلاوي همچنين ميزان و سطح دانشگاه‌هاي ايراني را با دانشگاه‌هاي كشورهاي اروپايي برابر خواند و چشم‌انداز همكاري ميان وزارتخانه‌هاي علوم ايران و عراق را يادآور شد.

وي با بيان اينكه عراق نيازمند يك نقشه جامع علمي است، از طرح رايزن فرهنگي ايران مبني بر دستيابي عراق به فناوري‌هاي مورد نياز از طرف كشورمان استقبال كرد.

فتلاوي با بيان اينكه حوزه‌هاي گوناگوني براي همكاري مشترك وجود دارد، خواستار تشكيل كارگروه‌هاي مشترك دو كشور در حوزه‌هاي علمي و فناوري شد.

وي با اشاره به توجه و اهتمام كشورهاي منطقه نسبت به جذب دانشجويان عراقي و تلاش براي افزايش ميزان دانشگاه‌هاي كشور متبوع خود نزد وزارت آموزش عالي عراق، در اين زمينه قول مساعدت و همكاري داد.

فراهنگ(1)**1355**1834
۰ نفر