۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۲۳:۲۳
کد خبر: 81686869
T T
۰ نفر

استقبال آباداني ها از عيد فطر

۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۲۳:۲۳
کد خبر: 81686869
استقبال آباداني ها از عيد فطر

آبادان-ايرنا- پايان رمضان و آغاز عيد فطر در ميان مردم عرب خوزستان با دو رسم 'ام الوسخ' و 'ام الحلس' همراه است و آباداني ها از اكنون به استقبال بزرگترين عيد مسلمانان رفته اند.

به گزارش ايرنا هر چه به روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان كه نزديكتر مي شويم حال و هواي شهرهاي آبادان، خرمشهر و شادگان رنگ و بوي عيد سعيد فطر را به خود مي گيرد.

ماه مبارك رمضان همواره در كشورمان و در ميان اقوام هم‌ ميهن ‌مان با آيين‌ هاي مختلف برگزار مي‌ شود، عرب‌ هاي ايران در ساير شهرستان‌ ها و به خصوص در خوزستان آيين خاصي دارند.

مردم عرب خوزستان جدا از تبريكات حلول ماه مبارك رمضان و آيين 'گرگيعان' در شب پانزدهم رمضان در روزهاي پاياني نيز برخوردار از آدابي زيبا و سنتي هستند.

اعراب‌ خوزستان دو روز قبل از عيد را 'ام الوسخ' و يك روز مانده به عيد را 'ام الحلس' مي‌نامند، 'ام الوسخ' به معناي 'روز چركين' مي ‌باشد كه در اين روز مردم عرب به نظافت خانه ‌ها خود مي‌پردازند، اجناس جديد براي منزل خريداري مي‌ كنند و خانه را براي فرارسيدن عيد و اكرام مهمان تميز و آماده مي ‌كنند.

روز بعد از 'ام الوسخ' را 'ام الحلس' مي‌ نامند، ام الحلس نيز كه نامي محلي و قديمي از ايام رمضان است به معناي روز نظافت و رسيدگي شخصي بوده كه جوانان در اين روز به ظاهر خود رسيدگي مي‌ كنند. مي‌توان گفت 'ام الحلس' متضاد و نقطه مقابل 'ام الوسخ' است.

اما خيابان ها و بازارهاي آبادان سه روز قبل از عيد فطر حال و هواي اين عيد را به خود گرفته و مردم اين شهرستان با هجوم به بازار بدنبال خريد وسايل هيدانه مي باشند.

اين روزها بازارهاي شهر هاي آبادان و خرمشهر از بازار ته لنجي، بازار مركزي، بازار كويتي ها، خيابان يك احمد آباد، بازار جمهوري گرفته تا ساير بازارهاي اين دو شهر مملو از جمعيت خريداران است.

بازارهاي اين شهر صبح‌ ها تا ساعت 14 بعد از ظهر و همچنين بعداز ظهر تا ساعتي از نيمه ‌شب در حال خدمات ‌رساني هستند كه در كشورمان اين رويه كم ‌نظير است.

معمولا در تمامي اعياد فروش اجناس در بازارهاي اين شهر دو چندان مي ‌شود ولي در يكي از اعياد، كسبه اين شهر صله رحم را بر كسب درآمد خود ترجيح مي ‌دهند و آن عيد سعيد فطر است.

از شب گذشته خيابان يك احمد آباد آبادان كه مركز خريد و فروش اين شهرستان مي باشد توسط پليس راهنمايي بسته شده و مردم مشغول خريد شيرني، البسه و مواد غذايي مي باشند و جالب است كه از اكنون شهروندان اين شهر عيد را پيشاپيش به يكديگر تبريك مي گويند و در اين ميان همكاري نيروي انتظامي با شهروندان بسيار صميمانه مي باشد.

بيشتر خانواده هاي آباداني و خرمشهري،شادگاني، اروندكناري، مينوشهري، دارخويني، چوئبده و روستاهاي تابعه و ديگر شهرهاي خوزستان به خريد لباس، كيف و كفش، بخور و شمع و آب گلاب و آجيل و ديگر نيازهاي خود براي هرچه بهتر برگزار كردند آيين هاي ويژه اين اين عيدبزرگ به بازارهاي شهر بخصوص بازار ته لنچي ها آمده اند.

در ايام عيد فطر فروش انواع شيريني و آجيل و ازدحام جمعيت در بازارها و شهرهاي خوزستان جلوه‌ اي ديگر به آنها مي‌ بخشد و همچنين مي توان گفت كه بازار پوشاك نيز از اين جنب و جوش بي نصيب نمي ماند.

در شب عيد و هنگام اعلام رؤيت هلال ماه، مردم عرب طبق رسوم خود در مساجد تكبيرگويان اين عيد را اعلام مي‌ كنند.

بعد از اقامه نماز عيد، به سر مزار رفتگان خود مي روند، سپس براي براي تبريك عيد به خانه همسايه ‌و اقوام عزادار خود مي‌ روند و بعد نوبت به بزرگان محله و اقوام مي رسد.

كوچكترهاي فاميل نيز به صورت دست جمعي و با در دست داشتن كيسه مقابل درب بزرگان فاميل قرار مي گيرند تا عيدي و شيريني ها را جمع كنند.

در ميان عشاير خوزستان نيز، مردم با «هوسه» و پايكوبي كوچه‌ هاي محلات را طي مي‌ كنند و به سراغ بزرگ محله و قبيله رفته و در مضيف (مكان پذيرايي) گرد هم مي‌ آيند.

برخي در اين مجلس به شعر سرايي مي‌ پردازند و ترنم شنيدن صداي شعرهاي شعبي (شعرهايي با زبان گفتار) به گوش مي‌ رسد.

همچنين در اين روز برخي از مردم به پخش شيريني و شربت در مجالس و محافل و كوچه و بازار مي‌ پردازند.

عيد سعيد فطر براي مردم عرب جنوب خوزستان به منزله عيد نوروز ديگري است كه خود را براي استقبال از آن از چند روز قبل آماده مي كنند و عيد ديدني ها تا چند روز نيز ادامه دارد.

گزارش از مسعود گادار

7104/6064