۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۹
کد خبر: 81688159
T T
۰ نفر

غار سهولان مهاباد اثر ملی شد

۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۹
کد خبر: 81688159
غار سهولان مهاباد اثر ملی شد

مهاباد - ایرنا - مسوول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: محوطه تاریخی - طبیعی غار سهولان پس از طی تشریفات قانونی به عنوان هشتاد و نهمین اثر تاریخی فرهنگی این شهرستان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آرش شهابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پرونده این اثر تاریخی كه قدمت آن به هزاره اول پیش از میلاد باز می گردد پارسال به سازمان میراث فرهنگی كشور ارسال شده بود كه پس از بررسی های لازم با شماره 31265 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

وی گفت: پیش از این 88 اثر این شهرستان در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده بود.

شهابی اظهار كرد: 40 اثر دیگر نیز به همین منظور برای انجام تشریفات قانونی و ثبت ملی به اداره كل میراث فرهنگی استان ارسال شده تا برای بررسی به سازمان میراث فرهنگی كشور ارسال شود.

غار سهولان مهاباد دومین غار بزرگ آبی ایران است كه در 43 كیلومتری شمال شرقی مهاباد در مسیر مهاباد - بوكان (جاده برهان) در آذربایجان غربی قرار دارد.

این غار آبی تاریخی یكی از مهمترین و كم نظیرترین غارهای طبیعی كشور و از شگفت انگیزترین جلوه های طبیعت زیبای استان آذربایجان غربی است.

این غار روزانه پذیرای حدود یك هزار گردشگر و مسافری است كه از نقاط مختلف كشور برای دیدن این پدیده طبیعی به مهاباد سفر می كنند.

غار سهولان به زبان كردی به معنی یخبندان است و این غار در نزدیكی روستایی به نام سهولان قرار گرفته است و مردم محلی عمدتا غار را كونه كوتر، یعنی لانه كبوتر نیز می نامند كه دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه كبوتر درون غار است.

غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است، این غار آبی با جلوه های طبیعی و قندیل های منحصر به فردی كه دارد در دامنه رشته كوه های كوتر قرار دارد.

سالانه بیش از 250 هزار گردشگر داخلی و خارجی از این اثر زیبا و منحصر به فرد طبیعی كه به عنوان منطقه نمونه گردشگری نیز به تصویب رسیده، دیدن می كنند.

شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و از شهرهای تاریخی استان به شمار می رود.

2077/6185/6008/2093
۰ نفر