۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۱۹
کد خبر: 81690103
T T
۰ نفر
3،7 میلیارد ریال فرش دستباف از خراسان رضوی صادر شد

مشهد - ایرنا - رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی سه ماه نخست امسال سه هزار و 832 كیلوگرم فرش دستباف به ارزش سه میلیارد و 788 میلیون ریال معادل 133 هزار و 99 دلار از این استان به خارج از كشور صادر شد.

سعید كاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان فرش به كشورهای بحرین، عربستان، كویت، ژاپن، فنلاند، قطر، كانادا و نیجریه صادر شده است.

وی گفت: این در حالی است كه كل صادرات فرش دستباف خراسان رضوی به خارج از كشور در طول پارسال 16 هزار و 611 كیلوگرم به ارزش 628 هزار و 387 دلار بود كه پنج درصد از كل صادرات فرش دستباف كشور را تشكیل داد.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی این استان را

به لحاظ تولید فرش دستباف جزو استانهای تراز اول كشور ذكر و بیان كرد: به دلیل تحریمهای اقتصادی صادرات فرش از خراسان طی سالهای اخیر روند نزولی داشته است.

وی همچنین با اشاره به ظرفیتهای تولید فرش دستباف گفت: خراسان رضوی همواره یكی از مهمترین مناطق بافت قالی در كشور بوده و اكنون نیز یكی از مهمترین مراكز تولید و تجارت قالی ایران به شمار می رود.

كاظمی افزود: خراسان رضوی افزون بر نقش خاصی كه در تولید فرش دارد در سالهای اخیر پس از تهران مهمترین بازار داخلی برای انواع قالیهای ایرانی بوده است.

وی بیان كرد: قالیبافی سالانه 75 میلیون دلار ارزآوری دارد و بافندگان خراسانی با تولید متوسط سالانه بیش از 750 هزار مترمربع قالی، قالیچه و فرشهای تزیینی 25 درصد تولید فرش دستباف كشور را انجام می دهند.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: فرش كردی، بلوچی، ترنج، زیرخاكی، عشایری و افشان از انواع فرش دستباف در خراسان رضوی است كه بطور عمده در شهرستانهای مشهد، كاشمر، نیشابور، سبزوار، قوچان و تربت حیدریه تولید می شود.

وی افزود: 90 هزار بافنده در حوزه فرش دستبافت خراسان رضوی فعالیت دارند كه از این تعداد 21 هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند.

كاظمی ادامه داد: بیش از 500 مجتمع متمركز و غیرمتمركز فرش دارای مجوز در استان خراسان رضوی فعالیت دارند.

وی با اشاره به میزان تسهیلات پرداختی به بافندگان نیز گفت: طبق توافق انجام گرفته با صندوق مهر امام رضا(ع) و برخی بانكهای عامل در سال گذشته مقرر شد 20 میلیارد ریال تسهیلات با سود پایین به بافندگان در خراسان رضوی پرداخت شود.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: از این میزان تسهیلات تاكنون یك میلیارد ریال در سال جاری از محل صندوق مهر امام رضا(ع) به بافندگان استان اختصاص یافته كه به همین منظور 48 نفر از بافندگان طی دو مرحله به صندوق معرفی و تاكنون سه نفر موفق به اخذ تسهیلات شده اند.

در سال 1392 پنج منطقه جغرافیایی و در سال 1393 تعداد 10منطقه جغرافیایی فرش دستباف ایرانی به ثبت جهانی رسید كه از این 10 منطقه دو منطقه فرش مشهد و فرش كاشمر در خراسان رضوی است.

90 هزار بافنده خانگی و كارگاهی در 70 هزار كارگاه قالیبافی در خراسان رضوی فعال هستند. از این تعداد قالیباف تاكنون 30 هزار نفر بیمه شده اند.



450 فقره مجوز راه اندازی مجتمع تولید فرش دستباف با مدیریت متمركز، غیرمتمركز و صنایع جانبی مرتبط در این استان صادر شده و 21 اتحادیه صنفی تولیدكنندگان و بافندگان فرش دستباف در شهرستانهای خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.

7489/1858