۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۰۸
کد خبر: 81691298
T T
۰ نفر
تیم ملی كوهنوردی ایران به قلل مرتفع تاجیكستان صعود می كند

مشهد - ایرنا - تیم ملی كوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران فردا (پنجشنبه) برای عزیمت به قلل مرتفع تاجیكستان عازم این كشور می شود.

سرپرست تیم ملی كوهنوردی ایران روز چهارشنبه طی نشست خبری در مشهد گفت: تیم 15 نفره متشكل از كوهنوردان زبده استان خراسان رضوی در قالب تیم ملی كوهنوردی با شعار 'اسلام دین همدلی و محمد (ص) پیامبر مهربانی' به قله هفت هزار و 105 متری كورژن فسكایا و قله هفت هزار و 495 متری كمونیزم سامانی تاجیكستان صعود خواهد كرد.

حسین امانی افزود: مقدمات نخست این صعود از سال 1389 و اقدامات و هماهنگی های نهایی برای انجام آن از آبان ماه سال گذشته آغاز شد.

وی اظهار كرد: 17 اردوی آمادگی برای انتخاب تیم ملی كوهنوردی با حضور 40 كوهنورد از آبان ماه پارسال با صعود به قلل مرتفع كشور برگزار شد كه در نهایت 15 نفر برای صعود به قلل مرتفع كشور تاجیكستان انتخاب شدند.

مسوول كارگروه پناهگاه سازی فدراسیون كوهنوردی و صعودهای ورزشی كشور افزود: اعضای تیم ملی كوهنوردی كشور در این صعود كوهنودران زبده از شهرستانهای مشهد، نیشابور، درگز، خلیل آباد و طرقبه و شاندیز هستند.

وی گفت: تیم ملی كوهنوردی ایران بعد از عزیمت به كشور تاجیكستان توسط یك دستگاه بالگرد به ارتفاعات كوههای پامیر انتقال یافته و سپس صعود خود را در ابتدا به قله كورژن فسكایا انجام می دهد و بعد از آن تعدادی از اعضای تیم ملی به عنوان اعضای منتخب به قله سامانی صعود خواهند كرد و در مجموع مدت صعود به این دو قله 35 روز خواهد بود.

امانی ادامه داد: برنامه صعود تیم ملی كوهنوردی ایران به قلل مرتفع تاجیكستان در شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان تصویب و به مسوولان استانداری و اداره كل ورزش و جوانان خراسان رضوی ابلاغ شده است.

وی مبلغ مورد نیاز برای اعزام هر كوهنورد در این صعود را 120 میلیون ریال ذكر كرد و گفت: به رغم پیگیری های انجام شده تاكنون مبلغی از سوی استانداری و اداره كل ورزش و جوانان برای این منظور تخصیص نیافته است.

معاون امور ورزشی اداره كل ورزش و جوانان خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: هزینه تیم هایی كه به عنوان تیم ملی به خارج كشور اعزام می شوند باید توسط فدراسیونهای مربوطه تامین شود.

هوشنگ ولی پور افزود: بر اساس قوانین اداره كل ورزش و جوانان خراسان رضوی اجازه تامین هزینه های تیمهایی را كه به این عنوان به خارج كشور عزیمت می كنند ندارد.

وی اظهار كرد: درصورت برگزاری مسابقات ورزشی در استان خراسان رضوی، اداره كل ورزش و جوانان با جلب همكاری مسوولین ذیربط و سایر بخشها در حد توان از آنها حمایت می كند.

وی ادامه داد: صعود تیم ملی كوهنوردی كشور با تركیب ورزشكاران خراسان رضوی برای ما مایه افتخار است و در حد بضاعت حمایت های موردی از آنها خواهیم كرد.

استان خراسان از استانهای پیشگام كشور در ورزش كوهنوردی است و سابقه این ورزش در استان به بیش از 80 سال قبل باز می گردد.

نخستین صعود كوهنوردان خراسانی در سال 1311 توسط محمد باقر فاضل خورشیدی به قله دماوند انجام شد.

منطقه پامیر كشورهای تاجیكستان، قرقیزستان، افغانستان و پاكستان را در بر می گیرد و شامل كوهها و قلل مرتفع حدود هفت هزار تا هشت هزار متری است كه از جمله آنها می توان به قلل كورژن فسكایا و كمونیزم سامانی اشاره كرد./2

2095/ 6053