۵ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۰۵
کد خبر: 81696416
T T
۰ نفر
مهار ارابه مرگ با حذف نقاط حادثه خیز از جاده های استان مركزی

اراك - ایرنا - شتاب درحذف نقاط حادثه خیزدر جاده ها نقش به سزایی در مهار ارابه مرگ و میر، معلولیت و خسارتهای مالی ناشی از تصادفات رانندگی دارد.

نقاط حادثه خیز یكی از مصداق های جاده های غیر ایمن محسوب می شود كه با عوامل انسانی و كیفیت خودروها دست به دست هم داده و جان، سلامتی و مال انسانها را تهدید می كند.

براساس آمارها 90 درصد سفرها در ایران از طریق جاده و به صورت زمینی انجام می شود و حجم بالای این سفرها، افزایش آمار تصادفات جاده ای را موجب شده است.

استان مركزی بخشی از فلات مركزی ایران است كه در همسایگی كویر مركزی و زاویه چین‌خورده رشته كوه البرز و زاگرس واقع شده و حدود 75 درصد از مساحت آن را مناطق كوهستانی و 25 درصد را دشت‌ها و مناطق هموار به خود اختصاص داد است.

استان مركزی به واسطه قرار گرفتن در بین رشته كوه البرز و زاگرس دارای پستی و بلندی هایی است كه موجب شده برخی جاده های آن در نقاط كوهستانی واقع شود و در این محورهای ارتباطی حوادث جاده ای و تلفات جانی، دور از انتظار نیست.

رییس اتحادیه كامیون داران استان مركزی اظهار كرد: چند نقطه حادثه خیر در استان وجود دارد كه یكی از آنها پیچ خطرناكی در محور اراك - سلفچگان بعد از امامزاده جعفر است كه همواره باعث بروز تصادفات جاده ای می شود.

مجتبی رضایی افزود: زیرسازی نامناسب در محور اراك - ازنا و پیچ خطرناك در جاده اراك - خنداب از دیگر نقاط حادثه خیز استان مركزی است كه نیازمند رفع خطر به منظور كاهش حوادث رانندگی است.

یك راننده خودروی سنگین نیز گفت: پستی و بلندی در محور زالیان سبب شده تا همواره حوادث رانندگی در این محور را شاهد باشیم كه در صورت ناآگاهی از جاده می تواند حوادث مرگ باری برای رانندگان در پی داشته باشد.

حسین عابدی افزود: محور نورآباد - ازنا در استان مركزی نیز گردنه خطرناكی دارد كه تنگی این محور ارتباطی بر حادثه خیز بودن آن افزوده است.

وی، وجود شیب تند محور هندودر به طرف بروجرد را یادآور شد و از مسوولان خواست با توجه به تردد زیاد خودروها در این محور، نسبت به رفع خطر آن اقدام شود.

مدیر راهداری اداره كل راه وشهرسازی استان مركزی نیز گفت: 62 نقطه حادثه خیز در محورهای مواصلاتی استان مركزی وجود دارد كه نیازمند رفع خطر است.

علی زندی فر افزود: دو هزارو 500 میلیارد ریال برای رفع كامل مناطق و مقاطع پرحادثه استان مورد نیاز است.

وی خاطر نشان كرد: هر ساله به طور میانگین 500 تصادف خطرناك در نقاط حادثه خیز استان مركزی رخ می دهد كه حذف آنها از شریان ارتباطی منطقه امری ضروری است.

زندی فر، علت عمده حوادث در نقاط حادثه خیز را رعایت نكردن قوانین و مقررات به خصوص سرعت غیرمجاز عنوان كرد.

مدیر راهداری اداره كل راه وشهرسازی استان مركزی اظهار كرد: آشكار سازی تمامی نقاط حادثه خیز استان مركزی با نصب علایم وهشدارهای راهنمایی و رانندگی در برنامه كاری این اداره قرار دارد.

زندی فر اظهار كرد: عملیات رفع خطر و اصلاح 22 نقطه حادثه خیز استان مركزی شامل گردنه رنگرز، پیچ آیینه در محور ساوه - تهران ، گذرحاجی آباد، چهار نقطه درمحور خمین و محلات، سه نقطه درمحور دلیجان و روشن كردن 10 محور تاریك استان آغاز شده است.

وی وجود جاده های ایمن را یكی ازمهمترین مولفه ها و زیرساخت های توسعه هر استان دانست و گفت: كاهش تلفات و تصادفات جاده ای مستلزم كارشناسی نواقص فنی محورهای ارتباطی و تلاش برای تامین اعتبار از منابع استانی و ملی است.

مدیر راهداری اداره كل راه وشهرسازی استان مركزی گفت: راه های ارتباطی استان مركزی به سبب قرار گرفتن درغرب كشور و عبور حجم قابل توجهی از بار و مسافر، اهمیت زیادی دارند و بایستی حادثه خیزی در آنها به حداقل ممكن كاهش یابد.

معاون استاندار مركزی نیز بر ایمن سازی محورهای حادثه خیز استان تاكید كرد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در راستای ارتقاء ایمنی در محورهای ارتباطی ، حذف نقاط حادثه خیز ضروری است و شناسایی نقاط پرحادثه و به طور كلی به روز رسانی باید در دستور كار دستگاه های متولی قرار گیرد.

مهدی زندیه وكیلی افزود: نصب دوربین های كنترل سرعت و تقویت روشنایی محورها در نقاط مختلف استان، نصب چراغ های چشمك زن در نقاط حادثه خیز، طرح تعریض جاده ها و رفع و آشكارسازی نقاط حادثه خیز استان مهمترین دلایل كاهش تصادفات جاده ای در سال 93 بود كه این روند باید در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.

وی با یادآوری اهمیت عامل انسانی اظهار كرد: در سال های 92 و 93 ، موارد سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، سبقت غیرمجاز، عدم رعایت حق تقدم و نقص فنی سامانه روشنایی خودرو به ترتیب مهمترین تخلفات صورت پذیرفته در سطح راههای استان بوده است، بنابراین پلیس راه، راهداری و اداره كل حمل و نقل و پایانه های استان باید برای ارتقای امنیت جاده ای و آرامش هموطنان تمهیدات لازم را بیندیشند.

زندیه وكیلی اظهار كرد: استان مركزی پارسال برای اولین بار در 30 سال گذشته رتبه نخست كاهش تصادفات جاده ای كشور را به خود اختصاص داد كه كسب این رتبه در سال جاری نیز نیازمند تعامل دستگاههای مربوطه با آحاد مرم است.

وی اظهار كرد: بر اساس برنامه ریزی ها و اقدامات موثر دستگاه های مربوطه، تصادفات جاده ای در محورهای مواصلاتی این استان در سال 93 نسبت به سال قبل از آن 22 درصد كاهش داشته است.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مركزی نیز گفت: تعداد نقطه و مقطع حادثه خیز این استان از سال 90 تاكنون از مجموع 117مورد به 62 مورد كاهش یافته است.

سرهنگ مهدی حسنی افزود: اصلاح هندسی برخی محورها، دو طرفه شدن تعدادی از جاده ها و نصب علایم راهنمایی و رانندگی سبب شده تا تعدادی از مقاطع خطرناك ایمن سازی شوند.

وی اظهار كرد: اكنون 49 نقطه و 13 مقطع حادثه خیر استان مركزی وجود دارد كه به منظور آگاهی بخشی به رانندگان در محورهای حادثه خیز علایم و تابلو های هشدار دهنده به رنگ فسفری تعبیه شده تا رانندگان را از احتمال بروز حوادث رانندگی مطلع كند.

سرهنگ حسنی، محورهای ارتباطی بوئین زهرا - زالیان، آزاد راه ساوه - همدان، تهران - ساوه و محور ازنا را از نقاط و مقاطع حادثه خیز استان مركزی عنوان كرد.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مركزی گفت: علت بیشتر تصادفات رانندگی در محورهای استان مركزی در سالهای قبل از 92 وجود نقاط حادثه خیز بود كه با رفع خطر در این نقاط، اكنون آمار تصادف در محورهای ارتباطی استان پراكنده شده است.

سرهنگ حسنی اهمیت عامل انسانی در تصادفات را یادآور شد و اظهار كرد: بیشترین علت سوانح جاده ای در استان مركزی با 49 درصد فراوانی عدم توجه به جلو است كه خستگی، خواب آلودگی، صحبت با تلفن همراه، مطالعه و ارسال پیامك، استعمال دخانیات، خوردن وآشامیدن علتهای آن را شامل می شود.

جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مركزی نیز علت 70 درصد تصادفات عامل انسانی دانست و گفت: راهكار كاهش حوادث جاده ای و تصادفات فرهنگ سازی، توسعه شبكه راهها، ایمن سازی خودروها و كنترل هوشمند ترافیك است.

سرگرد ایرج كهریزی با بیان اینكه آموزش مهمترین عامل كاهش تصادفات است ادامه داد: فرهنگ سازی در این حوزه باید از مقاطع تحصیلی پایین و حتی مهدهای كودك آغاز شود تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

سرگرد كهریزی افزود: هم اكنون شش هزارو 279 كیلومتر راه در استان مركزی وجود دارد كه 200 كیلومترآن آزاد راه، 318 كیلومتر بزرگراه و بقیه آن محورهای دو طرفه را شامل می شود.

وی می گوید: در صورتی كه محورهای دو طرفه استان به بزرگ راه تبدیل شوند از تصادف رخ به رخ خودروها كم می شود.

جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مركزی ادامه داد: درحال حاضر در محورهای ارتباطی استان شامل اراك - سلفچگان، اراك - قم ، اراك - توره و دلیجان به اصفهان دوربین نظارت تصویری و ثبت تخلفات سرعت نصب شده است.

سرگرد كهریزی اضافه كرد: واژگونی 42 درصد، تصادف خودرو با وسیله دیگر 23 درصد، تصادف شاخ به شاخ 15 درصد، موتورسیكلت 10 درصد، برخورد با عابر پیاده شش درصد و خروج خودرو از جاده چهاردرصد حوادث را شامل می شود.

این مقام راهنمایی و رانندگی همچنین فراوانی تصادفات در محورهای استان در سال گذشته را شامل آزاد راه ساوه - همدان 11 درصد، اراك - قم هشت درصد، ساوه - تهران هفت درصد، اراك - توره و جاده قدیم ساوه - همدان هركدام پنج درصد، بوئین زهرا چهار درصد و جاده قدیم ساوه - تهران سه درصد اعلام كرد.

سرگرد كهریزی می گوید: انحراف به چپ با 24 درصد یكی دیگر از دلایل تصادفات در محورهای ارتباطی استان مركزی را شامل می شود و سبقت غیرمجاز، سرعت غیرمجاز و رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی سه عامل افزایش مرگ و میر در جاده ها هستند.

جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مركزی گفت: پلیس راه استان سال گذشته رتبه برتر كاهش تصادفات رانندگی را در سطح كشور كسب كرد.

سرگرد كهریزی افزود: بیشترین تصادفات استان خرداد ماه سال گذشته در آزاد راه كربلا - ساوه به وقوع پیوست كه عامل انسانی، دلیل تمامی سوانح جاده ای بود.

مدیركل حمل و نقل و پایانه های استان مركزی نیز گفت: ساخت تقاطع های غیر هم سطح(پل) در خروجی شهرستان خنداب، توره و دوراهی بروجرد، ساخت دور برگردان های استاندارد، تعریض محورها و شانه های خاكی جاده ها مهمترین برنامه های اداره كل حمل و نقل و پایانه های استان مركزی در سال جاری است.

غلام عباس بهرامی نیا ادامه داد: استان مركزی در سال 1393با 410 نفر تلفات جاده ای و كاهش 124 نفری، نسبت به سال قبل از آن با كاهش 22 درصدی مواجه بوده است.

مدیركل حمل و نقل و پایانه های استان مركزی گفت: همچنین تلفات جاده ای در سه ماه نخست سال جاری با 94 نفر، نسبت به سال گذشته سه درصد كاهش داشته است.

وی تاكید كرد: 33 درصد حوادث رانندگی منجر به فوت در نقاط مختلف این استان مربوط به واژگونی خودروها بود كه به دلیل ایمن سازی جاده ها و شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز این میزان در سال جاری به میزان قابل توجهی كاهش داشته است.

كارشناسان و دست اندركاران مربوطه در استان مركزی بر این باورند كه جاده و خودروی خوب و استاندارد از عوامل مهم كاهش تصادفات رانندگی است ولی عامل انسانی یعنی رعایت قوانین و مقررات و ارتقای فرهنگ ترافیك مهمترین نقش را در این خصوص بازی می كند.

استان مركزی شش هزار و 300 كیلومتر محور ارتباط شهری و روستایی دارد و تهران را از یك طرف ازطریق استان قم به اراك، لرستان و خوزستان و از طرف دیگر از طریق ساوه- سلفچگان و دلیجان به استان اصفهان متصل می كند.ك/4

گزارش: معصومه ابراهیمی

6991/6012
۰ نفر