واردات اسباب بازی نفس تولید كنندگان داخلی را بریده است

تهران - ایرنا - مدیر اجرایی مركز سرگرمی‌های سازنده‌ كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان گفت:‌ در ایران بخش خصوصی با اكراه به سمت سرمایه‌گذاری در صنعت اسباب‌بازی می‌رود، چرا كه واردات، نفس تولید داخلی را بریده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، امیرحسن سلام ‌زاده اظهار داشت: زمانی كه تولید انبوه و صنعت اسباب‌‌بازی در كشور وجود ندارد سرمایه‌گذاری جدی نیز در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: اشكال عمده‌ این است كه در ایران چیزی به اسم تولید انبوه، با مقیاس‌های جهانی و با تیراژهای میلیونی اسباب بازی چه در كانون پرورش فكری و چه در بخش خصوصی وجود ندارد.

این كارشناس سرگرمی و اسباب بازی با ذكر مثالی در این رابطه توضیح داد: اگر شركتی یك عروسك را با تیراژ چهار میلیون در كشور تولید و به كشورهای دیگر صادر كند می‌توان گفت صنعت عروسك‌سازی در آن‌جا موجود است اما چیزی كه اكنون در ایران وجود دارد تنها تولید كارگاهی اسباب‌بازی است.

سلام‌زاده به بی‌حركتی بخش دولتی نیز اشاره دارد و یادآورشد: تولید اسباب‌بازی در میانگین جهانی، سومین صنعت پرسود دنیا و در كشور چین اولین صنعت پرسود است.

به گزارش اداره كل روابط عمومی و امور بین الملل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، وی تاكید دارد: لازم است به مدیران تصمیم‌گیر در ارتباط با اثرگذاری فرهنگی، نقش آموزشی، سودآوری اقتصادی و مفاهیم سیاسی صنعت اسباب بازی توضیح داده شود.

مدیر اجرایی مركز سرگرمی‌های سازنده‌ كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، سرفصل‌های اساسی در تولید اسباب‌بازی را فرهنگ و اقتصاد دانست و گفت: هنر واحد فرهنگی این نیست كه با ایجاد محدودیت در گذرگاه‌های فرهنگی به درآمد برسد، بلكه باید محصولی تولید كند كه مردم با رغبت برای آن پول بدهند و از آن استقبال كنند.

اولین جشنواره ملی اسباب‌بازی به همت كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و با همكاری تولیدكنندگان و طراحان اسباب‌بازی 12 تا 16 مرداد در مركز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری كانون در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

نشست‌ها و سمینارهای تخصصی با حضور كارشناسان و نیز بخش‌‌های نمایشگاهی و كارگاهی از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

فراهنگ **1883** 1569