۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۳
کد خبر: 81696800
T T
۰ نفر
تپه نوشيجان به عنوان پايگاه ميراثي همدان انتخاب شد

همدان- ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان گفت: تپه نوشيجان در شهرستان ملاير به عنوان پايگاه ميراثي اين استان انتخاب شد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان ريحان سروش مقدم افزود: استان همدان موفق شد به چهارمين پايگاه ميراثي خود دست پيدا كند.

وي اضافه كرد: پس از پيگيري و مطالعات كارشناسي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، استان همدان توانست نوشيجان را به فهرست پايگاه‌هاي كشور بيفزايد و اين اتفاق نقطه عطفي در حوزه ميراث فرهنگي استان خواهد بود.

سروش‌ مقدم افزود: نوشيجان پس از لائوديسه، هگمتانه و بافت بازار به عنوان چهارمين پايگاه ميراثي در استان مي‌تواند مورد توجه دوستداران در حوزه مطالعات باستان‌شناسي قرار گيرد.

وي با اشاره به ويژگي متمايز نوشيجان در استان همدان گفت: هرچه تعداد پايگاه‌هاي ميراثي در استاني بيشتر باشد نشان از غني بودن آثار تاريخي آن استان خواهد بود.

وي اضافه كرد: پس از آنكه يك اثر ملي به پايگاه ميراثي تبديل مي‌شود بايد منتظر بود تا آينده پيش روي آن، اثر خود را در تجهيز بررسي‌هاي كارشناسانه با اعتبارات كافي و حتي ترسيم شدن چارت نيروي انساني روز به روز درخشان‌تر نمايان كند.

تپه نوشيجان يكي از بزرگترين آثار تاريخي ملاير است، اين تپه در20 كيلومتري راه ملاير همدان در غرب ملاير نزديك روستاي شوشاب و اسكنان و در كنار رودخانه حرم آباد قرار گرفته است.

ابعاد تقريبي آن 80 در 30 متر و بلندي اش حدود 27 متر است ، حفاري علمي در سال 1341 به سرپرستي استروباخ آغاز و در نتيجه اين حفاري ها سه طبقه فرهنگي كه علامت آن در سه قسمت توسط كارشناسان شناسايي شده است ، شناخته شد.

از اين سه طبقه ، طبقه اي مربوط به استقرار مادها بوده است كه با توجه به آثار تاريخي و معماري و ديگر يافته هاي باستاني ، روشن مي شود مادها از نيمه قرن هشتم تا نيمه قرن ششم قبل از ميلاد در اين طبقه استقرار داشته اند.

بقيه آثاري كه از طبقه اول تپه نوشيجان به دست آمده در برگيرنده معماري مادها است و عبارت است از 9 بناي قديمي جبهه غربي تپه كه نخستين آتشكده است، تالار ستون دار آپادانا، تالار مركزي كه دومين نيايشگاه است ، اتاق ها ، انبارها تونل ها ،حصار دژ نوشيجان آثار به دست آمده كه يك جام طلايي و يك ستاره و يك ماه طلايي بوده ، هم اينك در موزه هاي امريكا و فرانسه است.

اين بناي عظيم و تاريخي هفت هزار سال قدمت دارد و اگر مسوولان حفظ ميراث فرهنگي اقدام به نگهداري و كشف يك طبقه باقي مانده در زير خاك نكنند، اين تپه همچنان ناشناخته باقي خواهد ماند.

طبق اسناد موجود در ميراث فرهنگي ملاير، روي تپه واقع شدن اين بنا حاكي از آن است كه در حدود چهارهزار سال پيش اين منطقه زير آب قرار داشته و تنها اين قلعه از آب بيرون بوده است.

اين قلعه در سه طبقه بنا شده كه يك طبقه از آن در اثر باد و باران و عوامل جوي از بين رفته است ، يك طبقه آن حفاري شده كه قسمت هاي بالا در آن مشاهده و ثبت شده و قسمت سوم قلعه همچنان در زير خاك مدفون است.

همچنين ديواره هاي پهن و دژهاي مستحكم ، نشان از قدرت نظامي و دفاعي اقوام ساكن آن دارد.

2087/1181