سيستان و بلوچستان ظرفيت صنعتي مناسب براي افزايش همكاري ها را دارد

زاهدان- ايرنا- رييس بورد اقتصادي و مشاور ارشد اتاق هاي تجاري افغانستان گفت: سيستان و بلوچستان ظرفيت صنعتي مناسب براي افزايش همكاري هاي منطقه اي ميان كشورهاي افغانستان و ايران را دارد.

به گزارش روز دوشنبه سازمان صنعت، معدن و تجارت سيستان و بلوچستان، حاج رحيم الدين حاج آغا در بازديد هيات تجاري افغانستان از ظرفيت هاي اقتصادي و صنعتي استان بر افزايش مبادلات تجاري منطقه اي ميان دو كشور تاكيد كرد.

وي بازديدهاي انجام شده از واحدهاي صنعتي و اقتصادي سيستان و بلوچستان را نشان دهنده ظرفيت مناسب ايران و اين استان دانست و ابراز اميدواري كرد: در زمينه تجارت و همكاري هاي مشترك با توجه به ميل و رغبتي كه وجود دارد به سمت بيشتر شدن مبادلات دو كشور حركت كنيم.

وي كيفيت و قيمت كالاها را ضرورت انجام تجارت دانست و گفت: در اين زمينه نشست هاي تخصصي مشترك ميان تجار و بازرگانان 2 كشور برگزار خواهد شد.

مشاور ارشد اتاق هاي تجاري افغانستان افزود: نگاه ما در زمينه تجارت از طريق استان سيستان و بلوچستان مثبت است و اميدواريم كه اين مبادلات در سطح گسترده تري صورت پذيرد.

نماينده استاندار سيستان و بلوچستان و سرپرست هيات ايراني در اين نشست اظهار داشت: براي اين استان همين يك افتخار است كه اگر خيلي از كشورهاي دنيا درهايشان را به روي افغانستان بستند، ما همواره در كنار مردم اين كشور هستيم.

رضا نجفي گفت: با توجه به اينكه سيستان و بلوچستان استعدادها و ظرفيت هاي مختلفي دارد بايد با برنامه ريزي جديد باب روابط اقتصادي گسترده ميان دو كشور باز شود.

وي افزود: چابهار يكي از بهترين ثروت هاي جمهوري اسلامي ايران است و دولت هم امكانات فراواني در اين منطقه ايجاد كرده و آمادگي كامل وجود دارد تا اين امكانات در اختيار تجار و صاحبان سرمايه در افغانستان نيز قرار گيرد.

هيات تجاري افغانستان روز شنبه از طريق مرز زميني ميلك وارد سيستان و بلوچستان شد و در اين مدت از بخش هاي مختلف اقتصادي از جمله بازارچه مرزي ميلك، شركت توليد فرآوردهاي لبني و شير زهك، كشتارگاه بزرگ صنعتي محمد آباد، كارخانجات آرد، كارخانجات توليدي تخم مرغ، كارخانه توليد سموم رفع آفات كشاورزي، شركت توليد سوله و برج هاي انتقال نيرو بازديد كرد.

اين هيات با امضاي تفاهم نامه همكاري مشترك ميان اتاق هاي بازرگاني قندهار و زاهدان كه يكشنبه شب انجام شد، امروز سيستان و بلوچستان را ترك مي كند.

3042/6081