۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۱
کد خبر: 81699421
T T
۰ نفر

استقلال وكلا و ارتباط تنگاتنگ آن با حق دفاع

۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۱
کد خبر: 81699421
استقلال وكلا و ارتباط تنگاتنگ آن با حق دفاع

تهران - ایرنا - استقلال وكلا از موضوعات مهم در حوزه وكالت و همواره مورد تاكید مسوولان و كارشناسان علم قضا بوده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، سابقه وكالت در دعاوی، بسیار طولانی بوده و به قبل از میلاد مسیح بازمی گردد و در ایران از سال 1356 حضور وكیل در محاكم و دعاوی اجباری شده است.

یك دادرسی عادلانه بدون حضور وكیل امكانپذیر نیست و در اسناد و ضوابط بین المللی نیز بر آن تأكید شده است.

اگر به وكیلی اجازه دخالت در دادرسی داده نشود یا دادگاه وكیل معرفی شده از سوی طرفین دعوا را نپذیرد، این دادرسی عادلانه نیست و در ایران نیز این موضوع موجب نقض حكم است.

استقلال وكلا موضوع مهمی است كه چه خود كانون های وكلا و چه حتی مقامات دولتی و قضایی بر آن تاكید دارند.

رییس دستگاه قضا پنجم تیر ماه در همایش سراسری قوه قضاییه درمورد لایحه جامع وكالت كه برخی وكلا آن را مغایر با استقلال خود می دیدند، گفته بود، اگر مواردی از نظارت در لایحه جامع وكالت مشاهده شده این نظارت استقلال وكلا را كمرنگ نمی كند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی خاطرنشان كرد، لایحه جامع وكالت منافاتی با استقلال وكلا ندارد.

معاون اول قوه قضاییه نیز در یكی از مراسم تحلیف كارآموزان قضایی با بیان اهمیت كار وكالت، گفت: چرا باید از ورود وكیل به دادگاه ممانعت شود، اگر وكیل در كشف حقیقت كمك می‌كند، وجود او خیلی هم خوب است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای كار قضاوت را كاری بزرگ و بسیار متنوع دانست و ادامه داد: وكلا در این میان با كار كارشناسی می توانند كمك قابل توجهی در امر قضاوت داشته باشند.



** استقلال حق مسلم وكیل است

رییس جمهوری نیز دوازدهم اسفند سال 92 در دیدار با اعضای هیات مدیره كانون های وكلای دادگستری، از استقلال به عنوان حق مسلم وكیل یاد كرد و خطاب به حقوقدانان گفت: برای دولت، مهم، اجرای عدالت و گرفتن حق مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی ادامه داد: بر این اساس امیدوارم لایحه جامع وكالت به گونه ای تنظیم و به مجلس ارایه شود و در مجلس نیز به گونه ای مورد بررسی و تصویب قرار گیرد كه نتیجه آن به دست آمدن قانونی باشد كه عدالت و حقوق مردم را تامین كند.



** وكالت و رفتار حرفه ای وكلا در سطح بین المللی

در سطح جهانی، اتحادیه بین المللی وكلای دادگستری(آی بی ای) - IBA - وجود دارد كه كانون وكلای مركز نیز عضو این اتحادیه است.

این اتحادیه هر سال همایشی برگزار و ضوابطی را به اعضا ابلاغ می كند، اما ضوابطی كه در سطح بین المللی ضمانت اجرایی داشته باشد، موجود نیست.

اصولاً این اتحادیه، یك نهاد دولتی و حكومتی نیست كه دولت ها عضو آن باشند. ضوابط این اتحادیه، بیشتر جنبه ارشادی دارد. اغلب كانون های وكلای كشورهای جهان عضو این اتحادیه هستند.



** تاكید كانون های وكلای كشورهای مختلف دنیا بر تقویت استقلال این كانونها

وكلای كشورهای مختلف دنیا با تاكید بر تقویت استقلال كانون های وكلا، خواستار هم اندیشی و هم افزایی بیشتر در بین خود شده اند.

در همین راستا، همایشی بین المللی به نام همایش استقلال حرفه وكالت و كانون های وكلای دادگستری از منظر بین الملل، چهارم مرداد ماه در برج میلاد برگزار شد. روسای اتحادیه های سراسری وكلای كشورهای جهان با تاكید بر اهمیت استقلال وكلا، با بهره مندی از تجارب یكدیگر خواستار توجه بیشتر این قشر به هم افزایی و هم اندیشی شده اند.



** دوری از سیاست زدگی، شرط استقلال وكلا

رییس كانون وكلای دادگستری مركز در این همایش دوری از سیاست زدگی را شرط استقلال وكلا عنوان كرد و گفت، هر گاه سیاست در قضاوت دخیل شد از مسیر خود منحرف گشته است.

علی نجفی توانا، دفاع از حقوق بشر را یكی از وظایف نهاد وكلا عنوان كرد و ادامه داد: بدون حقوق بشر امكان زندگی بشری ممكن نیست و این موضوع نیز وكیل مستقل می خواهد.

به گفته وی، وكیلی كه مستقل نباشد و در حقیقت در اداره امور و نهادهای عمومی دخالت كند مستقل نیست و قدرت دفاع از حق را نخواهد داشت.



** عدم استقلال وكلا حق دفاع را مخدوش می كند

رییس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری(اسكودا) نیز در این همایش با بیان اینكه استقلال وكلا با حق دفاع ارتباط تنگاتنگی دارد، گفت: اگر وكیل استقلال نداشته باشد، حق دفاع نیز مخدوش خواهد شد.

بهمن كشاورز، استقلال كانون های وكلا را ضامن بقای استقلال و آزادی وكیل دانست و خاطرنشان كرد: بحث و گفت وگو درمورد استقلال كانون ها تا زمانیكه به معنی واقعی و بطور كامل در جامعه ای محقق نشود نه تكراری و نه موجب ملال خواهد بود.



** استقلال وكلا باید تقویت شود

نمایندگان كشورهایی چون تركیه، اتریش، آلمان و نیز كمیسیون كانون بین المللی وكلا نیز از میهمانان خارجی و دیگر سخنرانان این همایش بودند.

نماینده كانون بین المللی وكلا و رییس اتحادیه وكلای استرالیا با بیان اینكه استقلال كانون های وكلا موضوع بسیار مهمی است، خواستار تقویت استقلال وكلا شد.

مرجری نیكول، آموزش و تربیت، نظم و دسترسی به عدالت را موارد حایز اهمیت برای وكلا عنوان كرد.

نماینده كانون بین المللی وكلا، «آی بی ای» - IBA - را یك سازمان بین المللی خواند كه برای هماهنگی در حفظ حقوق كانون های وكلای دنیا ایجاد شد.

وی گفت: این سازمان به عنوان صدای جهانی جامعه وكالت تشكیل شده و حدود 200 عضو حقوقی دارد.

به گفته مرجری نیكول، آموزش حرفه وكالت و اصول «آی بی ای»، رفتار حرفه ای وكلا، قطعنامه ضد فساد و چگونگی داشتن استقلال وكلا و ارتقا علمی آنها، از موارد اقدامات اجرایی است.



** وكلا یكی از اركان تشكیل دهنده قوه قضاییه هستند

رییس اتحادیه كانون های وكلای تركیه، سخنران دیگر این همایش با بیان اینكه در نتیجه توافق هسته ای، ایران درهای خود را به روی جهان و جهان درهای خود را به روی ایران خواهد گشود، گفت: پیشرفت ها در ایران و تركیه آنقدر زیاد است كه می تواند سرآغاز عصر جدیدی در روابط ایران و تركیه باشد.

متین فیضی اوغلو درخصوص فعالیت كانون های وكلای تركیه اظهار داشت: 9 كانون وكلا با حدود 90 هزار وكیل در تركیه فعالیت می كند.

وی افزود: ما - وكلا - عرضه كننده دفاع یعنی یكی از اركان تشكیل دهنده قوه قضاییه هستیم.

متین فیضی اوغلو تصریح كرد: اعتقاد داریم همكاری های كانون های وكلای تركیه و ایران، عامل مهمی است كه می تواند بر مشكلات فرایند ترور در منطقه غلبه كند.



** تصویب نخستین قانون استقلال وكلا در اتریش در سال 1849

رییس اتحادیه كانون های وكلای اتریش گفت: اتریش كشور كوچكی با 84 هزار كیلومتر مربع وسعت و جمعیت 6 / 8 میلیون نفری است كه 47 هزار وكیل در این كشور به حرفه وكالت مشغول هستند.

به گفته روپرت وولف، كانون های وكلای اتریش صلاحیت دارد در رابطه با موضوعات ملی درخصوص وكلا و در عرصه سیاسی و بین المللی كار كند.

وی با بیان اینكه در اتریش از نخست استقلال وكلا وجود نداشت، گفت: اولین قانون در این خصوص در سال 1849 میلادی در اتریش تصویب سد و وكلا براساس این قانون توسط وزیر دادگستری نصب می شدند.

روپرت وولف ادامه داد: با تصویب قانون سال 1869 استقلال وكلا بیشتر شد و دیگر نه تنها دادگستری بلكه هیچ دولتمردی وكلا را نصب نمی كرد، بلكه از طریق شوراهای عالی ذیصلاح خودشان(كانونهای وكلا) جذب و پذیرش می شوند.

اجتمام(5) ** 9317 ** 1071 ** 1418
۰ نفر