۱۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۱
کد خبر: 81704098
T T
۰ نفر
اجراي قانون ترويج تغذيه با شير مادر نيازمند ايجاد مهدكودك در محل كار مادران است

ايلام - ايرنا - مدير گروه سلامت جمعيت، خانواده و مدارس مركز بهداشت استان ايلام با بيان اينكه اشتغال زنان بعنوان يكي از دلايل كاهش تغذيه با شير مادر در سراسر دنيا مطرح است، گفت: ايجاد مهد كودك در كنار محل كار مادران شيرده بمنظور اجراي موثر قانون ترويج تغذيه با شير مادر الزامي است.

پوراندخت عبداللهي روز يكشنبه به مناسبت هفته جهاني شير مادر در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كردد: اشتغال بكار حتي اگر هم بعنوان يكي از عوامل مؤثر در كاهش تغذيه با شير مادر نباشد براي بسياري از مادران فرصت شيردهي و انجام ساير فعاليت هاي مراقبت از كودك را محدود مي كند.

وي افزود: بر اساس مطالعات انجام شده ميزان شيردهي مادران شاغل نسبت به ديگر مادران به علت فقدان اطلاعات در مورد نحوه شيردهي، خستگي و كمبود وقت مادر، تبليغات، تغذيه با بطري، احساس نادرست مغايرت شيردهي با حرفه و نگراني در مورد بي قراري كودك پس از گذشت مدت زماني از آغاز تولد كودك، كاهش چشمگيري مي يابد.

مدير گروه سلامت جمعيت، خانواده و مدارس مركز بهداشت استان ايلام گفت: شيردهي مادران شاغل نيازمند توجه خاص و حمايت خانواده و جامعه است موضوعي كه در هفته جهاني تغذيه با شير مادر امسال بعنوان محور فعاليت ها در نظر گرفته شده و لازم است بيش از پيش به آن پرداخته شود.

عبداللهي شعار امسال هفته جهاني شير مادر را حمايت از مادران شاغل در زمينه تغذيه با شير مادر و پرورش كودك ضرورت دارد، اعلام كرد و افزود: ترويج تغذيه با شيرمادر براي كارفرمايان و محيط هاي كار يك ضرورت مهم است زيرا زنان بخش مهمي از نيروي كار جامعه را تشكيل مي دهند.

وي با بيان اينكه بسياري از زنان، اشتغال به كار و فعاليت هاي اجتماعي را با وظيفه مادري خود ادغام مي كنند و معمولا پس از حداكثر شش ماه و در يكسال اخير پس از 9 ماه مرخصي زايمان سر كار باز مي گردند،ادامه داد: مطالعات نشان داده بازگشت به كار، دليل عمده اي براي از شير گرفتن زودرس و روش نامطلوب تغذيه شيرخواران است.

وي يادآور شد: بررسي ها نشان مي دهد نبود مهد كودك در محل كار مادران موجب شده اجراي ماده شش قانون استفاده از مرخصي ساعتي روزانه عملا در كاهش ميزان محروميت كودكان از شير مادر موثر نباشد.

عبداللهي اضافه كرد: كودكان شيرخوار بدليل دوري راه اداره تا منزل يا محل نگهداري، ساعات زيادي در طول روز از شير مادر و آغوش گرم او محروم هستند.

وي گفت: بنابراين پيشنهاد اساسي و نهايي در مورد اجراي مؤثر قانون ترويج تغذيه با شير مادر و حمايت از مادران در دوران شيردهي كه بايد مورد توجه مسوولان و سياستگذاران كشور و امور بانوان استان ها قرار گيرد الزام ايجاد مهد كودك و يا محل مناسبي براي نگهداري كودك در جوار محل كار مادران شيرده است.

وي اظهار كرد: در اين برهه از زمان كه ابلاغ سياست هاي كلي جمعيت همانند ساير سياست هاي ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري، الزاماتي را براي همه دستگاه هاي دولتي ايجاد كرده همه بايد با تكيه بر اقدامات عملي زمينه تحقق اين سياست ها را فراهم كنند.

مدير گروه سلامت جمعيت، خانواده و مدارس مركز بهداشت استان ايلام افزود: مقام معظم رهبري در بند سوم از اين سياست ها بر فراهم كردن تسهيلات مناسب براي مادران در دوران شيردهي و بارداري، پوشش بيمه‌اي هزينه‌هاي زايمان و درمان ناباروري مردان و زنان و تقويت نهادها و مؤسسات حمايتي را مورد تاكيد قرار داده اند.

وي ادامه داد: ترديدي نيست كه اهتمام مديران تمامي دستگاه هاي اجرايي در فراهم كردن شرايط لازم براي برخورداري بانوان متأهل كارمند از مزايايي كه قانون براي آنها در نظر گرفته است، علاوه بر اينكه زمينه هاي لازم براي آرامش روحي رواني و افزايش كارآيي بانوان شاغل كه سهم قابل توجهي از نيروي كار كشور را تشكيل مي دهند، ايجاد مي كند به فرزند آوري و تربيت نسلي سالم و برومند براي ساختن ايراني آباد و قدرتمند كمك خواهد كرد.

وي تاكيد كرد: از جمله اين مزايا مرخصي زايمان، استفاده از مرخصي ساعتي تا سن 24 ماهگي كودك، تامين امنيت شغلي مادران پس از پايان مرخصي زايمان و در حين شيردهي و ممنوعيت هر گونه نقل و انتقال و ايجاد مكاني مناسب جهت نگهداري كودكان در جوار محل كار مادر پس از اتمام مرخصي زايمان است.

عبدالهي يادآور شد: با توجه به اهميت پيگيري روند اجرايي شدن قانون ترويج تغذيه با شير مادر و حمايت از مادران در دوران شيردهي از سوي مديران دستگاه هاي اجرايي لازم است دلايل اجرايي نشدن احتمالي اين قانون توسط دستگاه هاي ناظر مورد بررسي قرار گيرد.

مدير گروه سلامت جمعيت، خانواده و مدارس مركز بهداشت استان ايلام با بيان اينكه تغذيه با شيرمادر از ابتلا شيرخواران به بيماري هاي شايع قابل پيشگيري حفاظت مي كند، گفت: شيردهي سبب استحكام روابط عاطفي مادر و كودك شده و از طريق كاهش احتمال مرگ و مير ناشي از خونريزي در مادران، كاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان و پوكي استخوان نقش مهمي در سلامت مادران ايفا مي كند.

10 مرداد بعنوان روز جهاني شير مادر نامگذاري شده است. هفته جهاني شير مادر از دهم تا شانزدهم مردادماه ادامه دارد.

6032/9002