۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۴
کد خبر: 81707189
T T
۰ نفر
چهار اثر تاريخي منحصر به فرد اردستان آماده ثبت جهاني

كاشان- ايرنا - فرماندار اردستان گفت : چهار اثر تاريخي منحصر به فرد اين شهرستان آماده ثبت جهاني است.

بهرام خواجه سعيدي روز سه شنبه در ديدار با مسئول امور شهرستانهاي اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان اظهار داشت: مساجد جامع اردستان و زواره و قنات دو طبقه 'مون' و قنات 'ارونه' اردستان بزودي در فهرست جهاني ثبت خواهند شد.
وي افزود: شهرستان اردستان با 67 اثر تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي و چهار هزار اثر باستاني و 87 محوطه باستاني شناسائي شده، يك مجموعه طبيعي، تاريخي، باستاني، اجتماعي و گردشگري است.
خواجه سعيدي تصريح كرد: معرفي استان اصفهان در آينده نزديك بعنوان پايتخت گردشگري كشور فرصت مناسبي براي تقويت صنعت توريسم و گردشگري شهرستان اردستان با استفاده از اعتبارات ملي و پتانسيل بخش خصوصي فراهم خواهد آورد.
سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اردستان نيز در اين نشست از امضاء تفاهم نامه با مالكين 18 خانه تاريخي در اين شهرستان خبر داد و افزود: هم اكنون چهار خانه تاريخي شهر زواره و دو خانه تاريخي در شهر مهاباد با اعتبار يك ميليارد و 500 ميليون ريال از اعتبارات ميراث فرهنگي در حال تعمير و بازسازي است.
محمد رضا صدوقي گفت: با اختصاص 200 ميليون ريال از اعتبارات تملك دارائي مي توان نسبت به نقشه برداري از محوطه هاي باستاني شناسائي شده اردستان اقدام و مقدمات ثبت در فهرست آثار ملي را فراهم كرد.
به گفته وي هر ساله بيش از 25 هزار نفر گردشگر از بناهاي تاريخي و اماكن گردشگري اين شهرستان بازديد مي كنند.
مسجد جامع اردستان به شماره 180 در سال 1311، مسجد جامع زواره به شماره 283 در سال 1315، قنات دوطبقه اردستان به شماره 9032 و قنات ارونه به شماره 9057 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
شهرستان اردستان در 110 كيلومتري شمال اصفهان واقع است.
7431/3009
۰ نفر