۱۷ مرداد ۱۳۹۴، ۲۱:۵۴
کد خبر: 81712803
T T
۰ نفر
مراسمی برای بزرگداشت محمد تقی دانش پژوه نسخه شناس فقید كشور

تهران- ایرنا- مراسم تجلیل از استاد مرحوم محمدتقی دانش پژوه نسخه شناس، مصحح، فهرست نگار، مترجم و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بعد از ظهر امروز (شنبه) در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این مراسم كه با حضور تعدادی از اساتید دانشگاهی، دوستان و اعضای خانواده مرحوم دانش پژوه (1375-1290) برگزار شد، عبدالله انوار استاد دانشگاه ، مترجم و نسخه نگار در سخنانی گفت: مرحوم دانش پژوه به خوبی زبان عربی حوزوی را فراگرفته بود و می توانست در این خصوص به پژوهش بپردازد؛ وی همچنین بر آلمانی و انگلیسی نیز تسلط داشت.
وی افزود: مرحوم دانش پژوه خود را وقف كتاب كرده بود و به فهرست نگاری نسخ خطی پرداخت و می توان او را یكی از بزرگترین فهرست نگاران نسخ خطی ایران در دوره جدید نامید.
كامران فانی مترجم، نویسنده، فهرست نگار و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در این مراسم در سخنانی اظهار داشت: حوزه كاری مرحوم دانش پژوه فهرست نویسی، نسخه شناسی و فهرست نگاری بود و شاید در جهان از نظر گستردگی بی نظیر باشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینكه شیفتگی مرحوم دانش پژوه به زنده كردن آثار گذشتگان بر هیچ كس پوشیده نبود، خاطرنشان كرد: مهم ترین ویژگی مرحوم دانش پژوه از نظر من شاید شیفتگی وی به فلسفه و منطق بود؛ كسانی كه در حوزه تاریخ و ادبیات فعالیت می كنند مانند مرحوم ایرج افشار، مجتبی مینوی و دكتر شهیدی اصولا بحث های فلسفی را نوعی بازی می دانستند اما مرحوم دانش پژوه به فضای فلسفه و منطق وارد شده بود.
وی اظهار داشت: دغدغه مرحوم دانش پژوه نگارش تاریخ فلسفه و منطق در ایران و جهان اسلام بود ولی نمی دانم كه چرا این كار را نكرد.
علی بهرامیان عضو شورای عالی دایره المعارف بزرگ اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: اگر كسی زندگی نامه خودنوشت مرحوم دانش پژوه را مطالعه كند متوجه می شود كه سیر مراحل آموزشی وی بسیار شبیه به شیخ الرئیس ابوعلی سینا بوده گرچه منابع و كتب آنها متفاوت بوده اند.
وی تصریح كرد: شناسایی فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی بدون شناسایی نسخه های خط امكان پذیر نیست.
مهدی محقق رییس انجمن آثار و مفاخر ایرانی نیز در ابتدای این مراسم ضمن خوشامد به مهمانان، مختصری درباره زندگی نامه مرحوم دانش پژوه و همكاری های مشترك با وی سخن گفت و دلیل عدم حضور غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی را در این مراسم «كسالت» وی عنوان كرد.
در پایان این مراسم نیز با با اهدای یك لوح یادبود به محمد دانش پژوه فرزند مرحوم دانس پژوه از یك عمر خدمات و فعالیت های وی تجلیل كردند.
فراهنگ**9129**1601**
۰ نفر