۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۸:۲۵
کد خبر: 81712947
T T
۰ نفر
حدود 1.2 درصد جمعيت كشور مي‌توانند در مسير نخبگي قرار بگيرند

تهران-ايرنا-معاون برنامه‌ريزي و نظارت بنياد ملي نخبگان در نشست تشريح آيين‌نامه شناسايي و پشتيباني از برگزيدگان ادبي كشور با بيان اينكه حدود يك تا 1.2 جمعيت كشور مي‌توانند در مسير نخبگي قرار بگيرند،گفت:دورنماي بنياد ملي نخبگان بنا به فرمايش مقام‌معظم رهبري،سپردن مديريت تحولات كشور به دست نخبگان است.

به گزارش گروه علمي ايرنا از بنياد ملي نخبگان، اين نشست با حضور نمايندگان وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و فرهنگستان زبان و ادب فارسي در محل سالن جلسات بنياد ملي نخبگان برگزار شد.
دكتر غلامعلي منتظر با بيان اينكه بنياد در دور جديد به دنبال توسعه دايره نخبگاني است،افزود:فعاليت‌هاي بنياد ملي نخبگان فقط شامل رشته‌هاي فني‌ومهندسي و علوم‌پايه نيست، بلكه طبق سند راهبردي كشور در امور نخبگان، اين بنياد در همه حيطه‌ها به جز ورزش و برخي بخش‌هاي نظامي فعاليت دارد.
وي با بيان اينكه حدود يك تا 1.2 جمعيت كشور مي‌توانند در مسير نخبگي قرار بگيرند، اظهار داشت: دورنماي بنياد ملي نخبگان بنا به فرمايش مقام‌معظم رهبري،'سپردن مديريت تحولات كشور به دست نخبگان است'؛ در اين بين شناسايي و هدايت سرآمدان و مستعدان‌برتر حوزه ادبي از ضروريات است چراكه نخبگان ادبي نقشي غيرقابل انكاري در مديريت تحولات كشور دارند.
وي گفت:در يكسال‌ونيم گذشته جلسات متعددي با نهادهاي ذي‌ربط مانند فرهنگستان زبان و ادب فارسي برگزار شده است تا روند شناسايي و پشتيباني از سرآمدان و مستعدان‌ برتر ادبي به بهترين نحو انجام پذيرد. در نهايت به منظور ارتقاي زبان و ادب فارسي و با هدف شناسايي اجتماعات نخبگاني در زمينة ادبيات و در چارچوب گفتمان نظام اسلامي آيين‌نامه شناسايي و پشتيباني از برگزيدگان ادبي به تصويب هيات‌امناي بنياد ملي نخبگان رسيد.
معاون برنامه‌ريزي و نظارت بنياد ملي نخبگان ضمن تعريف اجتماع نخبگاني، بيان داشت:در حوزه ادبي دو گروه سرآمدان و مستعدان‌برتر ادبي مدنظر بنياد هستند. مستعدان‌برتر ادبي در ابتدا بر اساس معيارهاي مشخصي مانند فعاليت‌هاي ادبي و پيشينه علمي در حوزه ادبيات شناسايي مي‌شوند و سپس مي‌توانند با برخورداري از تسهيلات بنياد در مسير «هدايت و تواناسازي» قرار گيرند. چنانچه در شناسايي فردي به عنوان سرآمد ادبي شناخته شد، تسهيلات بنياد به سمت «زمينه‌سازي براي اثرگذاري» او در جامعه سوق پيدا مي‌كند.
منتظر در ادامه با بيان اينكه سرآمد ادبي فردي است كه بر اساس ذوق، خلاقيت سرشار و تلاش خود به جايگاهي ممتاز در ميان همگنان خود دست يافته باشد، گفت: سرآمد ادبي بايد صاحب سبك و شيوه‌‎اي نوآورانه درآفرينش آثار ادبي باشد و سال‌هاي متمادي از عمر خود را در آن شاخه ادبي به صورت فعال و پيشرو سپري كرده باشد، احوال و آثار او معرف به ادب اسلامي، التزام عملي به نظام اسلامي و آيين ملّي باشد و در نهايت در محدودة سني بالاتر از 40 سال باشد.
وي با اشاره به حوزه‌هاي ادبي مورد نظر بنياد ملي نخبگان عنوان كرد: با بررسي‌هاي دقيق و همچنين بهره‌مندي از نظرات افراد و نهادهاي ذي‌صلاح حوزه‌ ادبي به سه بخش «شعر»، «داستان» و «تخصص‌هاي زباني و ادبي» تقسيم‌بندي شده است كه تخصص‌هاي ادبي شامل نويسندگي، ويرايش، آموزش زبان فارسي، ترجمه، پژوهش‌هاي زباني و ادبي مي شود.
منتظر خاطرنشان كرد: شورايي متشكل از معاونان برنامه‌ريزي بنياد ملي نخبگان، معاون فرهنگي وزارت ارشاد، قائم مقام وزير علوم، معاون پژوهشي فرهنگستان و معاون سازمان تبليغات اسلامي و همچنين افراد شاخص اين حوزه تشكيل مي‌شود كه دبيرخانه آن در بنياد فعاليت خواهد كرد. علاوه بر آن كارگروهي تخصصي نيز براي شناسايي سرآمدان و مستعدين‌برتر ادبي در فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي تشكيل خواهد شد.
معاون برنامه‌ريزي و نظارت بنياد ملي نخبگان با اشاره به نحوه شناسايي سرآمدان و مستعدين‌برتر ادبي گفت:اطلاعات افراد در ابتدا چه به‌صورت خود اظهاري و چه ديگر اظهاري در سامانه به ثبت مي‌رسد. پس از ثبت نهايي اين اطلاعات به دبيرخانه كارگروه تخصصي برگزيدگان ادبي ارجاع داده مي‌شود و پس از بررسي‌هاي اوليه سوابق افراد به دبيرخانه شوراي ادبي در بنياد ملي نخبگان ارسال مي‌شود. افرادي كه در نهايت از سوي شوراي ادبي انتخاب شوند به فراخور سرآمد بودن و يا مستعدبرتر بودن ادبي مي‌توانند از تسهيلات بنياد ملي نخبگان برخوردار شوند.
وي ادامه داد: معمولاً افرادي كه به عنوان مستعدبرتر شناخته مي‌شوند بيشتر به تسهيلات ادامه تحصيل نيازمندند به همين دليل بنياد تلاش خواهد كرد مسير حركت علمي و ادبي آنها را هموار كند. البته تسهيلات خوبي نيز براي حضور اين افراد در همايش‌هاي ادبي و مجامع مرتبط در نظر گرفته شده است.
منتظر با اشاره به خدمت نظام‌وظيفه تخصصي گفت: طي جلسات متعدد دكتر ستاري با ستاد كل نيروهاي مسلح و سردار فيروزآبادي، امكان استفاده از خدمت نظام‌وظيفه تخصصي براي دانش‌آموختگان برتر نيز فراهم شده است و يكي از امتيازهاي جدول مربوطه، امتياز ناشي از مستعد ادبي است.
معاون برنامه‌ريزي و نظارت بنياد ملي نخبگان درباره سرآمدان ادبي نيز افزود:تسهيلات مانند وام‌ مسكن با تسهيلات ويژه و بيمه تكميلي ازجمله امكاناتي است كه بنياد براي اين قبيل افراد در نظر گرفته است. اگر سرآمد ادبي عضو هيات علمي دانشگاه باشد مي‌تواند تعدادي پژوهشگر پسادكتري را بپذيرد و در مدت سه سال امكان حضور در مجامع ادبي داخلي و خارجي را خواهد داشت. البته تسهيلاتي نيز براي انتشار آثار سرآمدان ادبي در نظر گرفته شده است.
وي با بيان اينكه برخي از فعالان حوزه ادبيات در فضاي دانشگاهي حضور ندارند، تأكيد كرد:در اين حوزه با دو اجتماع متفاوت روبرو هستيم؛ يكي فعالان ادبي حاضر در محيط‌هاي دانشگاهي و ديگر گروهي كه در اين فضا حضور ندارند به همين دليل در اين مقررات هدف آن است كه هر دو گروه شناسايي شوند و در اين مسير نيازمند استفاده از تجارب ساير دستگاه‌ها هستيم تا شاخص‌هاي مناسبي براي شناسايي اين اجتماعات تدوين كنيم. ضمن اينكه بسيار ضروري است تسهيلات در نظر گرفته شده براي آنان متناسب با نياز حرفه‌اي اين بزرگواران باشد و در اين مسير همكاري دستگاه‌هاي ذي‌ربط مانند وزارت ارشاد و فرهنگستان ادب بسيار حائز اهميت است.
علمي(1)**1023**1440
۰ نفر