خبرنگار ایرنا مركز زاهدان رتبه برتر جشنواره تولیدات خبرگزاری جمهوری اسلامی را كسب كرد

اخبار استانها - ایرنا - نفرات برتر نخستین جشنواره سالانه تولیدات مراكز و دفاتر خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) انتخاب و معرفی شدند كه در این جشنواره خبرنگار ایرنا مركز زاهدان در بخش گزارش رتبه نخست را بدست آورد.

براساس بیانیه دبیرخانه این جشنواره، علیرضا جهانگیری از مركز همدان رتبه نخست بخش خبر، عصمت جهانی از مركز زاهدان رتبه نخست بخش گزارش، مجید سلیمانی نژاد از مركز ایلام رتبه نخست بخش یادداشت و مجتبی محمدی از مركز رشت رتبه نخست بخش عكس را كسب كردند و با لوح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفتند.
هیچكدام از آثار ارائه شده به جشنواره در بخش های تیتر و مصاحبه از نظر هیات داوران حائز رتبه نخست تشخیص داده نشد.
بیانیه دبیرخانه نخستین جشنواره سالانه تولیدات مراكز و دفاتر ایرنا به شرح زیر است:
نخستین جشنواره سالانه تولیدات مراكز و دفاتر ایرنا با هدف شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای حرفه ای همكاران در حوزه فعالیت های خبری، معرفی آثار برجسته خبری مراكز و دفاتر، ایجاد فضای رقابتی سالم و حرفه ای و ارتقای سطح كیفی تولیدات خبری استانها برنامه ریزی و برگزار شد.
در این جشنواره آثار تولیدی همكاران 31 مركز استانی و 23 دفتر شهرستانی در شش بخش خبر، مصاحبه، گزارش، یادداشت، تیتر و عكس، كه از فروردین 1393 تا پنجم تیرماه 1394 تولید و در سایت سراسری و 31 استانی ایرنا منتشر شده، امكان حضور در رقابت را پیدا كرده اند.
آنچه در این جشنواره قابل تقدیر و تحسین است، حضور و مشاركت فعال و مسوولانه علاقه مندانی بود كه از اقصی نقاط ایران اسلامی با ارسال آثار خود رونق بخش این جشنواره شدند و انگیزه ای مضاعف به دست اندر كاران برای ادامه راه دادند.
510 اثر در مجموع به دبیرخانه جشنواره رسید كه به تفكیك در بخش های مختلف شامل 60 خبر ، 40 مصاحبه ، 238 گزارش، 85 یادداشت، 44 تیتر و 43 مجموعه عكس بوده است.
آثار رسیده توسط هیات داوران در سه مرحله بررسی و ارزیابی شد كه در مرحله اول داوری تعداد 20 خبر، 16 مصاحبه، 41 گزارش، 18 یادداشت، 10 تیتر و 17 عكس انتخاب و به مرحله بعدی راه یافتند و در مرحله نهایی 16 اثر به عنوان رتبه های اول ، دوم ، سوم و 9 اثر به عنوان شایسته تقدیر در شش بخش جشنواره انتخاب شدند.
تلاش دست اندركاران جشنواره بر آن بوده است كه ضمن شناخت برترین های خبری و كشف استعدادهای نهفته در بدنه مراكز و دفاتر استانی ایرنا، كاستی ها و كمبودهای حرفه ای كار را نیز از نظر دور ندارند و با ایجاد معیارها و الگوهای نوین، شرایطی را فراهم آورند تا ایرنا بتواند مسیری روشن برای برون رفت از كاستی های موجود برگزیند.
ضمن ارج نهادن به زحمات دست اندر كاران جشنواره شامل هیات داوران و همكاران مستقر در دبیرخانه اجرایی، نتایج نهایی اعلام شده توسط هیات داوران را به اطلاع می رساند:
الف – در بخش خبر :
- رتبه اول این بخش تعلق دارد به: خبر ' سرقت ایمنی ' از علیرضا جهانگیری، مركز همدان به دلیل تولیدی بودن خبر؛ ارتباط منطقی بین لید و تیتر، انتخاب سوژه مناسب؛ استفاده از تیتر خلاقانه و جذاب.
-رتبه دوم تعلق دارد به : خبر ' 30 قلاده شیردر قفس سهل انگاری' از تاج محمد كاظمی ، دفتر قشم، به دلیل استفاده از اطلاعات مناسب و كامل در خبر، سوژه جذاب و متفاوت، تیتر ساده و گویا و اثر بخش.
- رتبه سوم تعلق دارد به : خبر ' نانوایی ارزان فروش در ورامین پلمپ شد ' از سید حسن میری ، استان تهران به دلیل سوژه متفاوت و استفاده از اطلاعات كامل در خبر، تیتر روان و در عین حال گویا.
-هیات داوران همچنین خبر ' تخریب جنگل های سردشت و خاموشی مسوولان ' از جوانمرد علیزاده، دفتر مهاباد به دلیل سوژه مناسب و اطلاعات نسبتا شایسته و تنظیم مناسب و خوب و تیتر روشن و گویا شایسته تقدیر دانستند.
ب- در بخش مصاحبه :
هیات داوران در بخش مصاحبه هیچ یك از آثار را برای رتبه اولی انتخاب نكردند .
- رتبه دوم به صورت مشترك تعلق دارد به مصاحبه : ' قدمت شمر خوانی تعزیه در استان سمنان از نسلی به نسلی دیگر برمی گردد' از سمانه سلطانی پور، مركز سمنان به دلیل تناسب ارزش خبری در زمان انتشار، انتخاب متناسب نوع مصاحبه بر اساس سوژه ،سوژه متفاوت و جذاب ، تصویر پردازی و تنظیم مناسب متن مصاحبه، پروراندن سوژه با طرح سوالات مناسب و قدرت اثر بخشی بر مخاطبان و مصاحبه ' معاون وزیر بهداشت : 47 میلیون ایرانی تغذیه ناسالم دارند ' از كبری دانشی، مركز یزد به دلیل دربرگیری و فراوانی اطلاعات موثق و تنظیم مناسب مصاحبه، استفاده بجا از اجزای تیتر در تنظیم ، تیتر و لید مناسب .
- رتبه سوم تعلق دارد به ' پرواز بر فراز اچ. 3، سقوط در سلیمانیه' از مینا بازگشا اقدم، مركز تبریز به دلیل سوژه انتخابی و تنظیم مناسب و اثر بخش بودن آن .
- هیات داوران همچنین مصاحبه ' پسته های وحشی منبع درآمدی برای ساكنان شرق گلستان ' ازحاجی محمدخدری، دفتر گنبد كاووس را شایسته تقدیر دانستند.
پ- در بخش گزارش:
- رتبه اول تعلق دارد به : گزارش ' 2600 بیمار تالاسمی سیستان و بلوچستان قربانی بی توجهی به آزمایشات قبل از ازدواج ' از عصمت جهانی ، مركز زاهدان به دلیل سوژه مناسب و جذاب،اطلاعات مناسب و پرداخت قابل قبول.
- رتبه دوم تعلق دارد به : گزارش ' كمبود منابع آب تهدیدی جدی برای استان گردشگری مازندران' از فرزین مدرسی، مركز ساری به دلیل سوژه مناسب و جذاب، اطلاعات مطلوب و پردازش قابل قبول.
- رتبه سوم تعلق دارد به گزارش 'حراج سلامت مردم در داروخانه های خراسان شمالی ' از حسین فلاحتی، مركز بجنورد به دلیل موضوع مناسب و هشدار دهنده.
- هیات داوران گزارش 'حبیب ساهر، از نوگرایی در شعر فارسی تا سبك آفرینی در ادبیات تركی' از سید یحیی مرتضایی، مركز تبریز را به دلیل انتخاب سبك مناسب تنظیم متن، انتخاب سوژه از نظر ارزش مجاورت ( محلی بودن ) و پردازش مطلوب شایسته تقدیر می دانند.
ت – در بخش یادداشت :
- رتبه اول تعلق دارد به : یادداشت ' تجارت با عراق، فرصتی مغتنم ' از مجید سلیمانی نژاد، مركز ایلام به دلیل تمركز بر یك موضوع مشخص و پرهیز از حاشیه روی در تنظیم ، بررسی جامع موضوع و تنظیم مناسب.
- رتبه دوم تعلق دارد به : یادداشت ' اعتماد به رسانه در حوزه امنیت ' از بهنام احمدی، مركز شیراز به دلیل بررسی موضوع از جنبه های مختلف، تنظیم مناسب و تلاش برای پرداخت منطقی سوژه.
- رتبه سوم تعلق دارد به : یادداشت 'محرومیت و توانمندی سرزمین طلای سرخ ' از سید حسین قدسی، مركز بجنورد به دلیل استفاده از آمار و اطلاعات دقیق و مستند در تنظیم متن و تیتر جذاب و پردازش مناسب.
- هیات داوران همچنین یادداشت ' عزم ملی برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی' از سید محمد رضا بهشتی پور، مركز قم را به دلیل تلاش برای انسجام و هماهنگی در تنظیم متن، بكارگیری اطلاعات مناسب خبری در پرداخت موضوع شایسته تقدیر می دانند.
ث- در بخش تیتر :
در این بخش هیات داوران هیچیك از تیترهای ارسالی را شایسته رقابت در رتبه های اول و دوم ندانستند.
-رتبه سوم در این بخش تعلق دارد به : تیتر ' سوئی بر پیشینه و داغی بر پیشانی ' از آرزو فلاح كردی، مركز اصفهان به دلیل اثربخشی مطلوب، انتخاب نشانگاه مناسب برای تفهیم موضوع
-هیات داوران دو عنوان تیتر ' ربات های خبری و دهكده كوچك رسانه ای ' از سیفعلی موسی زاده، مركز اردبیل و تیتر ' جابجایی محترمانه درختان در جوپار'ازسودابه سرلك، مركز كرمان را به دلیل ارزش خبری موضوع، تناسب رویكرد تیتر با سوژه، رعایت مطلوب اصول تیتر نویسی به صورت مشترك شایسته تقدیر دانستند.
ج- در بخش عكس :
- رتبه اول تعلق دارد به گزارش تصویری ' برداشت و فرآوری چای در لاهیجان ' از مجتبی محمدی ، مركز رشت. موفقیت نسبی عكاس برای بیان ایده و روایت داستان عكس ها و ایجاد فرآیند احساسات عاطفی، تركیب بندی خوب عناصر تصویر، بكارگیری آگاهانه رنگ و كنتراست و نورخوانی مناسب و كیفیت فنی و رویكردی، این مجموعه با 26 عكس افقی و رنگی را حائز این رتبه كرده است.
- رتبه دوم تعلق دارد به گزارش تصویری' پخت غذای نذری در روستای اراضی' از كاظم قانع، مركز اصفهان. تركیب بندی خوب عناصر تصویر، بكارگیری آگاهانه نور، رنگ و كنتراست، نورخوانی مناسب، موفقیت نسبی عكاس برای بیان روایت داستان عكس ها و رعایت نسبی ترتیب قرار گرفتن عكس ها این مجموعه با 37 عكس افقی و رنگی را حائز این رتبه كرده است.
- رتبه سوم تعلق دارد به گزارش تصویری ' پرندگان دریایی ، مهمانان خارجی ' از عباس حیدری مركز بوشهر. تركیب بندی موفق و مناسب عناصر تصویر، بكارگیری آگاهانه رنگ و كنتراست، نورخوانی مناسب، موفقیت نسبی عكاس برای بیان ایده ی رابطه انسان و حیوان و روایت داستان عكس ها ،موفقیت نسبی عكاس برای ایجاد فرآیند احساسات عاطفی و تاثیر گذار، این مجموعه با عكس 23 عكس رنگی افقی و 2 عكس عمودی را حائز این رتبه كرده است.
- هیات داوران در این بخش، عكس های ' معلم عشایر ایل زنگنه ' از بهمن زارعی، مركز كرمانشاه و عكس ' آقای روحانی سلام ، لطفا' از سید عبدالرضا ولائی، مركز زنجان و ' حاشیه های قبل و بعد از بازی تیم های تراكتور سازی و نفت تهران ' از سید كاظم یوسفی، مركز تبریز را شایسته تقدیر دانستند.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی علاوه بر 31 مركز استان ، 23 دفتر شهرستانی و بیش از 250 رابط خبر و خبرنگار ازاد در سراسر كشور دارد.
1841