۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۲۴
کد خبر: 81714015
T T
۰ نفر

فروش قرنیه چشم در مشهد تكذیب شد

۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۲۴
کد خبر: 81714015
فروش قرنیه چشم در مشهد تكذیب شد

مشهد - ایرنا - مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: فروش قرنیه چشم در این شهر كه در یكی از روزنامه های مشهد منتشر شده كذب محض است چرا كه پیوند این عضو از دهنده زنده امكان پذیر نیست.

دكتر ابراهیم خالقی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مورد پیوند كلیه به دلیل اینكه یك فرد با یك كلیه می تواند زندگی كند، امكان پیوند آن از دهنده زنده وجود دارد، اما قرنیه پیوندی باید از بیمار مرگ مغزی و یا فرد فوت شده برداشته شود.
وی اظهار كرد: برداشتن قرنیه چشم یك فرد زنده، مستلزم محروم كردن وی از قدرت بینایی است و این امر امكان پذیر نمی باشد.
به گفته وی قرنیه هایی كه برای پیوند برداشته می شوند در بانك قرنیه تحت شرایط و با محلول های خاصی نگهداری می گردند.
خالقی ادامه داد: قرنیه های اهدایی از بیماران مرگ مغزی در خراسان رضوی به بیمارستان تخصصی چشم خاتم الانبیا (ص) مشهد ارسال می شود تا به بیماران نیازمند پیوند زده شوند.
وی افزود: از ابتدای سال جاری تاكنون 30 پیوند قرنیه از بیماران مرگ مغزی با هماهنگی مركز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشكی مشهد انجام شده است.
مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشكی مشهد تاكید كرد: فروش اعضا و نسوج بدن از بیماران مرگ مغزی و افراد فوت شده غیر قانونی است و هیچ پولی بابت آن بین خانواده دهنده و گیرنده عضو نباید مبادله گردد.
وی با بیان اینكه قرنیه جزء نسوج بدن است گفت:برداشتن قرنیه در بیماران مرگ مغزی و فوت شدگان با رضایت خانواده صورت می گیرد و مبادله پول در این زمینه تخلف است.
به گفته وی، هزینه اندك اخذ شده از بیماران برای پیوند قرنیه بابت نگهداری قرنیه تحت شرایط خاص در بانك قرنیه می باشد.
پزشك فوق تخصص قرنیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز گفت: فروش قرنیه چشم امكان پذیر نیست و این موضوع كذب بوده و صحت ندارد.
دكتر علیرضا اسلام پور افزود: قرنیه چشم مانند كلیه نیست كه از دهنده زنده قابل اهدا و پبوند باشد.
وی خاطر نشان كرد: قرنیه های چشم از افرادی كه فوت می كنند و یا دچار مرگ مغزی می شوند، پس از رضایت خانواده آنها برداشته شده و تحت شرایط خاصی در بانك قرنیه تهران نگهداری می گردد.
این چشم پزشك بزرگترین حسن قرنیه را قابلیت برداشت آن از تمام افرادی كه فوت می كنند، عنوان كرد و افزود: قرنیه چشم بعد از 12 ساعت از فوت فرد قابلیت پیوند را دارد در حالی كه بقیه بافت های بدن بعد از مرگ از بین می روند.
استادیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار كرد: هم اكنون هیچ كمبودی از نظر قرنیه در خراسان رضوی و كشور وجود ندارد.
اسلام پور با بیان اینكه هزینه های تامین قرنیه چشم زیر پوشش بیمه است افزود: هزینه پیوند قرنیه حدود پنج میلیون ریال است كه با پوشش بیمه ای 500 هزار ریال می باشد.
به گفته وی، از سوی دیگر پیوند قرنیه بدنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت هم اكنون جزء ارزان ترین پیوندها به شمار می رود به طوریكه اكنون در بیمارستان های دولتی هزینه جراحی پیوند حدود دو میلیون ریال برآورد می گردد.
شماره روز یكشنبه روزنامه محلی 'شهرآرا' در مشهد مبادرت به انتشار گزارشی جنجالی با عنوان 'فروش قرنیه چشم' در این كلانشهر نموده است.
در این گزارش نگارنده توصیفی از بازار داغ آگهی ها و تبلیغات فروش قرنیه چشم در اینترنت و برخی از خیابان های مشهد داشته و سپس با افرادی كه به گفته وی ناچار به فروش قرنیه خود برای تامین مایحتاج زندگی شده اند، گفت و گو كرده است.
3027 / 6053