۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۳۲
کد خبر: 81715309
T T
۰ نفر
تيتر خبرنگار مركز كرمان در جشنواره توليدات ايرنا شايسته تقدير شد

كرمان - ايرنا - تيتر جابجايي محترمانه درختان در جوپار از سودابه سرلك خبرنگار مركز كرمان در جشنواره توليدات مراكز و دفاتر ايرنا شايسته تقدير شد.

به گزارش ايرنا داوران جشنواره اين تيتر را به دليل ارزش خبري موضوع، تناسب رويكرد تيتر با سوژه، رعايت مطلوب اصول تيترنويسي شايسته تقدير دانستند.
در بخش تيتر اين جشنواره، هيات داوران هيچ يك از تيترهاي ارسالي را شايسته رقابت در رتبه هاي اول و دوم ندانستند.
رتبه سوم در اين بخش به تيتر 'سوئي بر پيشينه و داغي بر پيشاني' از آرزو فلاح كردي، مركز اصفهان به دليل اثربخشي مطلوب، انتخاب نشانگاه مناسب براي تفهيم موضوع تعلق گرفت و دو عنوان تيتر 'ربات هاي خبري و دهكده كوچك رسانه اي' از سيفعلي موسي زاده، مركز اردبيل و تيتر 'جابجايي محترمانه درختان در جوپار' از سودابه سرلك، مركز كرمان را به دليل ارزش خبري موضوع، تناسب رويكرد تيتر با سوژه، رعايت مطلوب اصول تيترنويسي به صورت مشترك شايسته تقدير دانستند.
همچنين براساس بيانيه دبيرخانه اين جشنواره، عليرضا جهانگيري از مركز همدان رتبه نخست بخش خبر، عصمت جهاني از مركز زاهدان رتبه نخست بخش گزارش، مجيد سليماني نژاد از مركز ايلام رتبه نخست بخش يادداشت و مجتبي محمدي از مركز رشت رتبه نخست بخش عكس را كسب كردند و با لوح وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مورد تقدير قرار گرفتند.
هيچكدام از آثار ارائه شده به جشنواره در بخش هاي تيتر و مصاحبه از نظر هيات داوران حائز رتبه نخست تشخيص داده نشد.
نخستين جشنواره سالانه توليدات مراكز و دفاتر ايرنا با هدف شناسايي ظرفيت ها و استعدادهاي حرفه اي همكاران در حوزه فعاليت هاي خبري، معرفي آثار برجسته خبري مراكز و دفاتر، ايجاد فضاي رقابتي سالم و حرفه اي و ارتقاي سطح كيفي توليدات خبري استانها برنامه ريزي و برگزار شد.
در اين جشنواره آثار توليدي همكاران 31 مركز استاني و 23 دفتر شهرستاني در شش بخش خبر، مصاحبه، گزارش، يادداشت، تيتر و عكس، كه از فروردين 1393 تا پنجم تيرماه 1394 توليد و در سايت سراسري و 31 استاني ايرنا منتشر شده، امكان حضور در رقابت را پيدا كرده اند.
آنچه در اين جشنواره قابل تقدير و تحسين است، حضور و مشاركت فعال و مسوولانه علاقه منداني بود كه از اقصي نقاط ايران اسلامي با ارسال آثار خود رونق بخش اين جشنواره شدند و انگيزه اي مضاعف به دست اندر كاران براي ادامه راه دادند.
510 اثر در مجموع به دبيرخانه جشنواره رسيد كه به تفكيك در بخش هاي مختلف شامل 60 خبر ، 40 مصاحبه ، 238 گزارش، 85 يادداشت، 44 تيتر و 43 مجموعه عكس بوده است.
آثار رسيده توسط هيات داوران در سه مرحله بررسي و ارزيابي شد كه در مرحله اول داوري تعداد 20 خبر، 16 مصاحبه، 41 گزارش، 18 يادداشت، 10 تيتر و 17 عكس انتخاب و به مرحله بعدي راه يافتند و در مرحله نهايي 16 اثر به عنوان رتبه هاي اول ، دوم ، سوم و 9 اثر به عنوان شايسته تقدير در شش بخش جشنواره انتخاب شدند.
تلاش دست اندركاران جشنواره بر آن بوده است كه ضمن شناخت برترين هاي خبري و كشف استعدادهاي نهفته در بدنه مراكز و دفاتر استاني ايرنا، كاستي ها و كمبودهاي حرفه اي كار را نيز از نظر دور ندارند و با ايجاد معيارها و الگوهاي نوين، شرايطي را فراهم آورند تا ايرنا بتواند مسيري روشن براي برون رفت از كاستي هاي موجود برگزيند.
ضمن ارج نهادن به زحمات دست اندر كاران جشنواره شامل هيات داوران و همكاران مستقر در دبيرخانه اجرايي، نتايج نهايي اعلام شده توسط هيات داوران را به اطلاع مي رساند:
الف - در بخش خبر :
- رتبه اول اين بخش تعلق دارد به: خبر ' سرقت ايمني ' از عليرضا جهانگيري، مركز همدان به دليل توليدي بودن خبر؛ ارتباط منطقي بين ليد و تيتر، انتخاب سوژه مناسب؛ استفاده از تيتر خلاقانه و جذاب.
- رتبه دوم تعلق دارد به : خبر ' 30 قلاده شير در قفس سهل انگاري' از تاج محمد كاظمي ، دفتر قشم، به دليل استفاده از اطلاعات مناسب و كامل در خبر، سوژه جذاب و متفاوت، تيتر ساده و گويا و اثر بخش.
- رتبه سوم تعلق دارد به : خبر ' نانوايي ارزان فروش در ورامين پلمپ شد ' از سيد حسن ميري ، استان تهران به دليل سوژه متفاوت و استفاده از اطلاعات كامل در خبر، تيتر روان و در عين حال گويا.
- هيات داوران همچنين خبر ' تخريب جنگل هاي سردشت و خاموشي مسوولان ' از جوانمرد عليزاده، دفتر مهاباد به دليل سوژه مناسب و اطلاعات نسبتا شايسته و تنظيم مناسب و خوب و تيتر روشن و گويا شايسته تقدير دانستند.
ب - در بخش مصاحبه :
هيات داوران در بخش مصاحبه هيچ يك از آثار را براي رتبه اولي انتخاب نكردند.
- رتبه دوم به صورت مشترك تعلق دارد به مصاحبه : ' قدمت شمر خواني تعزيه در استان سمنان از نسلي به نسلي ديگر برمي گردد' از سمانه سلطاني پور، مركز سمنان به دليل تناسب ارزش خبري در زمان انتشار، انتخاب متناسب نوع مصاحبه بر اساس سوژه، سوژه متفاوت و جذاب، تصوير پردازي و تنظيم مناسب متن مصاحبه، پروراندن سوژه با طرح سوالات مناسب و قدرت اثر بخشي بر مخاطبان و مصاحبه ' معاون وزير بهداشت : 47 ميليون ايراني تغذيه ناسالم دارند ' از كبري دانشي، مركز يزد به دليل دربرگيري و فراواني اطلاعات موثق و تنظيم مناسب مصاحبه، استفاده بجا از اجزاي تيتر در تنظيم، تيتر و ليد مناسب.
- رتبه سوم تعلق دارد به 'پرواز بر فراز اچ. 3، سقوط در سليمانيه' از مينا بازگشا اقدم، مركز تبريز به دليل سوژه انتخابي و تنظيم مناسب و اثر بخش بودن آن.
- هيات داوران همچنين مصاحبه 'پسته هاي وحشي منبع درآمدي براي ساكنان شرق گلستان ' از حاجي محمدخدري، دفتر گنبد كاووس را شايسته تقدير دانستند.
پ - در بخش گزارش:
- رتبه اول تعلق دارد به : گزارش ' 2600 بيمار تالاسمي سيستان و بلوچستان قرباني بي توجهي به آزمايشات قبل از ازدواج ' از عصمت جهاني، مركز زاهدان به دليل سوژه مناسب و جذاب، اطلاعات مناسب و پرداخت قابل قبول.
- رتبه دوم تعلق دارد به : گزارش ' كمبود منابع آب تهديدي جدي براي استان گردشگري مازندران' از فرزين مدرسي، مركز ساري به دليل سوژه مناسب و جذاب، اطلاعات مطلوب و پردازش قابل قبول.
- رتبه سوم تعلق دارد به گزارش 'حراج سلامت مردم در داروخانه هاي خراسان شمالي ' از حسين فلاحتي، مركز بجنورد به دليل موضوع مناسب و هشدار دهنده.
- هيات داوران گزارش 'حبيب ساهر، از نوگرايي در شعر فارسي تا سبك آفريني در ادبيات تركي' از سيد يحيي مرتضايي، مركز تبريز را به دليل انتخاب سبك مناسب تنظيم متن، انتخاب سوژه از نظر ارزش مجاورت ( محلي بودن ) و پردازش مطلوب شايسته تقدير مي دانند.
ت - در بخش يادداشت :
- رتبه اول تعلق دارد به : يادداشت ' تجارت با عراق، فرصتي مغتنم ' از مجيد سليماني نژاد، مركز ايلام به دليل تمركز بر يك موضوع مشخص و پرهيز از حاشيه روي در تنظيم، بررسي جامع موضوع و تنظيم مناسب.
- رتبه دوم تعلق دارد به : يادداشت ' اعتماد به رسانه در حوزه امنيت ' از بهنام احمدي، مركز شيراز به دليل بررسي موضوع از جنبه هاي مختلف، تنظيم مناسب و تلاش براي پرداخت منطقي سوژه.
- رتبه سوم تعلق دارد به : يادداشت 'محروميت و توانمندي سرزمين طلاي سرخ ' از سيد حسين قدسي، مركز بجنورد به دليل استفاده از آمار و اطلاعات دقيق و مستند در تنظيم متن و تيتر جذاب و پردازش مناسب.
- هيات داوران همچنين يادداشت ' عزم ملي براي ارتقاي فرهنگ زيست محيطي' از سيد محمد رضا بهشتي پور، مركز قم را به دليل تلاش براي انسجام و هماهنگي در تنظيم متن، بكارگيري اطلاعات مناسب خبري در پرداخت موضوع شايسته تقدير مي دانند.
ج- در بخش عكس :
- رتبه اول تعلق دارد به گزارش تصويري ' برداشت و فرآوري چاي در لاهيجان ' از مجتبي محمدي، مركز رشت. موفقيت نسبي عكاس براي بيان ايده و روايت داستان عكس ها و ايجاد فرآيند احساسات عاطفي، تركيب بندي خوب عناصر تصوير، بكارگيري آگاهانه رنگ و كنتراست و نورخواني مناسب و كيفيت فني و رويكردي، اين مجموعه با 26 عكس افقي و رنگي را حائز اين رتبه كرده است.
- رتبه دوم تعلق دارد به گزارش تصويري' پخت غذاي نذري در روستاي اراضي' از كاظم قانع، مركز اصفهان. تركيب بندي خوب عناصر تصوير، بكارگيري آگاهانه نور، رنگ و كنتراست، نورخواني مناسب، موفقيت نسبي عكاس براي بيان روايت داستان عكس ها و رعايت نسبي ترتيب قرار گرفتن عكس ها اين مجموعه با 37 عكس افقي و رنگي را حائز اين رتبه كرده است.
- رتبه سوم تعلق دارد به گزارش تصويري ' پرندگان دريايي، مهمانان خارجي ' از عباس حيدري مركز بوشهر. تركيب بندي موفق و مناسب عناصر تصوير، بكارگيري آگاهانه رنگ و كنتراست، نورخواني مناسب، موفقيت نسبي عكاس براي بيان ايده ي رابطه انسان و حيوان و روايت داستان عكس ها ،موفقيت نسبي عكاس براي ايجاد فرآيند احساسات عاطفي و تاثير گذار، اين مجموعه با عكس 23 عكس رنگي افقي و 2 عكس عمودي را حائز اين رتبه كرده است.
- هيات داوران در اين بخش، عكس هاي ' معلم عشاير ايل زنگنه ' از بهمن زارعي، مركز كرمانشاه و عكس ' آقاي روحاني سلام، لطفا ' از سيد عبدالرضا ولائي، مركز زنجان و ' حاشيه هاي قبل و بعد از بازي تيم هاي تراكتور سازي و نفت تهران ' از سيد كاظم يوسفي، مركز تبريز را شايسته تقدير دانستند.
سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي علاوه بر 31 مركز استان، 23 دفتر شهرستاني و بيش از 250 رابط خبر و خبرنگار آزاد در سراسر كشور دارد.
7443/3028