وزیر امور خارجه افغانستان به پاكستان سفر می كند

اسلام آباد - ایرنا - در ادامه تحولات پیچیده و مهم اخیر در روند صلح افغانستان و با وجود تهدید روز گذشته 'محمد اشرف غنی' به قطع روابط با پاكستان، وزیر امور خارجه افغانستان روز پنجشنبه هفته جاری به اسلام آباد سفر می كند.

یك منبع مطلع در سفارت افغانستان در اسلام آباد روز سه شبنه خبر سفر قریب الوقوع 'صلاح الدین ربانی' به اسلام آباد را در اختیار خبرنگار ایرنا گذاشت و گفت كه هدف از این سفر مهم، پیگیری موارد مطرح شده در تماس تلفنی اخیر محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان و محمد نواز شریف نخست وزیر پاكستان است.
در جریان سفر صلاح الدین ربانی به اسلام آباد، موضوع روند مذكرات صلح طالبان افغانستان و دولت كابل كه به دلیل اعلام خبر مرگ ملا عمر متوقف شده است، مورد بحث و گفت و گو قرار خواهد گرفت.
بدین ترتیب، پاكستان روز پنجشنبه، میزبان دو وزیر خارجه از كشورهای همسایه خواهد بود. قرار است محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز در ادامه سفرهای منطقه ای خود، روز پنجشنبه به پاكستان سفر كند.
طبق آنچه رسانه های دولتی پاكستان اعلام كردند، نخست وزیر پاكستان و رییس جمهوری افغانستان یكشنبه شب گذشته در تماسی تلفنی، ضمن بررسی تازه ترین تحولات بعد از مرگ 'ملا عمر' رهبر سابق طالبان افغانستان كه موجب وقفه در روند مذاكرات صلح افغانستان شد، بر ضرورت از سرگیری این مذاكرات تاكید كردند.
در این تماس تلفنی 10 دقیقه ای كه از سوی محمد اشرف غنی انجام شد، وی درخصوص تازه ترین تحولات افغانستان و مذاكرات صلح دولت كابل با طالبان، با محمد نواز شریف گفت و گو كرد.
نواز شریف در این گفت و گوی تلفنی، ضمن ابراز تاسف از وقوع انفجارهای تروریستی مرگبار روزهای اخیر در كابل، این حملات را محكوم كرد.
سفر وزیر امور خارجه افغانستان به پاكستان درحالی انجام می شود كه اشرف غنی روز گذشته پاكستان را عملا تهدید به قطع روابط كرد.
اشرف غنی روز گذشته با برگزاری یك كنفرانس مطبوعاتی مهم در كابل و در حضور تعداد زیادی از نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی، تصمیم های دولت پاكستان در هفته های آینده را درباره مسایل مربوط به همكاری با افغانستان در امر مبارزه با تروریسم و همچنین مذاكرات صلح طالبان افغانستان با دولت كابل، مهم خواند و گفت: اگر كشتار مردم این كشور (افغانستان) ادامه یابد، روابط با پاكستان معنی ندارد.
اشرف غنی ادعا كرد كه هنوز هم مثل سابق، تروریست ها و افراد انتحاری در مخفی گاه هی خود در پاكستان آموزش می بینند.
در همین حال، نخست وزیر پاكستان كه برای دیدار با مقامات عالی بلاروس، به مینسك پایتخت این كشور سفر كرده است، امروز در سخنرانی در دانشگاه مینسك تاكید كرد: ما خواستار روابطی صمیمی و مبتنی بر تعامل با افغانستان و هند هستیم و هرگز اجازه نمی دهم هیچ تروریستی، صرف نظر از اینكه چه ملیتی داشته باشد، از خاك و قلمروی پاكستان سوء استفاده كند.
براساس گزارش روزنامه داون پاكستان از سخنان نواز شریف در مینسك، نواز شریف نام افغانستان را در كنار نام هند قرار داده است كه می تواند تعابیر گوناگونی داشته باشد.
آساق**1723