۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۲۱:۵۷
کد خبر: 81717470
T T
۰ نفر
علی اكبر صالحی: برنامه های اتمی ایران در حوزه تحقیق و توسعه، گسترش می یابد

تهران – ایرنا – رییس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت و گو با مجله علمی «ساینس»، تاكید كرد كه برنامه های ایران در حوزه تولید سوخت اتمی، استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته، كاربرد فناوری همجوشی هسته ای و تولید ایزوتوپ های پایدار، گسترش خواهد یافت.

علی اكبر صالحی با رد این موضوع كه یكی از دو طرف در مذاكرات هسته ای، برنده بوده است، گفت: وقتی شما مذاكره می كنید، هریك از دو طرف، می كوشد بیشترین بهره را ببرد. این طبیعی است. آمریكاییان می گفتند ایران اصلا تحقیق و پژوهش اتمی نكند. ما گفتیم این را نمی پذیریم؛ البته می دانیم كه شما نگرانی هایی دارید، پس بهتر است راهی برای كاهش نگرانی ها بیابیم.
رییس سازمان انرژی اتمی، محدودیت های گسترده برای برنامه های اتمی ایران در حوزه تحقیق و توسعه را نیز مردود دانست و گفت: البته اگر محدودیت ها نبود، ما در مدت 8 سال می توانستیم به آبشار 164 تایی با استفاده از سانتریفیوژهای IR8 دست یابیم. این محدودیت خیلی گسترده نیست، اما این مقدار، طرف مقابل را راضی می كرد و ما نیز پذیرفتیم. البته بهتر می شد اگر می توانستیم آبشارهای بزرگتر را آزمایش كنیم؛ زیرا در آن صورت می شد فرآیند غنی سازی را نیز ارزیابی كرد و نه اینكه فقط به ساز و كار مكانیكی تحقیق و پژوهش پرداخته شود. اما اگر بخواهم درباره تحقیق و توسعه نظر بدهم، باید بگویم این واقعا یك محدودیت گسترده نیست.
صالحی تاكید كرد كه ایران روی سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 و IR8 كار خواهد كرد و این دو نوع سانتریفیوژ می توانند نیاز ایران برای غنی سازی سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر را تامین كنند.
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: تا 10 سال آینده، ما دو رآكتور به نیروگاه بوشهر خواهیم افزود و با كاربرد سانتریفیوژهای دارای مجوز، ما در مدت 15 سال می توانیم به جایی برسیم كه همه سوخت این رآكتورها را خودمان تامین كنیم.
علی اكبر صالحی یادآور شد ایران در گذشته غنی سازی لیزری نیز انجام داده بود، اما این نوع غنی سازی ادامه ندارد و دیگر انجام نمی شود.
صالحی درباره دلیل پذیرش ممنوعیت كار روی اورانیوم و پلوتونیوم فلزی، گفت: فلز اورانیوم ضعیف شده، می تواند كاربردهای چندگانه داشته باشد. ما تصمیم نداریم اورانیوم را تا 90 درصد غنی كنیم؛ بنابراین، اورانیوم 90 درصد غنی شده نخواهیم داشت كه آن را به فلز تبدیل كنیم. ما پذیرفتیم كه در دوره محدودیت، اگر به اورانیوم ضعیف شده (تهی شده) نیاز پیدا كردیم، این ماده را از 1+5 بخواهیم.
علی اكبر صالحی با تایید طرح ایران برای تولید ایزوتوپ های پایدار در ابعاد صنعتی گفت نوع ایزوتوپ ها را دقیقا هم می تواند بگوید و هم نمی تواند بگوید. وی تاكید كرد: انواع فراوانی از ایزوتوپ وجود دارد، از ایزتوپ های سبك بگیرید تا سنگین. ما اول باید تحقیقات امكان سنجی انجام دهیم. پروژه به زودی آغاز خواهد شد. «ایریدیوم» یك احتمال است؛ یا شاید ایزوتوپی با این وزن.
صالحی با رد این موضوع كه «فوردو» یك تاسیسات نظامی است، گفت: فوردو را ارتش كنترل نمی كند. بلكه ارتش چندین دهه قبل، از آن به عنوان انبار اسلحه استفاده می كرد.
رییس سازمان انرژی اتمی، تحقیقات ایران درباره غنی سازی به روش همجوشی هسته ای را تایید كرد و گفت: ما یكی از كشورهای پیشرو در غرب آسیا در زمینه همجوشی هسته ای هستیم. من دو بار تاكنون به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شده ام. در دور پیش، همجوشی را به یكی از اولویت هایمان تبدیل كردیم؛ زیرا همجوشی هسته ای، آینده انرژی به شمار می رود.
صالحی تاكید كرد كه ایران پیشاپیش در حوزه های فنی و علمی با پروژه ITER (پژوهش بین المللی بر روی همجوشی هسته ای) همكاری كرده است و تهران قصد دارد در سطوح مدیریتی هم با این پروژه همكاری كند.
صالحی تاثیر شهادت دانشمندان هسته ای ایران بر روند پیشرفت صنعت اتمی در كشورمان را مردود دانست و با اشاره به دوستی دیرینه خود با شهید مسعود علی محمدی در دانشگاه شریف، گفت: ما به عنوان مسلمان، آماده هرگونه سرنوشتی هستیم و نگاه ما به شهادت، اینگونه نیست كه فقط زندگی مان را از دست داده ایم؛ بلكه ما به معاد اعتقاد داریم. مردم ما به این موضوع ایمان دارند. بنابراین، شهادت ها مانع از پیشرفت نشد و برعكس، انگیزه و نیروی مضاعفی ایجاد كرد؛ تا حدی كه شمار چشمگیری از دانشجویان پس از شهادت دانشمندان هسته ای، تغییر گرایش دادند و گرایش علوم اتمی را برگزیدند.
اروپام**9163**1565
۰ نفر