۲۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81717786
T T
۰ نفر
ابتكار: احداث پتروشيمي مكران منوط به ارزيابي دقيق زيست محيطي است

تهران- ايرنا- رييس سازمان محيط زيست از نهايي شدن سند آمايش سرزميني سيستان و بلوچستان در آينده نزديك خبر داد و گفت: احداث پتروشيمي و مجتمع فولادي در چابهار و سواحل مكران منوط به ارزيابي دقيق زيست محيطي است.

به گزارش گروه علمي ايرنا از سازمان محيط زيست، معصومه ابتكار در نشست مشترك با اكبر تركان مشاور رييس جمهور و دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري صنعتي و ويژه اقتصادي كشور در مورد طرح احداث پتروشيمي و مجتمع فولادي در سواحل مكران در منطقه آزاد چابهار اظهار كرد: رويكرد دولت تدبير و اميد بر اجراي فعاليت هاي صنعتي و عمراني بر اساس ملاحظات جامع و آمايش سرزميني است.
وي بيان كرد: هرگونه توسعه در كشور بايد بر اساس ظرفيت زيستي مناطق صورت گيرد و نبايد همچون سال هاي گذشته فشارهاي سياسي بر اجراي تصميمات سايه افكند.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: نگراني ما از اين دو صنعت آلاينده و نيازمند آب، وسعت محدود گردش آب و وجود جنگل حرا و زيستگاه هاي حساس منطقه است.
ابتكار با بيان اينكه مخالف توزيع فعاليت هاي صنعتي در سواحل نيستيم، بر لزوم انجام ارزيابي استراتژيك در منطقه آزاد چابهار براي اجراي هر طرح توسعه اي تاكيد كرد و افزود: اين امر مي تواند در اين زمينه راه گشا باشد.
ابتكار بيان كرد: اثرات تجمعي فعاليت هاي صنعتي در واحل مكران و چابهار با جاذبه گردشگري و بار معيتي بالا، ما را نگران مي كند و بايد با نظارت سازمان حفاظت محيط زيست براي تك تك طرح هاي اراي شده از سوي مناطق آزاد، ارزيابي دقيق زيست محيطي صورت گيرد و به جاي تجميع اين صنايع در سواحل مكران، از ظرفيت ساير ماطق حاشيه سواحل درياي عمان بهره گيري شود تا فشار بر خليج چابهار كم شود.
معاون رييس جمهور با اشاره به تغييرات آب و هوايي در جهان و پيشروي آب به طرف سواحل، ارزيابي هاي كنوانسيون تغييرات آب و هوا را خطاب به مديران ارشد مناطق آزاد يادآور شد و گفت: بر اين اساس، ظرف پنج تا 20 سال آينده سواحل افزايش سطح درياها را تجربه خواهند كرد و تمام شهرهايي كه با درياي آزاد ارتباط دارند تحت تاثير بالا آمدن سطح آب درياها قرار خواهند گرفت.
ابتكار با اشاره به آسيب هايي كه بر اركان محيط زيست ايران در حوزه آب و خاك و هوا وارد شده است، افزود: توسعه مناطق بايد بر اساس آمايش سرزمين و مبتني بر مطالعات راهبردي زيست محيطي باشد.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست خواستار انجام مطالعات كلان راهبردي در مناطق آزاد كشور شد و از مقامات ارشد سازمان مناطق آزاد خواست ارزيابي استرتژيك را دنبال كنند.
ابتكار اظهار كرد: مناطق آزاد بايد استاندارد جديدي از مباحث توسعه اي را مطرح كند و در اجراي مطالعات و ارزيابي هاي زيست محيطي و نظارت، الگوي ساير نقاط كشور شود.
در اين نشست مشترك كه اكبر تركان دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري صنعتي و ويژه اقتصادي كشور با اشاره به طرح جامع فولاد كشور كه توسط سازمان توسعه معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) تهيه شده است، گفت: بر اساس اين طرح جامع، توسعه فولادي كشور بايد در منطقه جنوب و جنوب شرقي صورت گيرد و سواحل خليج فارس و درياي عمان از مهمترين مناطق هدف براي توسعه صنايع فولادي است.
وي با تاكيد بر اينكه بايد توازن منطقه اي در جنوب شرقي كشور رخ دهد، درخواست سازمان مناطق آزاد كشور مبني بر احداث مجتمع پتروشيمي و مجتمع فولادي در سواحل مكران در منطقه آزاد چابهار را مطرح و آن را لازمه توسعه صنعتي جنوب شرقي كشور بر اساس آمايش سرزميني عنوان كرد.
تركان در ادامه با اشاره به مخالفت محيط زيست استان، خواستار اعلام نظر قطعي سازمان حفاظت محيط زيست در مورد احداث اين دو مجتمع صنعتي در سواحل مكران شد.
هاشمي استاندار سيستان و بلوچستان در اين نشست با تاكيد بر اينكه سند آمايش اين استان هنوز نهايي نشده است، گفت: به رغم اينكه توسعه صنعتي در اين استان يك الزام است، توسعه پايدار به دور از هرگونه فشار بر مجموعه اكولوژيك منطقه را دنبال مي كنيم.
وي با بيان اينكه به دنبال آن هستيم كه صنعت منطقه پيشرفت كند، گردشگري منطقه به خوبي مديريت و محيط زيست و توسعه پايدار در استان دنبال شود، خواستار اجراي طرح جامع توسعه سواحل مكران و بازنگري در فعاليت منطقه آزاد چابهار با نگاه دقيق و كارشناسي شد.
سعيد متصدي معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست نيز در اين نشست، ايجاد مجمتع فولادي و پتروشيمي به عنوان صنايع نيازمند آب و آلاينده در چابهار و سواحل مكران را در تعارض با ملاحظات زيست محيطي منطقه عنوان كرد و با تاكيد بر اينكه منطقه تحمل اين فشار اكولوژيك را ندارد، گفت: در احداث اين مجتمع ها، توسعه صنعتي و توليد مهمترين توجيه بوده و مسايل اجتماعي و ارزيابي زيست محيطي به خوبي رعايت نشده است.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه توسعه در مناطق آزاد، بر اساس درخواست سرمايه گذار انجام مي شود نه بر اساس طرح آمايش سرزميني و ارزيابي هاي زيست محيطي، خواستار بازنگري در فعاليت و چارچوب توسعه در مناطق آزاد كشور شد و تاكيد كرد: سيماي توسعه صنعتي تجاري و اقتصادي مناطق آزاد بايد به طور شفاف مشخص شود.
محمودي مديركل حفاظت محيط زيست استان سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست با اشاره به همكاري و تعامل اين سازمان براي توسعه صنعتي جنوب شرقي كشور براي رهايي از محروميت ها، در مخالفت با اين طرح ها گفت: آب يك عنصر حياتي در سواحل مكران است و خليج مكران ظرفيت تحمل پشتيباني از ايجاد مجتمع فولادي و پتروشيمي را ندارد.
علمي (1) ** 9340**1834