۲۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲
کد خبر: 81718608
T T
۰ نفر
اختصاص 26 ميليارد ريال اعتبار براي توسعه مكانيزاسيون كشاورزي رودسر

رشت - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي رودسر از اختصاص 26ميليارد ريال اعتبار در سالجاري براي توسعه مكانيزاسيون كشاورزي اين شهرستان خبر داد.

احسان الله مشتاق روز جمعه در گفتگو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: اين اعتبار در قالب تسهيلات براي خريد انواع ماشين آلات مكانيزه كشاورزي از مراحل كاشت، داشت و برداشت محصول اختصاص يافته و متقاضيات مي توانند براي دريافت اين تسهيلات به مراكز خدمات جهاد كشاورزي مراجعه كنند.
وي در ادامه سطح پيش بيني برداشت مكانيزاسيون برنج را در اين شهرستان در سالجاري حدود 70درصد اعلام و اظهار كرد: از مجموع 10هزار و 700هكتار اراضي شاليزاري شهرستان رودسر، حدود هفت هزار هكتار امسال بصورت مكانيزه برداشت خواهد شد.
مشتاق كاهش هزينه ها و تسريع و تسهيل در برداشت به موقع برنج را از فوايد و مزيت هاي آن ذكر كرد.
مدير جهاد كشاورزي رودسر از برداشت نيمي از محصول برنج از آغاز برداشت تاكنون در اين شهرستان خبر داد و بيان كرد: از اوايل مرداد ماه جاري كه كار برداشت برنج در اين شهرستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد، پنج هزار و 500 هكتار برداشت شده و پيش بيني مي شود بخش زيادي از برداشت محصول تا پايان مردادماه به پايان برسد.
وي يادآور شد: با توجه به تسهيلات ارائه شده براي خريد ماشين آلات مكانيزه برنج بخصوص برداشت طي دو سال گذشته، عمليات مكانيزه برنج در سطوح بيشتري ادامه دارد.
مشتاق تصريح كرد: طي دو سال گذشته تاكنون، بالغ بر چهار ميليارد تومان تسهيلات در قالب خريد ماشين آلات كشاورزي به بيش از 200نفر از متقاضيان پرداخت شده كه اين شرايط در سالجاري نيز ادامه دارد.
وي در ادامه توصيه اي هم به شاليكاران كرد و از آنان خواست از آتش زدن كاه و كلش با توجه به مضرات زيست محيطي بطور جد اجتناب كنند و در واقع بهره بهينه از كاه و كلوش در مصرف دام داشته باشند.
وي گفت: دستگاه هاي مكانيزه بسته بندي (بيلر) در منطقه مستقر است و مي توانند جهت بسته بندي و استفاده بهينه از آنها استفاده كنند.
در شهرستان رودسر 10هزار و 700هكتار اراضي شاليزاري وجود دارد كه در آن ارقام محلي برنج همچون علي كاظمي، هاشمي و ديلماني و ارقام پرمحصول همچون گوهر و خزر در سطح ناچيزي كشت مي شود.
پنج درصد توليد برنج استان گيلان را شهرستان رودسر تامين مي كند در اين شهرستان بيش از 13هزار بهره بردار در توليد برنج اشتغال دارند.
در شهرستان رودسر از مجموع 10هزارو 700هكتار اراضي شاليزاري، 9هزار هكتار آن قابليت طرح تجهيز و نوسازي را دارد كه از اين ميزان تاكنون بيش از هفت هزار هكتار آن يكپارچه سازي شده است.
شهرستان رودسر در 75 كيلومتري شرق مركز استان گيلان قرار دارد.ك/3
3019/ 6158