۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۱۰
کد خبر: 81722493
T T
۰ نفر
كشور تحت تاثیر موج گرمایی قرار گرفته است

تهران-ایرنا-مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیك و هم دیدی پژوهشكده هواشناسی و علوم جو گفت: سراسر كشور به ویژه نوار شمالی تحت تاثیر پدیده موج گرمایی قرار گرفته است كه در این فصل تقریبا غیرعادی است.

مجید آزادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: زمانی كه دمای هوا از میانگین بیشتر می شود به اصلاح می گویند موج گرمایی ایجاد شده است كه معمولا حالت عادی نیست و اكنون نیز همین پدیده در كشور رخ داده است.
وی اظهار كرد:علت وقوع موج گرمایی را به طور مستقیم نمی توان به تغییر اقلیم ربط داد اما به طور غیر مستقیم مرتبط است به این معنا كه زمانی جنگل تخریب و ساخت و سازهای بی رویه انجام می شود قطعا بروز این پدیده های غیر عادی نیز به وفور دیده می شود.
عضو هیات علمی پژوهشكده هواشناسی و علوم جو ادامه داد: ادامه روند تخریب محیط زیست موجب فراوانی بروز پدیده های غیرعادی مانند موج گرما، موج سرما و بروز سیلاب می شود.
وی افزود: اگر در گذشته هر 10 سال یكبار شاهد بروز پدیده موج گرما و سرما بودیم اكنون هر 5 سال یكبار باید منتظر وقوع آن باشیم و اگر روند تخریب طبیعت و انتشار گازهای گلخانه ای همچنان ادامه یابد قطعا زمان وقوع كمتر می شود.
آزادی گفت: فردا (سه شنبه) در نوار شمالی تا حدودی از شدت گرما كاسته می شود اما دارای نوسان است زیرا دوباره كمی دما افزایش می یابد و این روند تا جمعه ادامه دارد اما از اخر هفته دمای هوا به حالت عادی برمی گردد.
وی افزود: دمای هوا در برخی از نقاط شمال كشور مانند استان گلستان تا 49 درجه گزارش شده است كه نسبت به میانگین بلند مدت نرمال نیست و حدود 3 تا 4 درجه گرمتر است كه با توجه به میزان رطوبت هوا این دما بسیار زیاد است.
مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیك و هم دیدی پژوهشكده هواشناسی و علوم جو اظهار كرد: در سایر نقاط كشور نیز روند از بین رفتن پدیده موج گرما كندتر است اما تا آخر هفته شاهد عادی شدن دمای هوا به نسبت فصل خواهیم بود.
علمی ** 9014**1440
۰ نفر