۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۳۱
کد خبر: 81722830
T T
۰ نفر
راه اندازی آپشن شاخص در انتظار نرم افزار

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت بورس و اوراق بهادار از راه اندازی قرارداد آتی شاخص و آپشن های سهام در بازار سرمایه كشور خبر داد و گفت: راه اندازی آپشن شاخص در انتظار تهیه نرم افزار است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، حسن قالیباف اصل در نشستی خبری، بحث آتی شاخص بازسازی شده و در كمیته فقهی مورد موافقت قرار گرفت و دستورالعمل آن نیز نهایی شده و امروز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می شود.
مدیرعامل شركت بورس اوراق بهادار با اعلام عملكرد 5 ماه نخست سال، اظهار داشت: هم اكنون ارزش جاری بورس تهران 286 هزار میلیارد تومان است كه در قیاس با رقم 280 هزار میلیارد تومانی ابتدای سال، 2 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی تصریح كرد: ارزش اسمی بورس تهران با رشد 5 درصدی از ابتدای سال تا كنون از 95 هزار میلیارد تومان به 100 هزار میلیارد تومان رسید. این در حالی است كه، سه هزار میلیارد تومان از این رشد به دلیل افزایش سرمایه ها و دو هزار میلیارد تومان هم به واسطه ورود شركت های جدیدی بود كه در بورس پذیرش شدند.
وی با اشاره به رشد 5 درصدی شاخص كل در این مدت، خاطرنشان كرد: شاخص قیمت طی 5 ماه گذشته با كاهشی 3.5 درصدی همراه شد.
قالیباف اصل با بیان اینكه متوسط نسبت قیمت به عایدی هم اكنون 5.6 مرتبه بوده است، گفت: این رقم در مقایسه با ابتدای سال 0.2 مرتبه افزایش داشته است.
مدیرعامل شركت بورس اوراق بهادار ادامه داد: امسال 12 هزار و 600 میلیارد تومان سهم به صورت خرد و بلوك معامله شد كه این رقم در دوره مشابه سال گذشته 15 هزار میلیارد تومان بوده كه نشان از كاهش 17 درصدی این متغیر دارد.
وی با اشاره با اینكه، هم اكنون سهام شناور آزاد 21.92 درصد است، اظهار داشت: معاملات برخط در مقایسه با پارسال، كاهشی 16 درصدی داشته و ارزش معاملات اوراق بدهی رشدی 171 درصدی را تجربه كرده است. در عین حال، دفعات معاملات نیز با یك درصد رشد همراه شد. در این مدت 40 هزار كد معاملاتی نیز برای سرمایه گذاران تازه وارد صادر شد.
مدیرعامل شركت بورس اوراق بهادار به عملكرد حقیقی ها و حقوقی ها در 5 ماه اخیر اشاره كرد و گفت: سهامداران حقوقی 42 درصد در سمت خرید و 46 درصد در سمت فروش بوده اند كه نشان می دهد فروش آنها 4 درصد بیش از خرید بوده است. سهامداران حقیقی نیز در این مدت 58 درصد خریدار و 54 درصد فروشنده بودند.
وی با بیان آنكه در این مدت سهام 3 شركت در بورس به صورت اولیه عرضه شد، خاطرنشان كرد: سیمان خوزستان، بیمه ما و پتروشیمی مبین شركت هایی بودند كه سهامشان برای نخستین بار در بورس عرضه شد. در این مدت پتروشمی جم نیز از فرابورس به بورس منتقل شد. در عین حال هفت شركت نیز هم اكنون در مرحله پذیرش قرار دارند.
قالیباف اصل با ابراز امیدواری از اینكه دستورالعمل های عرضه اولیه در مراحل نهایی قرار دارد، گفت: بورس و فرابورس این پیشنهادات را به سازمان ارسال كردند و در انتظار نهایی شدن آن هستند در عین حال، در صورت نهایی شدن بوك بیلدینگ، از این پس، عرضه های اولیه با این روش انجام خواهند شد.
وی افزود: در این مدت 500 میلیارد تومان اوراق مرابحه در اختیار بورس قرار گرفته است.
مدیرعامل شركت بورس با بیان اینكه، اصلاحاتی نیز در دستورالعمل پذیرش صورت گرفته و به سازمان بورس ارسال شده است، اظهار داشت: این در حالی است كه انتقال از بورس و فرابورس هم براساس دستورالعمل های مربوطه تصمیم گیری می شود ضمن آنكه در حوزه آموزش نیز تاكنون 70 هزار نفر ساعت آموزش در بورس انجام و سه جلد كتاب نیز چاپ شده است.
وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه امور اعضا و كارگزاران؛ گفت: از ابتدای سال تاكنون 87 ایستگاه كاری و 24 مجوز نمایندگی و دفتر پذیرش صادر شده كه بر این اساس، هم اكنون 1470 ایستگاه كاری وجود دارد.
قالیباف اصل تصریح كرد: در بحث نظارت ها براساس تكلیفی كه در اساسنامه وجود دارد، كنترل ها و بازدیدهایی صورت گرفته است. این در حالی است كه در مدت یاد شده، 180 بازدید انجام شد.
مدیرعامل شركت بورس اوراق بهادار از موافقت مجمع شركت با افزایش سرمایه از 90 به 110 میلیارد تومان خبر داد و افزود: هم اكنون پروژه ساخت ساختمان جدید شركت بورس، 65 درصد پیشرفت داشته است.

**20 گروه و 130 سرمایه گذار انفرادی خارجی پس از برجام بورس مذاكره كردند
وی با اشاره به بحث تمایل سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بورس ایران، گفت: پس از توافق مراودات و مذاكراتی صورت گرفت، به طوری كه در این مدت 20 گروه و 130 سرمایه گذار انفرادی از بورس بازدید كردند. همچنین در این مدت 50 كد معاملاتی جدید برای خارجی ها صادر شده است.

** برنامه های شركت بورس تا پایان سال
مدیرعامل شركت بورس اوراق بهادار با اشاره به اینكه دو سال پیش سمیناری در حوزه حاكمیت شركتی برگزار شد، گفت: امسال نیز در نظر داریم تا دومین سمینار در حوزه حاكمیت شركتی در راستای اقتصاد مقاومتی را برگزار كنیم، زیرا معتقدیم حاكمیت شركتی می تواند تاثیر مثبتی بر شفافیت بنگاه ها داشته باشد.
قالیباف با اشاره به بیستمین سال تاسیس فدراسیون FEAS، خاطرنشان كرد: در آبان ماه امسال اجلاس FEAS در اصفهان برگزار می شود و شركت بورس اوراق بهادار میزباین برگزاری سه جلسه از این جلسات این فدراسیون است. همچنین 20 سالگی این فدراسیون هم در اصفهان برگزار می شود.
وی از برنامه ریزی ها برای پذیرش هشت شركت جدید در بورس اوراق بهادار خبر داد و افزود: تا پایان سال چهار شركت از فرابورس به بورس منتقل خواهند شد. سه صندوق قابل معامله در بورس نیز پذیرش خواهد شد و پنج اوراق بدهی در برنامه پذیرش شركت قرار دارد. همچنین 150 هزار نفر ساعت آموزش خواهیم داشت.
قالیباف اصل با اشاره به یكی از رویدادهای مهم گفت: در حوزه معاملات آتی سهام، قرارداد آتی بر روی تك سهم بود. امسال با یك فرمول بحث آتی شاخص را بازسازی كردند كه در كمیته فقهی مورد موافقت قرار گرفت و دستورالعمل آن نیز نهایی شده است كه امروز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می شود.
وی تاكید كرد: طراحی و تهیه نرم افزار نیز به مدیریت فناوری سپرده شده و با فراهم شدن زیرساخت ها، قابلیت اجرا پیدا می كند.
اقتصام(3)9141**1558
۰ نفر