۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۲۰:۰۸
کد خبر: 81723327
T T
۰ نفر
طرح جامع شهر سمنان به تصويب شوراي عالي معماري كشور رسيد

سمنان - ايرنا - شهرداري سمنان از تهيه طرح جامع شهر سمنان پس از 18 سال و تصويب آن در شوراي عالي معماري و شهرسازي كشور خبر داد.

محمدكاظم شربتدار روز دوشنبه به ايرنا گفت: شهر سمنان فاقد طرح جامع بود و آخرين طرح جامع شهر مربوط به سال 76 بود كه با پيگيري هاي مستمر شهرداري و شوراي اسلامي شهر سمنان و ديگردستگاه هاي اجرايي مرتبط، طرح جامع سمنان پس از هشت جلسه كارشناسي به تصويب شوراي عالي شهرسازي كشور رسيد.
وي با اشاره به اهميت طرح جامع براي شهر سمنان، گفت: اين طرح براي پيشرفت و توسعه اهميت دارد و بر اساس مطالعات طرح فرادست مصوب ناحيه غرب سمنان، عملكرد اصلي شهر سمنان در افق سال 1405، در حوزه هاي صنعت، خدمات اداري، خدمات برتر، آموزش عالي، فني ومهندسي و ... تعيين شده است و به عنوان مركز منطقه‌اي ايفاي نقش مي كند.
وي اظهار كرد: در اين طرح جامع براي شهر سمنان جمعيت 270 هزار نفري پيش بيني شده و در محدوده 2 هزار و 594 هكتار و با تراكم ناخالص 104 نفر به تصويب رسيده است.
شربتدار ادامه داد: در حالي كه پيش از طرح جامع شهر سمنان، با پيش‌بيني جمعيت 272 هزار و 500 نفري در افق سال 1405، تراكم ناخالص پيشنهادي 84 نفر، در محدوده‌اي به وسعت سه هزار و 243 هكتار و حريم حدود 20 هزار و 122 هكتار، در يكم آذر سال 93 به تائيد شوراي برنامه ريزي و توسعه استان سمنان رسيده بود.
شهردار سمنان باغها را يكي از عناصر عمده كالبدي شهر سمنان دانست و گفت: اين باغات از جنبه بوم شناسي و منظر شهري داراي اهميت هستند و به منظور حفظ باغها در مقابل ساخت و سازهاي شهري و تغيير كاربري، اراضي باغها، از محدوده مصوب شهر خارج شده و در حريم آن قرار گرفته‌اند.
شهردار سمنان افزود: همچنين در سازمان كالبدي بافت قديم، مراكز محلات، عناصر شاخص كالبدي مانند بازار، مساجد، تكيه‌ها و ... استخوان بندي اصلي بافت را تشكيل مي‌دهند.
وي خاطر نشان كرد: طرح جامع شهر سمنان، پس از هشت جلسه بررسي از سوي كميته فني شوراي عالي شهرسازي و معماري، در جلسه مورخ 94/5/19 شوراي عالي شهرسازي و معماري، با اعمال اصلاحاتي، مورد تصويب قرار گرفت.
شهربتدار اضافه كرد: در اين مصوبه مقرر شد شركت عمران و بهسازي با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، براي تحقق اهداف كلان طرح جامع در بافت مياني شهر سمنان، طرح بازآفريني شهري را تهيه و در كوتاه ترين زمان به عنوان طرح مكمل طرح جامع و پس از تصويب در كميسيون ماده 5 در اختيار شهرداري براي اجرا قرار دهد.
وي ياد آور شد: با تصويب طرح جامع سمنان، براي نخستين بار در تاريخ شوراي عالي شهرسازي و معماري اعلام و ابلاغ مصوبه طرح جامع يك شهر، به طور همزمان انجام مي‌گيرد.
شهردار سمنان تاكيد كرد: تصويب طرح جامع شهر سمنان با مشاركت مقامات مسوول استاني و مشاور طرح و با تدبير شورايعالي محقق شد.ك/3
6103