۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۸:۵۱
کد خبر: 81723638
T T
۰ نفر
فرآيند كنترل آلاينده گوگرد دي اكسيد و توليد سديم سولفيت ابداع شد

تهران - ايرنا - فرآيند كنترل گاز آلاينده گوگرد دي اكسيد SO2 و توليد ماده صنعتي سديم سولفيت Na2SO3 به همت دانشجوي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد ابداع شد.

به گزارش ايرنا از واحد علوم و تحقيقات، سيد محمد امين اجاق دانشجوي مقطع كارشناسي مهندسي شيمي اين واحد دانشگاهي در رابطه با پروژه ابتكاري خود گفت: آلودگي هوا كه يكي از معضلات جامعه امروز است از آلاينده هاي متفاوتي نشات مي گيرد كه يكي از آنها گوگرد دي اكسيد است.
وي با بيان اينكه گوگرد دي اكسيد موجب بروز بيماري هاي مختلفي در انسان مي شود، هدف از اجراي طرح خود را جلوگيري از ورود اين آلاينده به محيط زيست و هم چنين توليد ماده صنعتي سديم سولفيت و بي نياز كردن كشور از واردات اين ماده عنوان كرد.
اين محقق واحد علوم و تحقيقات كه طرح خود را در دو مقياس آزمايشگاهي و صنعتي به انجام رسانده است، توضيح داد: نتايج مطلوبي در مقياس آزمايشگاهي به دست آورديم و طراحي در مقياس صنعتي به اين گونه است كه گازهاي مختلف از دودكش كارخانه ها خارج مي شود، اين گازها عموما دماي بالايي دارند و براي اينكه به تجهيزات و دستگاه ها آسيب نرسد بايد دماي گازها را كاهش دهيم كه اين كاهش دما را يا با آب سرد انجام مي دهيم يا با ايرفن ها اين كاهش دما ايجاد مي شود.
اجاق خاطرنشان كرد: پس از كاهش دما گازها را وارد اسكرابرهاي مرطوب مي كنيم زيرا اسكرابرهاي مرطوب اين قابليت را دارند كه اكثر آلاينده ها را جذب كند ولي گوگرد دي اكسيد جذب نمي شود و از اسكرابر خارج مي شود.
وي توضيح داد: گوگرد دي اكسيد را در يك راكتور با سديم كربنات واكنش مي دهيم و سديم بي سولفيت تشكيل مي شود، سپس سديم بي سولفيت را با يك راكتور ديگر با سود واكنش مي دهيم تا سديم سولفيت به دست آيد.
به گفته اين محقق جلوگيري از ورود گوگرد دي اكسيد و ديگر آلاينده ها به محيط زيست، جلوگيري از ورود آلاينده هاي همراه (نيتروژن اكسيد، كربن دي اكسيد و گازهاي مشابه) گوگرد دي اكسيد به محيط زيست، توليد ملي ماده صنعتي سديم سولفيت و جلوگيري از واردات و فراهم آوردن بستري مناسب جهت صادرات سديم سولفيت از اهداف اصلي اين پروژه بوده است.
علمي**1055**1599
۰ نفر