۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۱۳
کد خبر: 81725752
T T
۰ نفر

خوابگاه های خودگردان دانشجویی شناسنامه دار می شود

۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۱۳
کد خبر: 81725752
خوابگاه های خودگردان دانشجویی شناسنامه دار می شود

اصفهان- ایرنا- معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از شناسنامه دار شدن همه خوابگاه های خودگردان و غیردولتی دانشجویی در كشور خبر داد.

دكتر سید فردین تقی زاده روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال تحصیلی جدید همه خوابگاه های خودگردان و غیردولتی موظف به اخذ مجوز از شورای نظارت بر عملكرد خوابگاه ها در هر شهرستان هستند.
وی هدف از این كار را ساماندهی خوابگاه های خودگردان و غیردولتی، جلوگیری از برخی آسیب ها و معضلات در خوابگاه ها و تامین آسودگی خاطر خانواده های دانشجویان عنوان كرد.
وی افزود :بخشنامه دستورالعمل اجرایی تاسیس و اداره خوابگاه های دانشجویی غیردولتی و موسسات آموزش عالی تیر امسال توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صادر و ابلاغ شده است.
وی با بیان اینكه این دستورالعمل مشمول همه دانشگاههای دولتی، آزاد، پیام نور، علمی كاربردی، غیر انتفاعی و وابسته به دستگاه های اجرایی می شود اظهار كرد: بر این اساس دانشجویانی كه امكان اسكان آنها در خوابگاه های ملكی دولتی یا سایر دانشگاهها فراهم نمی شود باید برای سكونت در خوابگاههای مجوز دار و شناسنامه دار اقدام كنند.
تقی زاده با اشاره به اینكه دانشگاه ها نیز باید فهرست دانشجویان ساكن در این خوابگاه ها را تهیه كرده و بر آنها نظارت داشته باشند گفت: دانشگاه منتخب وزارت علوم در هر استان و شهرستان بعنوان رئیس شورای نظارت بر عملكرد خوابگاه ها، این موضوع را رصد می كند.
معاون صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم گفت: سالهای گذشته افرادی در برخی شهرستان ها اقدام به تاسیس خوابگاه های دانشجویی كرده بودند كه امكان نظارت بر آنها وجود نداشت و با مسائل و معضلاتی مانند قیمت بالای اجاره بها، غیر استاندارد بودن و برخی مسائل اخلاقی همراه بودند.
وی با تاكید بر اینكه از این پس همه خوابگاه های غیر دولتی و خودگردان موظف به رعایت استانداردهای خوابگاه های دانشجویی و شیوه نامه انضباطی و اجرایی دانشجویان هستند افزود: شورای نظارت بر عملكرد خوابگاه ها در هر شهرستان با رصد وضعیت این خوابگاه ها، مجوز لازم را صادر و قیمت اجاره بها را تعیین می كند.
تقی زاده با بیان اینكه خوابگاه های غیر دولتی به سه درجه تقسیم می شوند، تصریح كرد: سرانه هر دانشجو در خوابگاه ها بر اساس این درجه بندی تعیین می شود هرچند این سرانه نباید كمتر از سه متر مربع باشد.
وی حداكثر تعداد دانشجویان ساكن در هر اتاق خوابگاه ها را شش نفر اعلام و خاطرنشان كرد: نرخ اجاره بهای سالیانه این خوابگاه ها نیز متناسب با نوع درجه آنها تعیین می شود.
معاون صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم برخی دیگر از شرایط خوابگاه های دانشجویی را حداكثر قدمت 18 سال یا داشتن تاییدیه كارشناسان رسمی دادگستری یا نظام مهندسی از نظر استحكام و تاسیسات برای ساختمانهای بالای 18 سال و همچنین تاییدیه مجوز بهداشت از ادارات مربوطه در طول سال عنوان كرد.
تقی زاده برخی شرایط اختصاصی متقاضیان و سرپرستان خوابگاه های غیردولتی را نیز صلاحیت تخصصی، تجربی، فرهنگی و مدیریتی و حسن شهرت و مدرك كارشناسی مرتبط مورد تایید وزارت علوم یا غیر مرتبط پس از گذراندن دوره آموزشی و كارت سلامت برای كاركنان خوابگاه ها اعلام كرد.
به گفته وی صندوق رفاه دانشجویی در صدد راه اندازی سامانه ای برای خوابگاههای غیر دولتی است كه همه اطلاعات مربوط به آنها در این سامانه قرار می گیرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره دانشجویانی كه مایل به سكونت در خوابگاه ها نیستند گفت: این دانشجویان باید رضایتنامه خانواده خود را جهت اسكان در خوابگاه های بدون مجوز یا منازل استیجاری به دانشگاه تحویل دهند.
معاون صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم همچنین تعداد خوابگاه های دولتی ملكی را بیش از یكهزار واحد با ظرفیت پذیرش بیش از 200 هزار دانشجو اعلام كرد.
وی با اشاره به همایشی كه امروز در دانشگاه اصفهان با عنوان خوابگاه داران و بخشنامه جدید خوابگاه های غیر دولتی و خودگردان برگزار شد نیز گفت: در این همایش جلسه های توجیهی برای مسئولان دانشگاهها و سرپرستان خوابگاه های غیر دولتی استان اصفهان درباره تاسیس و مدیریت خوابگاه ها برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این همایش مسوولان دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی شهرستانهای اصفهان، شهرضا، كاشان، خوانسار و گلپایگان حضور داشتند.
معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان در این همایش گفت: خوابگاه های خودگردان و غیر دولتی سابقه 12 ساله در كشور دارند و لازم بود كه برای ساماندهی آن برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.
دكتر علی اكبر كجباف افزود: این ساماندهی بمنظور حفظ شان دانشجو، ایجاد محیط آرام برای ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی آنها و احقاق حقوقشان و جلوگیری از تك روی و اعمال سلیقه شخصی صورت گرفت.
وی با اشاره به صدور بخشنامه جدید درباره خوابگاه های غیر دولتی تصریح كرد: در گذشته نیز دستورالعمل هایی وجود داشت اما برخی خوابگاه داران خود اقدام به تاسیس خوابگاه غیر دولتی كردند.
وی ادامه داد: برخی سهل انگاری ها نیز باعث شد كه شاهد معضلاتی در تعدادی از خوابگاه های غیر دولتی از جمله مشكلات خانوادگی، عاطفی، اخلاقی و روحی باشیم بطوریكه نهادهایی مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر، پلیس امنیت، اماكن و حتی شورای امنیت درگیر این موضوع شدند.
اصفهان با بیش از 250 مركز آموزش عالی و 330 هزار دانشجو، دومین استان دانشگاهی كشور است.
گ/3011/ 60221/1042
۰ نفر