۲۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۴۰
کد خبر: 81727251
T T
۰ نفر
انگليس و فرانسه براي مقابله با بحران مهاجران يك توافقنامه امضاء كردند

لندن - ايرنا- وزيران كشور انگليس و فرانسه براي مقابله با آنچه آن را 'بحران مهاجران' در بندر كاله مي‌خوانند و نيز افزايش تدابير امنيتي در اين بندر فرانسوي، روز پنجشنبه يك توافقنامه امضاء كردند.

به گزارش ايرنا، امضاي اين توافقنامه توسط 'تراز مي' وزير كشور انگليس و همتاي فرانسوي‌اش 'برنار كازنُوو' در بندر كاله در شمال فرانسه صورت گرفت.
براساس گزارش وزارت كشور انگليس، در چارچوب اين توافق امنيتي قرار است، براي مقابله با بحران مهاجران در بندر كاله يك مركز فرماندهي و كنترل واحد ايجاد شود.
به گفته وزارت كشور انگليس ، هدف از اين واحد فرماندهي كه متشكل از افسران انگليسي و فرانسوي خواهد بود، پيدا كردن و مختل كردن فعاليت‌هاي گروه‌هاي قاچاق مهاجران به دو سوي كانال انگليس و انهدام شبكه‌هاي جنايي و پيگرد و مجازات مجرمان است.
براساس توافق ياد شده ، نيروهاي پليس انگليس قرار است در مركز فرماندهي جديد مستقر شوند و با افسران فرانسوي تحت فرماندهي يك افسر انگليسي و يك افسر فرانسوي همكاري كنند. هر يك از فرماندهان انگليسي و آمريكايي مستقيما به وزراي كشور انگليس و فرانسه درباره بحران مهاجران گزارش خواهند داد.
دولت انگليس هنوز در مورد چگونگي اعزام نيروهاي نظامي اين كشور به بندر فرانسوي كاله براي مقابله با بحران مهاجران غيرقانوني اظهارنظر نكرده است.
براساس توافق مشترك فرانسه و انگليس، كشيدن حصارهاي امنيتي فلزي موثرتر، نصب دوربين‌هاي ديده باني با استفاده از فناوري‌هاي تشخيص پرتوي فروسرخ، استفاده از سگ‌هاي پليس و افزايش شمار نيروهاي فرانسوي ازجمله تدابير در نظر گرفته شده براي جلوگيري از هجوم مهاجران خواهد بود.
به گزارش منابع انگليسي، 'تراز مي ' در جريان سفرش به بندر كاله گفته است كه انگليس، بلژيك و هلند نيز گفت‌وگوهايي براي متوقف كردن جريان مهاجران غيرقانوني شروع كرده‌اند.
دولت كامرون پيش از اين در سال گذشته به دنبال سرازير شدن موج مهاجراني كه سعي به ورود به خاك انگليس از طريق پايانه تونل مانش داشتند، بيست ميليون پوند جهت بهبود امكانات امنيتي در سراسر بندر كاله متعهد شده بود.
امضاي توافقنامه يادشده به دنبال تشديد بحران پناه جويان در بندر كاله و تماس تلفني اخير ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس و فرانسوا اولاند رييس جمهوري فرانسه صورت مي گيرد .
ديويد كامرون در جريان تماس تلفني‌اش با اولاند در مورد شرايط حاد بندر كاله در فرانسه و وضعيت پيراموني پايانه تونل درياي مانش ( يوروتونل) صحبت كرده بود.
كامرون و اولاند در اين مكالمه تلفني ضمن ابراز نگراني از وضعيت امنيتي بندر كاله، متعهد شده بودند كه تدابير امنيتي براي رصد مهاجران در خاك فرانسه و نزديك كانال مانش افزايش يابد.
در اوايل اين ماه، ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس همچنين با هشدار درباره هجوم مهاجران از شمال آفريقا به اروپا از طريق درياي مديترانه گفته بود به آنها اجازه ورود به انگليس داده نخواهد شد.
براساس گزارش‌هاي منتشرشده، بيش از 3 هزار پناه‌جو در حال حاضر در زاغه‌هايي در اطراف شهر كاله بسر مي‌برند و تلاش دارند به هر نحوي با استفاده از كاميون‌هاي حمل بار يا با كشتي و يا قطار، خودشان را به انگليس برسانند.
به گزارش منابع انگليسي برخي از پناه‌جوياني كه در طي دو ماه گذشته موفق شده بودند از تونل مانش عبور كنند توسط نيروهاي پليس انگليس دستگيرشده‌اند.
گفته مي‌شود از اوايل سال جاري ميلادي تاكنون نيروهاي فرانسوي تلاش 37 هزار پناه‌جو براي ورود به خاك انگليس خنثي كرده‌اند و در جريان اين تلاش‌ها شماري از اين پناه جويان كشته‌شده‌اند.
براساس گزارش منابع فرانسوي در ماه جولاي گذشته 9 پناه‌جو در هنگام تلاش براي عبور از كانال مانش و ورود به خاك انگليس جان‌باخته‌اند.
بيشتر اين پناه جويان كه از كشورهاي آفريقايي و كشورهاي حوزه خاورميانه ازجمله سوريه و افغانستان هستند، در شهر كاله در شمال فرانسه در شرايط بسيار بدي بسر مي‌برند.
در اوايل ماه جاري، به دنبال بروز اختلال در تردد قطارها در تونل مانش به دليل هجوم پناه جويان به پايانه اين تونل در بندر كاله و اعتصابات مكرر كاركنان اين تونل، هزاران كاميون در جاده‌هاي منتهي به بندر 'دوور' واقع در منطقه ' كنت' صف‌كشيده بودند.
اروپام**4**1552