۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۲۱
کد خبر: 81727945
T T
۰ نفر

حاج آقا بزرگ عراقي؛ بزرگ مرد تاريخ كنگاور

۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۲۱
کد خبر: 81727945
حاج آقا بزرگ عراقي؛ بزرگ مرد تاريخ كنگاور

كرمانشاه - ايرنا - شهرستان كنگاور از ديرباز ميزبان سالكان و عارفان نامداري بوده كه يكي از اين مدعيان عرفان و سيروسلوك محمدباقر محمدي عراقي معروف به حاج آقا بزرگ عراقي است كه آينه دار اوصاف رسول خدا (ص) و تربيت يافته مكتب وحي بود.

حاج آقا بزرگ عراقي در سال 1317 هجري قمري و مصادف با هفدهم ربيع‌الاول ‌روز ميلاد رسول خدا (ص)، در'كرهرود' اراك ديده به جهان گشود و در خانواده‌اي منور به نور علم و عمل و در دامن پدري وارسته به نام آيت الله شيخ محمد عراقي (ره) پرورش يافت.
اطلاعات درست و كاملي از كيفيت تحصيل ايشان در دست نيست ولي آنچه كه مشخص است، اين است كه ايشان دروس مقدمات را خدمت پدر بزرگوارش به اتمام رساند و بعد از آن عازم نجف شد و مدتي نيز از خرمن دانش اساتيد بزرگ حوزه نجف خوشه‌ چيني كرد.
وي از استعدادي سرشار بهره‌مند بود و همتي بلند داشت، خوب مي‌ فهميد و خوب بيان مي‌كرد، شاگردان ايشان در حوزه علميه كنگاور از جايگاه علمي و بيان شيرين و روشن او هميشه ياد مي‌كنند.
زماني كه پدر بزرگوارش وفات كرد، مردم كنگاور به دنبال جايگزين و خلف صالحي بودند تا بتواند جاي حضرت آيت الله محمد عراقي (ره) را پر كند؛ از اين ‌رو با توجه به علم و عملي كه از فرزند خلف ايشان، حاج آقا بزرگ سراغ داشتند، به وي روي آوردند و با اصرار از او خواستند تا دست از تحصيل برداشته در كنگاور بماند و جاي خالي پدرش را پر كند.
شايد يكي از بزرگ‌ ترين جلوه‌هاي ايثار وي كه از پدرانش به ارث برده بود، دست كشيدن از تحصيل و سكونت در شهر كوچك كنگاور بود.

* احترام خاص امام خميني (ره) نسبت به حاج آقا بزرگ

مدير سابق حوزه علميه كنگاور در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: سالهاي اول انقلاب بود كه حاج آقا بزرگ خدمت حضرت امام خميني (ره) رسيد، طبق عادت ديرينه اي كه داشت خودش را از جمع جدا نكرد و در ميان چند نفر ديگري كه حضور داشتند نشست.
حجت الاسلام محمدتقي اكبرنژاد افزود: تك تك افراد حاضر در جلسه خدمت ايشان معرفي شدند و وقتي نوبت به ايشان رسيد معرف گفت: ايشان آقاي محمدباقر محمدي عراقي مشهور به حاج آقا بزرگ هستند و امام (ره) به احترام ايشان نيم خيز بلند شدند و فرمودند: 'عجب! حاج آقا بزرگي كه تعريفش را شنيده ام ايشان هستند'.

* آيت الله خامنه اي شيفته حاج آقا بزرگ بود

وي به نقل از يكي از همراهان حاج آقا بزرگ به خبرنگار ايرنا گفت: حاج پرويز باقري كه سالها توفيق مصاحبت و همراهي ايشان را داشت مي گفت: در زمان جنگ برنامه ملاقاتي با رييس جمهور وقت (آيت الله خامنه اي) مهيا شد.
بعد از جلسه عمومي جلسه اي خصوصي برگزار شد و حاج آقابزرگ از دعوت شده ها بود وقتي كه مي خواستم وارد اتاق شوم ماموران جلوي مرا گرفتند اما حاج آقا بزرگ مانع شد و فرمود كه ايشان همراه من است و به همين دليل به من نيز اجازه ورود داده شد.
وي ادامه داد: بعد از دقايقي حضرت آيت الله خامنه اي وارد اتاق شدند و گوشه كناري مبلي كه حاج آقا بزرگ نشسته بود نشستند و معلوم بود كه حاج آقا بزرگ را نمي شناسند.
آقاي قمي كه امام جمعه وقت اسلام آباد غرب بودند و مسوول هماهنگي آن جلسه خصوصي، شروع به معرفي آقايان حاضر در جلسه كردند.
وي افزود: وقتي نوبت به معرفي حاج آقا بزرگ شد همين كه خواست بگويد، حاج آقا بزرگ حرفش را قطع كرد و از ترس تعريف و تمجيد خود با تواضع عرض كرد: بنده محمدباقر محمدي عراقي مشهور به حاج آقا بزرگ هستم.
باقري ادامه داد: همين كه ايشان خود را معرفي كرد آيت الله خامنه اي مانند كسي كه گمشده اي را پيدا كند با علاقه و شوق فراوان به سمت ايشان برگشت و گفت شما حاج آقابزرگ هستيد؟! خداوند حاج آقا بهاالدين را رحمت كند هم كلاسي و هم درس من بود خيلي انسان فاضلي بود.
وي گفت: حضرت آقا چنان شيفته ايشان شده و گرم گرفته بود كه تمام توجهش معطوف به حاج آقا بزرگ بود گويا كس ديگري در مجلس حضور نداشت.

*آيت الله خامنه اي: حاج آقا بزرگ عراقي منشا بركات و فيوضات فراوان براي كنگاور بود

مقام معظم رهبري در سفر خود در سال 90 به كنگاور در مورد اين شهرستان و اين عالم جليل القدر فرمودند: 'كنگاور منزلگاه عاشقان حسيني در طول سالها و قرنهاي متمادي است علاقه‌ به دين و ديانت و روحانيت، از جمله خصوصيات ديگر اين شهرستان است كه نام شريف علماي بزرگي از برجستگان اين استان (كرمانشاه)، مربوط به اين شهر است، مرحوم آقاي حاج آقا بزرگ محمدي عراقي، عالم معنوي مردمي اهل سلوك و تقوا كه از چهره‌هاي برجسته‌ اين استان است، در اين شهر زندگي كرده است و فيوضات و بركات فراوان اين مرد بزرگ و معنوي در اين شهر به مردم رسيده است'.

* مرجع تقليدش با اصرار، حاج آقابزرگ را در جاي خود مي نشاند

مدير سابق حوزه علميه كنگاور همچنين در ادامه گفت: اگرچه ايشان به درجه اجتهاد نرسيد؛ اما به درجه ايمان بندگان صادق خدا رسيد.
حجت الاسلام اكبرنژاد افزود: حاج آقا بزرگ در مسائل فرعي فقهي، مقلد حضرت آيت الله خوانساري (ره) بود و به جايي رسيد كه وقتي به ديدار آيت‌الله خوانساري (ره) مي‌رفت، مرجع تقليدش از جا بر مي‌خاست و با اصرار او را در جاي خود مي‌نشاند و در هنگام خداحافظي، خودش او را بدرقه مي‌كرد و وقتي با ممانعت حاج آقا بزرگ مواجه مي‌شد، مي‌فرمود: 'من چگونه مي‌توانم شما را بدرقه نكنم، با اين كه شما مجسمه تقوا هستيد'.

* اگر حاج آقا بزرگ از كنگاور برود اين شهر خراب مي شود

حجت الاسلام اكبرنژاد به نقل از يكي از علماي بزرگ كنگاور به خبرنگار ايرنا گفت: حجت الاسلام والمسلمين سيد مرتضي كه خود صاحب تاليف نيز هست مي گفت: روزي خدمت حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني رسيدم ايشان از كنگاور پرسيد و بيش از همه سراغ حاج آقا بزرگ را گرفت و وقتي مي خواستم برگردم آقاي گلپايگاني فرمود: 'فلاني، مردم كنگاور قدر حاج آقا بزرگ را نمي دانند اگر اين مرد (حاج آقا بزرگ) عصايش را بردارد و از اين شهر برود كنگاور خراب مي شود'.

* حاج آقا بزرگ عراقي همچون چراغي در دل شب تابيد

يكي از طلبه هاي كنگاور نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: زماني كه در حوزه علميه قم مشغول فعاليت بودم به خاطر علاقه فراواني كه به آيت‌الله بهجت داشتم، به طور خودجوش هر صبح برايش نان سنگك مي‌خريدم و به در خانه ‌شان مي‌بردم، ايشان هم مرا مورد محبت قرار مي‌داد تا اين كه يكي از همين صبح‌ها، وقتي كه ايشان نان سنگك را از من گرفت، پرسيد: شما كجايي هستيد؟ گفتم: اهل كرمانشاه هستم، پرسيد: از كجاي كرمانشاه؟ گفتم: از كنگاور كرمانشاه! ايشان بعد از قدري تامل و تاني فرمود: 'كنگاور حاج آقا بزرگ، كنگاور حاج آقا بزرگ'.
وي كه راضي به بيان شدن اسم خود نبود افزود: آيت‌الله بهجت، در باره اين عالم وارسته مي‌فرمود: '‌حاج آقا بزرگ با اين كه در شهر كوچكي ماندگار شد و مانند چراغي در دل شب تابيد و منطقه وسيعي را روشن و نوراني ساخت، باز هم در ميان علما و بزرگان دين از جايگاه شايسته‌اي برخوردار بود گاه برايم اين سوال پيش مي‌آمد كه چه عاملي باعث شد كه علماي بزرگ و مراجع تقليد نسبت به ايشان تا اين اندازه ارادت و شناخت پيدا كنند، شايد سر مساله اخلاص ايشان بود.

* مردم كنگاور تحت تاثير خانواده بزرگ عراقي از بركات معارف اسلامي و روحيات ديني برخوردارند
آيت الله هاشمي رفسنجاني در سفري كه به كنگاور داشتند در ديدار با مردم چنين گفتند: در اين شهر خانواده روحاني شريفي از گذشته هاي دور زندگي مي كرده و تحت تاثير اين خانواده بزرگوار مردم اين شهرستان از بركات معارف اسلامي و روحيات ديني برخوردار بوده اند و بنده با چند نفر از اعضاي اين خانواده دوستي و آشنايي و مراودت داشتم كه از طريق آنها با كنگاور آشنا شدم و خانواده بزرگوار عراقي و حاج آقا بزرگ نقش مهمي در دستاوردهاي فرهنگي و ديني شهرستان كنگاور داشتند.

* حاج آقا بزرگ مانوس و معاشر با حضرت امام خميني (ره) بود
فرزند مرحوم حاج آقا بزرگ در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: حضرت آيت الله حاج آقا بزرگ، نامش محمدباقر است كه قطعاً متأثر از نام پدربزرگش علامه كبير ملا محمد باقرعراقي، و شهرتش محمدي عراقي، مشهور به «حاج آقا بزرگ» مي باشد.
جمال الدين محمدي عراقي افزود: حاج آقا بزرگ در ابتداي جواني در حوزه علميه اراك به تحصيل اشتغال داشت و مأنوس و معاشر با امام راحل و مرحوم آيت الله العظمي گلپايگاني بود و بالاخره بعدها و در زمان حيات والد بزرگوارشان، مرحوم آيت الله آقاي حاج آقا محمد مشهور به مجتهد اراكي، در كنگاور سكونت كرد و تشكيل خانواده داد و به كمك ايشان حوزه علميه اي را در كنگاور بنيان نهادند، كه سالها محل تربيت طلابي بوده كه بعدها در حوزه هاي علميه قم يا نجف منشأ خدمات و از مفاخر بوده اند.

* حاج آقا بزرگ معلم و مرشدي فوق العاده بود

محمدي عراقي در خصوص ويژگي هاي شخصيتي مرحوم حاج آقا بزرگ گفت: حسن خلق ايشان عجيب و مثال زدني بود به ندرت با تندي سخن مي گفت كه آن هم تنها در مورد ديدن مواردي خلاف شرع بود، همواره پير و جوان، از هر صنف كه بود، مناسب شرايط و در جاي خود حسن خلق ايشان را مي ستود.
صبر و سعه صدر حاج آقا بزرگ، مخصوصاً در مورد بيان حكمي از احكام يا روشن نمودن مطلبي براي سؤال كننده، معلم و مرشدي فوق العاده بود.
وي به دوران پيش از انقلاب اشاره كرد و گفت: با شروع برخي حركتهاي اعتراضي به زعامت حضرت امام خميني (ره) پس از رحلت مرحوم آيت الله العظمي بروجردي، مرحوم حاج آقا بزرگ شروع به اعلام همبستگي و تشكيل جلسات كردند كه معمولاً منجر به مخابره تلگراف به مراجع يا دولت وقت مي شد و در جلسات و سخنرانيها از هيچگونه روشنگري اي در مورد مسائل و نيز حمايت از حضرت امام كوتاهي نمي كردند.
فرزند اين عالم جليل القدر در ادامه به دوران پس از انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي، حاج آقا بزرگ به عنوان نماينده ولي فقيه و امام جمعه كنگاور مشغول انجام وظايف ديني و مذهبي شدند و گوش به زنگ نظرات امام (ره) و بسيار مشعوف از شكل گيري حكومت اسلامي بودند تا اين كه جنگ تحميلي واقع شد.
وي اضافه كرد: در دوران جنگ تحميلي ايشان به تناوب، هم سركشي به جبهه ها را در برنامه خود داشتند و هم در پشت جبهه به بهترين وجهي حمايت خود را از رزمندگان ابراز مي داشتند.
مهندس محمدي عراقي گفت : مرحوم آيت الله حاج آقا بزرگ بعد از رحلت همسر مكرمه خود هم مانند هر مصيبت ديگري، به كوهي از وقار شبيه بودند، اما اين بار يكي دو بار گفتند: مصيبت درگذشت مادرتان بيش از شهادت مرحوم حاج آقا بهاالدين مرا از پاي افكند و اين خود نمونه ي عملي همسرداري و اهميت دادن به كيان خانواده بود.
محمدي عراقي ادامه داد: حاج آقا بزرگ در نماز جمعه كنگاور روز 18 ربيع الاول همان سال( اول آبان ماه سال 65) در جمع مردم گفت بهتر است يكديگر را حلال كنيم و عصر همان روز و فقط 80 روز پس از فوت همسر مكرمه خود، در حال تلاوت قرآن، مرغ روحش به سوي باغ فردوس پر كشيد.
وي گفت: به تقاضاي مؤمنين از دور و نزديك، تشييع جنازه آن مرحوم براي رسيدن همگان به اين مراسم، يك روز به تعويق افتاد و روز تشييع، جمعيتي بي سابقه و شگفت انگيز در كنگاور گرد هم آمدند و بر سر و سينه زنان، تشييع شگفت انگيزي كردند و ايشان را در محل «قبر آقا» و كنار پدر و جد بزرگوار و فرزند و نوه شهيدش به خاك سپردند.
محمدي عراقي در پايان با بيان بيت زير سخن خود را به پايان برد.
از ازل ايل و تبارم همه عاشق بودند / سخت دل بسته ي اين ايل و تبارم چه كنم
مجيد رحمتي خبرنگار ايرنا مركز كرمانشاه
7447/8066