۲ شهریور ۱۳۹۴، ۳:۵۴
کد خبر: 81731299
T T
۰ نفر
ارتش لبنان برای پایان دادن به تظاهرات وارد عمل شد/آرامش در حال بازگشت به بیروت

تهران- ایرنا- رسانه های لبنانی از مداخله ارتش لبنان برای پایان دادن به تظاهرات و ناآرامی های اخیر در مركز بیروت پایتخت این كشور خبر دادند كه از عصر شنبه در اعتراض به «انباشت زباله ها در خیابانها» آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «النشره» لحظاتی پیش گزارش داد كه در پی خرابكاری و آشوب برخی تظاهركنندگان، نیروهای ارتش برای كمك به نیروهای امنیتی وارد مركز بیروت شدند.
براساس این گزارش، گشتی های مشترك نیروهای امنیتی و ارتش، افرادی را كه در مناطق ناآرام دست به خرابكاری و اخلال بزنند، دستگیر خواهند كرد.
براساس گزارش النشره، در پی تماس بین «تمام سلام» نخست وزیر، «نهاد المنشوق» وزیر كشور و ژنرال «جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان، آرامش در حال بازگشت به مناطق درگیری و ناآرام در بیروت است.
تظاهرات مردم بیروت عصر شنبه در میدان ریاض الصلح در اعتراض به بحران زباله مقابل ساختمان نخست وزیری آغاز شد و روز یكشنبه نیز ادامه یافت.
بسته شدن محل دفن زباله ها در منطقه «الناعمه» سبب شد تا شركت خدماتی «سوكلین»، به روند جمع آوری زباله ها در بیروت و حومه و شمار دیگری از مناطق استان «جبل لبنان» پایان دهد و این مساله به انباشت زباله ها در خیابانها منجر شد.
گروه های اجتماعی لبنان به دنبال این رخداد، برای شركت در راهپیمایی اعتراض آمیز با عنوان «بوی گندتان درآمد»، فرخوان دادند. شهروندان لبنانی در پاسخ به این فراخوان از مناطق مختلف این كشور در مقابل مقر نخست وزیری در میدان ریاض الصلح تجمع كردند.
درگیری ها میان تظاهركنندگان و نیروهای امنیتی زمانی آغاز شد كه پلیس ضد شورش راه های منتهی به مقر نخست وزیر در مركز بیروت را بست و در مقابل معترضان اقدام به پرتاب برخی اشیاء كردند.
براساس اعلام رسانه های لبنانی، یك مقام امنیتی گفت كه ارتش میدان های ریاض الصلح و الشهداء در مركز بیروت را از وجود تظاهركنندگان خالی كرده است.
شبكه خبری المیادین نیز یكشنبه شب از كشته شدن یك تظاهركننده در بیروت خبر داد.
برخی رسانه ها نیز اعلام كردند كه در دومین روز از تظاهرات بیروت، بیش از 70 نفر در جریان درگیری با نیروهای امنیتی زخمی شدند.
این منابع به نقل از رئیس صلیب سرخ لبنان اعلام كردند كه حال 10 تن از زخمی ها وخیم است.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی اعلام كرد كه نیروهای امنیتی لبنان روز یكشنبه علیه تظاهركنندگان معترض در نزدیكی محل استقرار دولت تمام سلام نخست وزیر این كشور در بیروت، از ماشین های آب پاش استفاده كردند.
همچنین در جریان درگیرهای روز شنبه كه پلیس برای متفرق كردن افراد معترض به ناكامی دولت در حل بحران زباله، از ماشین های آب پاش و گاز اشك آور استفاده كرد، بیش از 30 نفر زخمی شدند.
كمیته دعوت كنندگان به برپایی تظاهرات، روز یكشنبه با خواندن بیانیه ای در برابر خبرنگاران، خواستار استعفای فوری نخست وزیر شد.
در بیانیه آمده است: ما قبول نمی كنیم كه نخست وزیر شاهد دروغ باشد و از وی می خواهیم استعفای خود را فورا تقدیم كند.
این بیانیه همچنین خواستار استعفای نهاد المشنوق وزیر كشور شده است.
تمام سلام نخست وزیر روز یكشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: راه حل ریشه و عجیب و غریب برای مشكلات وجود ندارد، شما حق اعتراض و فریاد دارید اما مساله فراتر از موضوع زباله هاست و به زباله های سیاسی در كشور مربوط می شود.
سلام، ضمن وعده برای جبران خسارت های وارده به تظاهركنندگان قول داد كسانی كه دستور شلیك را به تظاهركنندگان صادر كردند، مورد بازخواست قرار گیرند.
وی افزود: من پیش از این نیز نسبت به تعطیلی نهادهای دولتی هشدار داده بودم و گفتم كه این مساله باعث فروپاشی دولت خواهد شد.
نخست وزیر تصریح كرد: ما در آستانه وضعیت (بد) مالی هستیم كه لبنان را در زمره كشورهای شكست خورده قرار خواهد داد و من نمی خواهم در این مساله سهم داشته باشم. همه مسوولان بدانند، من آدم صبوری هستم اما صبر هم اندازه دارد. این مساله مربوط به شماست، اگر بخواهید صبر كنید من نیز با شما خواهم بود اما اگر چیزی غیر از آن خواستید تصمیم مناسب خواهم گرفت.
وی گفت كه تا چند روز آینده هیات دولت را دعوت به تشكیل جلسه خواهد كرد و در صورت عدم حضور وزیران، تصمیم های لازم را اتخاذ خواهد كرد.
شبد**1480** 2023
۰ نفر