۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴
کد خبر: 81741678
T T
۰ نفر

5000 نفر شتر از مناطق حساس تالاب هامون خارج شدند

۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴
کد خبر: 81741678
5000 نفر شتر از مناطق حساس تالاب هامون خارج شدند

زاهدان- ايرنا- مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان گفت: از چراي پنج هزار نفر شتر در مناطق با پوشش گياهي حساس تالاب هامون جلوگيري شد.

سعيد محمودي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به پوشش گياهي خوبي كه با هدايت آب در برخي مناطق تالاب هامون از جمله اطراف كوه خواجه ايجاد شده است از چراي دام به ويژه شتر در اين نقاط جلوگيري مي شود.
وي اظهار داشت: ماموران يگان حفاظت محيط زيست شهرستان زابل با همكاري يگان حفاظت استان از ابتداي امسال تا كنون از ورود پنج هزار نفر شتر به تالاب هامون جلوگيري كردند.
وي ادامه داد: ساربانان اين شترها قصد داشتند حيوانات خود را بدون در نظر گرفتن شرايط زيست محيطي منطقه و اثرات مثبت تقويت پوشش گياهي اطراف تالاب هامون، براي چرا به اين مناطق ببرند كه ماموران يگان حفاظت در همان مراحل اوليه قبل از بروز خسارت اقدامات حفاظتي لازم را انجام دادند.
مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان با اشاره به تاثير مثبت تقويت پوشش گياهي در جلوگيري از بروز توفان گفت: كوچكترين بي توجه اي از سوي مردم و مسوولان مي تواند باعث تخريب پوشش گياهي منطقه و در نتيجه تشديد توفان هاي گرد و خاك شود.
محمودي افزود: در ديگر مناطق حفاظت شده سيستان و بلوچستان از جمله بخش هايي از بيرك سراوان و محدوده چابهار نيز شتر زيست مي كند اما با توجه به مناسب بودن پوشش گياهي، چراي آنها تهديدي براي اين مناطق به حساب نمي آيد.
وي تاكيد كرد: در شرايط فعلي با توجه به اقدامات يگان هاي حفاطت محيط زيست هيچ شتري در مناطق حساس محدوده حفاظت شده تالاب هامون وجود ندارد.
وي ادامه داد: هدف محيط زيست از جلوگيري از چراي شتر در مناطق حساس لطمه زدن به دامدارهاي منطقه نيست بر اين اساس در محدوده هاي غير حساس تالاب هامون جاهايي براي چرا مشخص شده است.
همه ساله گله ‌هاي بزرگ شتر به صورت غيرمجاز وارد مناطق حفاظت شده شمال سيستان و بلوچستان شده و باعث تخريب گسترده پوشش گياهي، اشغال كردن چشمه‌ ها و مصرف منابع محدود آب، فرسايش و نابودي بافت و خاك و سرانجام ايجاد گرد و خاك مي‌ شوند كه به منظور جلوگيري از تخريب محيط زيست ماموران يگان حفاظت اداره حفاظت محيط زيست از ورود آنها به اين چرخه جلوگيري مي كنند.
3042/6081