۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۴۸
کد خبر: 81741750
T T
۰ نفر

پيش شرط هاي لازم براي براي موفقيت بورس ارز

۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۴۸
کد خبر: 81741750
پيش شرط هاي لازم براي براي موفقيت بورس ارز

تهران- ايرنا- روزنامه ابتكار در صفحه بازار و سرمايه نوشت: شرط لازم و كافي براي موفقيت بورس ارز اين است كه رفتار مالي دولت كنترل و استقلال بانك مركزي تقويت شود تا بانك مركزي سياست هاي پولي و مالي سازگار انتخاب كند. در اين حالت در بورس ارز مي تواند بازار آتي ايجاد شود و قيمت ارز را شفاف كند.

در اين گزارش كه در شماره روز دوشنبه نهم شهريور 1394 خورشيدي انتشار يافته، مي خوانيم: به طور كلي استقلال بانك مركزي در اجراي سياست هاي پولي و مالي از سوي دولت، عامل مهمي در ثبات سيستم اقتصادي محسوب مي شود. به بيان ديگر، كشورهايي كه توانسته اند به ثبات مطلوب و دراز مدتي در حوزه بازار سرمايه دست پيدا كنند، گام هايي مثبت در اجراي سياست هاي پولي و مالي برداشته اند.
شرط لازم و كافي براي موفقيت بورس ارز اين است كه رفتار مالي دولت كنترل و استقلال بانك مركزي تقويت شود تا بانك مركزي سياست هاي پولي و مالي سازگار انتخاب كند. در اين حالت در بورس ارز مي تواند بازار آتي ايجاد شود و قيمت ارز را شفاف كند.دكتر بهروز هادي زنوز، اقتصاددان و استاد دانشگاه، ايجاد بورس ارز را اقدام شايسته و لازمي دانست كه تجارت خارجي را تسهيل و ريسك هاي ناشي از نوسانات نرخ ارز را تا حدودي حذف مي كند.وي در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه، تصريح كرد: يكي از محاسن بورس ارز مي تواند اين باشد كه بازار هاي آتي ارز، شكل و ريسك تجارت را در اين بازار به حداقل كاهش دهد؛ ضمن اينكه اين بورس مي تواند ابزاري باشد براي اينكه نرخ تعادلي ارز از دل آن بيرون بيايد.
دكتر زنوز شرط كافي براي تحقق اين هدف را آن دانست كه رفتار مالي دولت كنترل و استقلال بانك مركزي تقويت شود تا بانك مركزي سياست هاي پولي و مالي سازگار را انتخاب كند. در اين حالت بورس ارز مي تواند در بازار آتي ايجاد شود و قيمت ارز را شفاف كند.
دكتر زنوز با اشاره به اينكه عرضه كننده اصلي ارز در اقتصاد ايران، دولت است، افزود: مساله اي كه اقتصادهاي وابسته به نفت، مانند ايران دارند اين است كه نرخ ارز بسيار تحت تاثير رابطه مبادله تجاري و به ويژه نفت است؛ يعني چون قيمت نفت تحت تاثير شوك هاي جهاني است و دولت هم تلاش دارد كه به رغم همه قوانين، كليه منابع ارز تحصيل شده از صادرات را وارد بودجه خود كند، بنابراين همه ارز را به بانك مركزي مي فروشد.
وي اظهار داشت: در اين حالت نرخ حقيقي ارز تنزل پيدا مي‌كند و اين به زيان تجارت خارجي است . همچنين توان رقابت صنايع داخلي - هم در بازار داخلي و هم در بازار بين المللي- از بين مي رود و نرخ ارز دچار نوسانات نامناسب در توسعه صنعتي و اقتصادي كشور مي شود .
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي افزود: اگر دولت پايبند به قواعد مالي باشد، سلطه سياست هاي مالي و پولي برداشته مي شود و بانك مركزي در موقعيتي قرار مي گيرد كه بتواند سياست‌هاي پولي و ارزي مناسب را اتخاذ كند.
وي در عين حال با برشمردن دو پيش شرط براي اتخاذ سياست هاي بانك مركزي خاطر نشان كرد: اگر استقلال بانك مركزي از دولت رعايت شود و ابزارهاي اعمال سياست هم در اختيار بانك مركزي باشد، نرخ تورم پايين خواهد آمد. ضمنا از ورود نوسانات و شوك هاي قيمتي نفت جلوگيري مي شود و به سمت نرخ ارزي حركت مي كنيم كه نوسانات كمتري دارد. در آن صورت، اين نرخ ارز، هم مي تواند براي توسعه صادرات و هم براي صاحبان كسب و كار مناسب باشد .استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي در عين حال با اشاره به برخي آسيب هاي بورس ارز گفت: وقتي منابع ارزي فراوان شود، مشي دولت ها ممكن است تغيير كند، چرا كه انقياد قانوني وجود ندارد و از دولتي به دولت ديگر مي تواند تغيير پيدا كند. بنابراين در بازار ارز ما چون انحصار فروش ارز تقريبا در دست دولت است، و آن هم به سياست هاي مالي دولت و كاركرد صندوق توسعه ملي بستگي دارد، اگر اين موارد خوب كار نكند ، بازار ارز لنگ خواهد زد.
*منبع: روزنامه ابتكار
**گروه اطلاع رساني**9362**9131
۰ نفر