۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۲۰
کد خبر: 81743734
T T
۰ نفر

كودكان بهترين طعمه براي شكارچيان آنلاين

۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۲۰
کد خبر: 81743734
كودكان بهترين طعمه براي  شكارچيان آنلاين

تهران - ايرنا - سرپرست اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا با بيان اينكه والدين درمورد فعاليت آنلاين كودكان خود توجه بيشتري داشته باشند، گفت: شكارچيان آنلاين در اين فضا همواره بدنبال افرادي هستند كه اطلاعات خود را به راحتي ارائه مي كنند و كودكان بهترين طعمه براي شكارچيان آنلاين محسوب مي شوند.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني پليس فتا، سرهنگ عليرضا آذردرخش با اشاره به اوقات فراغت تابستاني كودكان و افزايش استفاده آنها از اينترنت و تكنولوژي هاي روز افزود: در تابستان شاهد افزايش استفاده كودكان از اينترنت و سيستم هاي رايانه اي هستيم كه متاسفانه خانواده ها نظارت كمتري بر اين موضوع دارند.
وي تهديدات فضاي مجازي را بسيار بيشتر از فضاي حقيقي عنوان كرد و ادامه داد: در فضاي مجازي، امكان برقراري تماس‌هاي نامناسب كودكان با افرادي كه ممكن است قصد سوءاستفاده، بهره برداري و يا تجاوز به حريم خصوصي آنها را داشته باشند، وجود دارد، از اين رو تنها گذاشتن كودكان در اين فضا خطرناك است.
آذردرخش با بيان اينكه امكان بروز رفتارهاي نامناسب كودكان بواسطه تاثيرپذيري از شيوه‌هاي برخورد آنلاين وجود دارد، گفت: ارائه اطلاعات شخصي در مكان‌هايي كه افراد بسيار زيادي به آنها دسترسي خواهند داشت، مثل شبكه هاي اجتماعي وجود دارد. از اين رو، امكان تبديل كودكان و نوجوانان به عامل و يا هدف زورگيري‌ سايبري دور از انتظار نيست.
سرپرست اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا در توصيه به والدين افزود: از كودكان بخواهيد تا هر گونه زورگويي‌ سايبري را به سرعت و از طريق گفت وگوي حضوري و يا تلفني به شما اطلاع دهند.
آذردرخش با بيان اينكه والدين بايد كودكان را نسبت به اين مساله آگاه كنند كه مخاطبان آنلاين آنها در فضاي مجازي لزوما همان افرادي نيستند كه ادعا مي كنند، چه بسا مجرميني هستند كه تلاش دارند از كودكان سوء استفاده كنند، ادامه داد: كودكان هرگز نبايد بدون نظارت والدين خود با فرد يا افرادي كه در دنياي مجازي ارتباط داشته‌اند، در دنياي واقعي ملاقات داشته باشند.
وي محرمانه نگهداشتن اطلاعات و جزييات شخصي در فضاي مجازي و عدم دسترسي عمومي به آنها را از ضروريات برشمرد و گفت: والدين در اين خصوص بايد به كودكان خود آموزش دهند كه به هيچ عنوان اطلاعات شخصي خود، خانواده را در فضاي سايبر منتشر نكنند، ضمن آنكه مانع از به سرقت رفتن اطلاعات مهم و حساس در سيستم هاي رايانه اي شوند.
سرپرست اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا دسترسي به محتواي نامناسب مانند فيلم‌ها، تصاوير، مطالب و نوشته‌هاي غير اخلاقي، نژادپرستانه، خشونت آميز و ديگر موارد مضر و خطرناك را يكي ديگر از تهديدات بالقوه و بالفعل فضاي سايبر براي كودكان برشمرد و افزود: والدين براي نظارت بر فعاليت آنلاين كودكان خود مي توانند از نرم افزارهاي ويژه كنترل والدين در مرورگرها، موتورهاي جستجو و بسته‌هاي امنيت اينترنتي براي حضور ايمن كودكان در فضاي مجازي استفاده كنيد.
آذردرخش با توجه به اعتياد اينترنتي، به والدين توصيه كرد، مدت زمان استفاده از رايانه براي كودكان و اينكه چه زماني در طول روز بايد مورد استفاده قرار بگيرد، محدوديت‌هايي را قائل شوند و نگذارند كودكان روزانه چند ساعت بيشتر با كامپيوتر كار كنند و زمان اتصال آنها به اينترنت نيز محدود باشد.
وي در توصيه به كاربران و شهروندان نيز گفت: در صورت مواجه با موارد مشكوك مي توانند آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مركز فوريت هاي سايبري، لينك ثبت گزارشات مردمي به پليس فتا اعلام كنند.
اجتمام(1) ** 9105 ** 1071