۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۵۳
کد خبر: 81744888
T T
۰ نفر
همایش ملی اپتیك و لیزر ایران در شاهین شهر اصفهان آغازشد

اصفهان - ایرنا - چهارمین همایش ملی مهندسی اپتیك و لیزر ایران روز چهارشنبه با همكاری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) در دانشگاه مالك اشتر اصفهان آغاز به كار كرد.

به گزارش ایرنا، دبیر چهارمین همایش ملی مهندسی اپتیك و لیزر در آیین آغاز به كار این همایش گفت: سازمان ملل امسال ( 2015 میلادی ) را بخاطر اهمیت نور و فناوریهای وابسته به آن در زندگی مردم و نقش آن در رشد و آموزش علوم وابسته به نور به نام سال جهانی نور و فناوریهای نور پایه نامگذاری كرده است.
حسین ثقفی فر با اشاره به اینكه یكی از محورهای برنامه های این سال گرامیداشت ابن هیثم از دانشمندان برجسته دنیا در زمینه فیزیك و نور است، افزود: در این همایش خدمات این دانشمند مسلمان برای پیشرفت علوم بویژه غیزیك و نور تبیین می شود.
وی با انتقاد از توجه ناكافی به این دانشمند در ایران اظهار امیدواری كرد كه این همایش شروع خوبی برای آشنایی با ابن هیثم و خودباوری علمی باشد.
دبیر چهارمین همایش ملی مهندسی اپتیك و لیزر یكی دیگر از اهداف سال جهانی نور را افزایش همكاریهای بین المللی و بالا بردن سطح آگاهی مردم درباره نور اعلام كرد و افزود: به همین منظور دفتر كمیسیون یونسكو در ایران برای برگزاری همایش ملی اپتیك و لیزر ایران و گرامیداشت ابن هیثم همكاری كرد.
وی ایجاد فرصتهای اشتغال را از دیگر اهداف برگزاری این همایش اعلام كرد و گفت : در آموزش عالی كشور طرح مشخصی برای جذب و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی وجود ندارد و بررسی این موضوع و ارائه راهكارهای مناسب از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.
ثقفی فر بااشاره به ارسال 248 مقاله به همایش گفت: ازبین 165 مقاله انتخاب شده 69 مقاله بصورت شفاهی و 96 مقاله بصورت پوستر ارائه می شود.
دبیر چهارمین همایش ملی مهندسی اپتیك و لیزر معیار پذیرش این مقالات را قابلیت تبدیل آنها به فناوری عنوان كرد.
وی محورهای این همایش را طراحی و ساخت سامانه های اپتیكی، لیزری و اپتو الكترونیكی، طراحی و ساخت لیزر و منابع تغذیه، كاربردهای بیناب نمایی لیزری، ساخت ادوات فوتونیكی، كاربردهای نوری نانو ساختارها و كاربردهای صنعتی، دفاعی، پزشكی و زیست محیطی لیزر عنوان كرد.
ثقفی فر در ادامه به فعالیت های دانشگاه مالك اشتر اصفهان اشاره كرد و افزود: رویكرد دانشگاه مالك اشتر از آموزشی صرف به پژوهشی در سالهای اخیر تغییر كرده است.
وی افزود: در همین راستا در سال 79 رشته كارشناسی ارشد مهندسی اپتیك در این دانشگاه تدوین و از سال 80 پذیرش دانشجو آغاز شد.
جانشین رییس دانشگاه مالك اشتر اصفهان ادامه داد: در سال 92 نیز پذیرش دانشجوی دكترا در رشته اپتیك و لیزر و دكترای فتونیك در دانشگاه مالك اشتر آغاز شد.
وی اظهاركرد: تاكنون 250 مهندس در این زمینه تربیت شدند و 160 نفر كارشناسی ارشد مهندسی الكترو اپتیك گرفتند. وی خاطرنشان كرد همایش ملی اپتیك و لیزر ایران در پایگاه اینترنتی سال جهانی نور نیز ثبت شده است.
همچنین در كنار چهارمین همایش ملی مهندسی اپتیك و لیزر ایران، كارگاه های آموزشی و نمایشگاه تخصصی برگزار می شود.
در این همایش، پس از مراسم افتتاحیه، كمیسیون ملی یونسكو برنامه ای را به مناسبت سال جهانی نور برگزار می كند.
چهارمین همایش ملی مهندسی اپتیك و لیزر ایران در روزبرگزارمی شود.
سومین همایش ملی مهندسی اپتیك و لیزر ایران مهر سال 1392 در دانشگاه صنعتی مالك اشتر در شاهین شهر اصفهان با حضور نخبگان، اعضای هیات علمی، صنعتگران، محققان و دانشجویان حوزه اپتیك و لیزر و ارائه 215 مقاله برگزار شد.
پیش از این، دو دوره همایش ملی مهندسی اپتیك و لیزر ایران در سال های 88 و 90 در دانشگاه صنعتی مالك اشتر برگزار شده بود.
مهندسی اپتیك و لیزر (Optical engineering) علم مطالعه خواص نور است.
لیزر از پرتوهایی است كه در موارد مختلفی مانند صنعت، پزشكی و هنر به كار گرفته می شود و بر اثر تقویت نور گسیل شده القایی به دست می آید.
این رشته اولین بار در ایران در سال 1380 در دانشگاه صنعتی مالك اشتر اصفهان راه اندازی شد.
دانشگاه صنعتی مالك اشتر با هدف اجرای پروژه‎های تحقیقاتی خاص ملی و آموزش و تربیت كارشناسان و كادر ویژه مورد نیاز صنایع و مراكز تحقیقاتی كشور در سال 1363 تأسیس شد.
این دانشگاه دارای رشته های مختلفی در زمینه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، برق و الكترونیك، علوم كاربردی، علوم و فناوری زیر دریا، مدیریت و فناوری های نرم، مكانیك و هوا فضا، مواد و فناوری های ساخت، مهندسی پدافند غیرعامل، شیمی، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع ، مهندسی مواد، فناوری های زیستی و علوم و فناوری دفاعی است.
این دانشگاه دارای دو پردیس در شاهین شهر اصفهان ( 20 كیلومتری شمال اصفهان ) و تهران است.
پ/3011/ 2093/ 6022