۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۳۶
کد خبر: 81745161
T T
۰ نفر
سالانه 250 تن شاه ميگو در كشور توليد مي شود

اروميه- ايرنا- معاون فني و پژوهشي موسسه تحقيقاتي علوم شيلات كشور گفت: سالانه 250 تن شاه ميگو از منابع آبي شمال و شمالغرب كشور توليد و استحصال مي شود.

همايون حسين زاده روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين ميزان شاه ميگو در منابع آبي سد ارس و در حوزه بندر انزلي در شمال كشور توليد مي شود.
وي اضافه كرد: منابع زيستي كشور متنوع و قابل توجه بوده و شاه ميگو يكي از گونه هاي مهم در اين زمينه به شمار مي رود كه توجه همه محققان را به سوي خود جلب كرده است.
وي اظهار كرد: در سالهاي اخير در اين زمينه تحقيقاتي انجام شده كه شامل تامين ذخاير و ميزان پرورش و توليد مولدين از اين گونه و در كنار آن تكثير و توسعه فرايند تكثير است.
وي ادامه داد: دانش فني تكثير و مولدسازي اين گونه خاص آبزيان بومي سازي شده است و ما آمادگي داريم تا اين دانش و بسته هاي علمي را در اختيار نهادهاي مربوطه قرار دهيم.
معاون فني و پژوهشي موسسه تحقيقاتي علوم شيلات كشور همچنين گفت: در صورت تامين اعتبار آمادگي داريم تا حلقه هاي مفقوده اين بخش را نيز با تحقيقات مشخص كنيم.
وي درباره پرورش ماهي تيلاپيا نيز اظهار كرد: تحقيقات انجام شده در موسسه تحقيقات علوم شيلات و آبزيان كشور بيانگر اين نكته است كه اين گونه مي تواند به عنوان يك پتانسيل توليدي و اقتصادي در كشور قلمداد شود.
حسين زاده اضافه كرد: جهت گيري علمي و توصيه هاي محققان اغلب در تمركز بر توسعه اين نوع و تكثير در مناطقي است كه سطح دسترسي به آبهاي آزاد در آنها محدود بوده و در گام اول مناطق مركزي كشور براي اين امر در نظر گرفته شده است.
وي اظهار كرد: سالانه 800 هزار تن انواع آبزيان در كشور توليد مي شود كه 450 هزار تن از اين محصولات توسط استانهاي ساحلي و در قالب صيد و صيادي استحصال مي شود و بقيه پرورشي است.
به گزارش ايرنا ، توليد شاه ميگو در كشور داراي ارزآوري مطلوبي بوده و امسال هر كيلوگرم آن به قيمت 15 دلار در بازارهاي جهاني عرضه مي شود.
كشورهايي چون فرانسه، آلمان، بلژيك و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي از مشتريان عمده شاه ميگوي ايراني هستند.
ميزان شاه ميگوي توليد شده در منابع آبي آذربايجان غربي 60 تن است كه سالانه حدود 30 ميليارد ريال ارزش اقتصادي براي كشور دارد.
آذربايجان غربي يكي از استان هاي غني در توليد و پرورش آبزيان است كه جزو 17 استان برتر غيرساحلي كشور در اين زمينه بوده و سالانه افزون بر 16 هزار تن انواع آبزيان در منابع آبي آن توليد مي شود.
آبزيان توليدي در استان آذربايجان غربي از تنوع ويژه اي برخوردار است كه شامل چهار گونه ماهيان گرمابي ، ماهي قزل آلا و بيش از 10 گونه بومي از جمله ماهي سوف و ماش بوده و ارزش اقتصادي بالايي دارد.ك3
7125/1905
۰ نفر