۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۱۲
کد خبر: 81748570
T T
۰ نفر

«اتحاد صلح آمیز دو كره»؛ تلاش جدید چین و كره جنوبی

۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۱۲
کد خبر: 81748570
«اتحاد صلح آمیز دو كره»؛ تلاش جدید چین و كره جنوبی

پكن - ایرنا - در حالی كه دیدار و گفت وگوی روسای جمهور چین و كره جنوبی در پكن امیدها به از سرگیری مذاكرات هسته ای با كره شمالی را افزایش داده است، عالی ترین مقام اجرایی كره جنوبی اعلام كرده كه این همكاریها شامل تلاش ها برای «اتحاد صلح آمیز» دو كره نیز خواهد بود.

به گزارش ایرنا، بر اساس سخنان جدید «پاك گئون هی» رئیس جمهور كره جنوبی، به نظر می رسد برنامه سئول برای همكاری با چین در خصوص كره شمالی فراتر از مسئله مذاكرات شش جانبه هسته ای و تلاش صرف برای بازگردان پیونگ یانگ به میز مذاكرات اتمی باشد.
وی كه اخیرا سفری به چین داشت، در بازگشت از پكن اعلام كرد كه چین و كره جنوبی می‌توانند به سرعت مذاكرات خود در خصوص فراهم شدن زمینه های لازم جهت یك اتحاد صلح آمیز بین كره جنوبی و شمالی را آغاز كنند.
یونهاپ، خبرگزاری رسمی كره جنوبی سخنان رئیس جمهور این كشور را به معنای نشانه ای از تعمیق روابط سئول - پكن با توجه به ماهیت حساس موضوع مورد اشاره میان دو همسایه توصیف كرده است.
این در حالی است كه كره جنوبی تلاش های گسترده ای را آغاز كرده تا به هر نحو ممكن كره شمالی را به میز مذاكرات هسته ای بازگرداند و بنا بر اعلام منابع رسمی، این موضوع در دیدار «پارك گئون هی» و «شی جین پینگ» روسای جمهوری كره و چین در پكن بار دیگر مورد تاكید قرار گرفته است.
این تلاش ها از سوی سئول پس از آن آغاز شد كه كره شمالی و كره جنوبی با انتشار بیانیه شش ماده ای كه پس از یك منازعه شدید میان آنان در هفته گذشته صادر شد، خواستار كاستن از تنش های دولتی و نظامی شدند.
اكنون اما تاكید رئیس جمهور كره جنوبی در مسیر بازگشت از پكن بر همكاری با چین برای تحقق اتحاد صلح آمیز دو كره در حالی صورت گرفته كه او به زمان انجام این همكاری اشاره ای نكرده اما یادآور شده است كه پكن و سئول می توانند در اسرع وقت در خصوص راهكارهای دستیابی به اتحاد صلح آمیز دو كره گفت وگو كنند.
به اعتقاد «پارك» تحقق «اتحاد صلح آمیز دو كره»، اساسی ترین و سریع ترین راه ممكن برای حل و فصل مناقشه هسته ای پیونگ یانگ است.
رئیس جمهور كره جنوبی همچنین در این گفت وگو به خطرات احتمالی اقدامات تحریك آمیز همسایه شمالی خود اشاره كرده و اظهار داشت: انتظار اینكه كره شمالی به انجام آزمایش اتمی جدید یا اقدامات تحریك آمیز دیگر دست بزند چندان دور از ذهن نیست و در چنین شرایطی اگر بتوانیم پیونگ یانگ را از چیزی بترسانیم، بسیار مهم است.
این در حالی است كه «پارك گئون هی» در جریان حضورش در پكن به مناسبت شركت در رژه هفتادمین سالگرد جنگ جهانی دوم اعلام كرد كه از پكن خواسته است تلاش خود را برای راضی كردن كره شمالی برای بازگشت به مذاكرات افزایش دهد.
كره شمالی شرط بازگشت به گفت وگوها را توقف رزمایش های مشترك آمریكا و كره جنوبی در آبهای منطقه اعلام كرده و همین موضوع یكی از دلایل مهم برگزار نشدن گفت وگوها تا به امروز بوده است.
با این حال پس از آنكه بیانیه مشترك دو كره برای بهبود روابط امضا شد، پیش بینی می شود كه پیونگ یانگ هم آماده حضور در مذاكرات شش جانبه باشد.
بسیاری بر این باورند كه كره جنوبی و آمریكا باید مشوق هایی در نظر بگیرند كه شامل لغو برخی از تحریم ها باشد تا بتوان كره شمالی را به این باور رساند كه این كشورها خواستار تغییر رژیم كره شمالی و براندازی آن نیستند.
كره جنوبی، ژاپن، چین، روسیه، آمریكا و سازمان ملل متحد از سال 2003 مذاكراتی را با هدف عاری ساختن شبه جزیره كره از سلاح های هسته ای آغاز كردند اما این مذاكرات پس از آزمایش های هسته ای كره شمالی در سالهای 2006 ، 2009 و 2013 به حالت تعلیق در آمد.
تلاش برخی كشورها جهت برطرف كردن تنش ها میان پیونگ یانگ با جامعه جهانی و از سرگیری این مذاكرات نیز چند سالی است بدون نتیجه مانده است.
آساق*231*1597