۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۱۰
کد خبر: 81750677
T T
۰ نفر
معاون وزير: جوان باوري از برنامه هاي اساسي آموزش و پرورش است

تهران - ايرنا - معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش گفت: يكي از برنامه هاي مهم و اساسي آموزش و پرورش تغيير نگاه ها از تربيت انحصاري به جوان باوري است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا،‌ حميدرضا كفاش روز دوشنبه در سومين اجلاس كنگره يازدهم اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزي كه در اردوگاه شهيد باهنر برگزار شد، با بيان اينكه در حوزه پرورشي بايد به تربيت به صورت مشاركتي توجه كرد،‌ افزود: سند تحول بنيادين نظام آموزشي مبناي حركت است.
وي با تأكيد بر اينكه آموزش و پرورش بايد بر مبناي سند تحول بنيادين برنامه ريزي كند، گفت: چرخش هايي براي حوزه پرورشي مشخص شده كه اين امر با بخشنامه صورت نمي گيرد بلكه نياز به كار مشاركتي دارد.
كفاش اظهار كرد: توسعه علم و دانش در راستاي توسعه تربيتي بر مبناي دستورات ديني خواهد بود و لذا چرخش نخست آموزش و پرورش از يك نهاد آموزشي به سمت نهاد فرهنگي و تربيتي است.
وي ادامه داد: چرخش دوم، جوان باوري است يعني واگذاري كارهاي اجرايي و امور مربوط به دانش آموزان به خود آنان است و نقش مديران و مربيان به راهبران آموزشي مدنظر قرار مي گيرد.
معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: چرخش سوم، مدرسه محوري است؛ بدين معنا كه فعاليت هاي ستادي، استاني و منطقه اي تنها مورد توجه قرار نگيرد.
وي با بيان اينكه اصلاح در دستورالعمل و برنامه ها در مدرسه اتفاق مي افتد، گفت: توجه به مدرسه و دقت در عوامل مدرسه، چرخش هايي است كه تأكيد شده است.
كفاش، چرخش چهارم را عمومي كردن تربيت عنوان كرد و افزود: در آموزش و پرورش تا وقتي به تربيت انحصاري نگاه شود،‌ نه تنها براي ديگران نقشي قائل نخواهيم شد بلكه به جايي هم نخواهيم رسيد و در اين صورت تمام عوامل مدرسه در بحث تربيتي نقشي موثر دارند.
وي با اشاره به اينكه امروز اثبات شده كه نقش همسالان از ساير بخش ها بيشتر است، ادامه داد: نگاه به مشاركت در آموزش و پرورش براي رساندن پول نيست بلكه مشاركت در آموزش و پرورش از سياست هاي شخص وزير و يك نگاه همه جانبه است و اين نوع نگاه مي تواند هم افزايي را توسعه دهد.
معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش در خصوص كتب درسي نيز گفت: كتابهاي جديد دچار دگرگوني شده و بسيار خوب است؛ منابع آموزشي از نظر تصوير و مطالب بسيار موثر بوده و جهت گيري نظام را محقق مي سازد.
وي، چرخش از نگاه تك ساحتي را به چند ساحتي تأكيد كرد و گفت: تربيت تك ساحتي به تربيت افرادي مانند تكفيري ها مي انجامد، يعني انديشه افراطي ايجاد مي شود؛ در حقيقت اگر در يك بُعد پيشرفت كنيم و در ابعاد ديگر روي خود كار نكنيم، به يقين مديران مفيدي براي آينده نخواهيم داشت.
در انتهاي اين مراسم از فعالين و تلاشگران در عرصه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان در سطح استانها و همچنين نفرات برتر اعضاي اين انجمن در كنكور سالجاري با اهداي لوح تجليل شد.
فراهنگ **1417**1027